Reitan udvider for en lille milliard i Horsens
Logistikvirksomheden Reitan Distribution er vokset ud af sine eksisterende rammer i Horsens, og vil derfor sætte gang i en udvidelse til næsten en milliard kroner. I forhold til tidligere planer vil man nu beholde sit fungerende center, fortæller logistikdirektør Ole Thomsen.
Adressen Marsallé 32 i Horsens har i en del år været hjem for logistikvirksomheden Reitan Distribution, hvorfra selskabet dagligt servicerer over 900 butikker over hele Danmark, primært i kæderne Rema1000 og 7-Eleven samt en stribe tankstationer.
Læs også: Sport 24 og Sports Group Denmark bygger kæmpe logistikcenter ved Silkeborg
Gennem de senere år er forretningen imidlertid vokset i en grad, så det er blevet nødvendigt at få mere plads i form af nye og mere moderne kvadratmeter lagerfaciliteter. Nu er man så snart klar til at tage hul på nybyggeri for næsten en milliard kroner, skriver Horsens Folkeblad.
Ifølge avisen fik Reitan allerede i 2015 politisk godkendelse til at bygge højlager i op til 35 meters højde på grunden ved siden af sit nuværende logistikcenter, men planerne blev dog sat på standby. Dengang var idéen helt af forlade det gamle center, men den idé er nu skrottet, fortæller logistikdirektør Ole Thomsen.
”Nu er vi bekymrede for, at det alligevel ikke ville være stort nok, og vi har et velfungerende lager på Marsallé, så det vil være hul i hovedet ikke at inddrage det”, siger han til den østjyske avis.
SCM.dk har snakket med Ole Thomsen, ligesom det var tilfældet for godt 2½ år siden, da han lige var trådt til, for at få uddybet overvejelserne omkring udvidelsesplanerne og deres nuværende udformning.
”Jeg er startet i Reitan Distribution efter det oprindelige projekt blev udarbejdet og var derfor naturligvis ikke en del af dette. Derfor har jeg haft mulighed for at se på opgaven fra en lidt anden vinkel. Generelt har både vores virksomhed og teknologien har udviklet sig siden da”, forklarer han og fortsætter:
”Vi har i dag et velfungerende distributionscenter, men får behov for yderligere kapacitet. Når vi har en grund, der støder op til vores eksisterende, har det derfor været meget oplagt at tænke det som en udbygning i stedet for et ’green field projekt’.”
Planen er at opføre det nye lager i tilknytning til det eksisterende center og knytte dem sammen med en lukket bro. I dag har Reitan cirka 57.000 kvadratmeter under tag, og løsningen, hvor disse inddrages, betyder, at det nu er et mindre nybyggeri, der er behov for. Der er 30.000 etagemeter på tegnebrættet - i grundplan 25.000. Det er cirka halv størrelse af det, Reitan tidligere ville have bygget, skriver Horsens Folkeblad.
Om broen mellem den gamle og nye del af logistikcenteret uddyber Ole Thomsen overfor SCM.dk, at den skal bruges til at udveksle varer mellem de to faciliteter. Varer der bliver pakket i det eksisterende lager, vil skulle afsendes fra det nye, og nogle af varerne, der skal opbevares og håndteres i det nye lager, vil blive modtaget i de eksisterende bygninger. Der bliver derfor installeret palleconveyorbaner i broen.
Returterminal, vaskehal og højt automatiseret drift
Udover selve lagerudvidelsen har Reitan også fået grønt lys til at opføre en returterminal, der skal lejes ud og drives af et hollandsk firma. På spørgsmålet om, hvad denne nye terminal skal kunne, svarer Ole Thomsen:
”Vores vækst betyder, at vi også genererer mere returemballage (paller, rullebure, genbrugskasser, pap, plast m.m.), som kommer retur fra vores butikker, så vi har behov for at udvide kapaciteten på vores egen returterminal. Derudover anvender vi mere og mere genbrugsemballage og ingen tvivl om at den udvikling vil fortsætte”, lyder det.
Genbrugskasserne skal håndteres i den 18.000 m2 store vaskehal, Reitan/Rema1000 ligeledes vil opføre i Horsens, og som skal stå for rengøringen af over 50 millioner kasser om året.
På det nye lager vil man fra Reitans side anvende den nyeste teknologi, hvilket også har været med til at ændre på kravene til byggeriets størrelse og form i forhold til de oprindelige planer.
Som eksempler på, hvilke tekniske løsninger, man har i ærmet, nævner Ole Thomsen et højlager til paller, et shuttlesystem til håndtering af kassesortering, højt automatiseret drift med anvendelse af robotter i flere processer, og et integreret transportsystem, som alt sammen skal leveres af Dematic, der hører til i toppen blandt de globale leverandører af materialehåndteringssystemer.
Læs også: REMA 1000 reducerer CO2-udledningen med klimavenlig køling til lastbiler
Til Horsens Folkeblad fortæller Ole Thomsen, at man forventer at kunne starte byggeriet senere på året, når byggesagsbehandlingen er gennemført. Efter planens skal lageret være færdigt til brug i andet halvår af 2022 eller starten af 2023.