"Jeg er ikke hyret som brandslukker, tingene fungerer jo"
Reitan Distributions nye logistikdirektør, Ole Thomsen, kommer til en forretning, der fungerer. Derfor handler det for ham om at finde ud af, hvordan han med sit team bedst kan understøtte den fortsatte vækst. Nytænkningen skal nok komme senere.
"Jeg skal stikke fingeren godt og grundigt i jorden, lære virksomhedens karakteristika at kende, sætte mig ind i processer, møde mennesker, besøge butikker og partnere og finde ud af, hvad de har af behov, og hvad der virker i dag. For det gør langt det meste jo; jeg kommer ikke ind som brandslukker for at vende noget rundt. På den måde kan jeg tillade mig at gå lidt rundt om opgaven først, inden jeg for alvor kaster mig ud i den".
Læs også: Målsætningerne rykker sig hele tiden, så vi følger med
Sådan siger Ole Thomsen, der den 1. april startede som logistikdirektør i Reitan Distribution, som leverer varer og services til først og fremmest supermarkedskæden Rema1000 i Danmark, ligesom man har en stribe partnere i blandt andet 7-eleven, Circle K, Q8 og OK+, og i alt servicerer over 900 butikker dagligt.
I sportens verden er never change the winning team en klassisk frase, og det er også med det udgangspunkt, Ole Thomsen er gået til opgaven i sin nye position. Siden sin tiltræden har han som beskrevet ovenfor brugt omkring én måned på at komme rundt i organisationen, møde folk og danne sig sit eget overblik.
De dumme spørgsmål kan give gode svar
"Min fornemmeste opgave er jo langt hen ad vejen at sikre kvalitet og kontinuitet i selskabet, og gøre hele det setup endnu stærkere, så det kan understøtte de ambitiøse vækstplaner, vi har. Det er et kæmpe puslespil, der jo på mange måder allerede er samlet, og som jeg skal lære at kende. Her er tal og data ikke nok i min bog, og når jeg kommer ud som ham den nye, så har jeg friheden til at stille de 'dumme' spørgsmål, som mange gange har den effekt, at de får folk til at reflektere over deres metoder og på den måde skabe stof til eftertanke", siger han.
Og det lader til at have båret frugt. I hvert fald er Ole Thomsen med sine egne ord ved at få et billede af, hvilken retning, vi skal bevæge os i, og det er en strategi med mange elementer, der skal falde i hak. Selvom Ole Thomsen indtil videre vil holde de mere konkrete idéer internt, så vil han gerne formulere sine tanker om den overordnede strategi.
"Jeg skal sørge for, at vi er klar til at levere i forhold til ekspansionsplanerne, der måske byder på 20 nye butikker om året. Her er jeg meget bevidst om ikke bare at lave en kopi at noget, jeg har lavet før, men derimod inddrage alle de aspekter, vores partnere har på bordet. Det handler fx om at tilpasse forsyningskæderne til convenience og ramme den balancegang, der kan sikre de rette mængder friske varer på de rigtige tidspunkter, at systemet er agilt og stærkt uden at omkostningerne stryger til himlen", siger han.
Mennesker giver fleksibilitet
Her peger han på automatisering som et område med potentiale, og som noget, man holder øje med. Samtidig er man ifølge Ole Thomsen også meget opmærksomme på at holde fast i den fleksibilitet, der er så afgørende for forretningen, og som bliver sikret af mennesker, der i modsætning til en maskine kan omstille sig hurtigt og effektivt.
Læs også: Dansk Supermarked vil tage kampen op med Amazon
Netop de mennesker er centrale for Ole Thomsen, når han skal sikre den fortsatte udvikling i Reitan. For som han siger:
"Logistik handler i min bog i høj grad også om ledelse. Det glemmer nogen lidt i deres fokus på systemer, it-løsninger, modeller osv., men i en organisation er der altid mennesker, der skal ledes ofte mange og derfor er det så vigtigt for mig at komme godt rundt i selskabet. Og jeg fornemmer, at folk er glade, der er et godt drive, en god energi her, så jeg glæder mig", slutter han.