Dansk Supermarked vil tage kampen op med Amazon
Hvis dansk nethandel skal kunne konkurrere med mastodonten Amazon, så skal der gøres fælles front. Derfor vil Dansk Supermarked gøre portalen Wupti til landets største online markedsplads for alle danske netbutikker.
Verdens vel nok mest kendte om end ikke længere største e-handelsvirksomhed, amerikanske Amazon er efterhånden solidt repræsenteret i Europa, med markedsandele på 25-30 procent i lande som Tyskland, Frankrig og England. I Danmark fylder giganten imidlertid ikke så meget, endnu, og for at slå første slag i den kamp, har Dansk Supermarked Group (DSG) lanceret planen for, hvordan de danske netbutikker kan bevare skindet på næsen i den forventede hårde konkurrence.
Det helt centrale element i strategien er portalen www.wupti.com som har eksisteret i en årrække, primært med forbrugerelektronik og hårde hvidevarer på de virtuelle hylder. Med ejeren DSGs ord skal sitet fremover være en markedsplads, hvor alle online-butikker fremover har mulighed for at sælge sine produkter direkte til forbrugerne.
Videre understreger man at målet er at blive markedsledende i Danmark og hjælpe alle danske online-butikker endnu tættere på online-kunderne, hvilket man ikke lægger skjul på handler om at tage kampen op mod udenlandske e-commerce-giganter, uden at Amazon dog nævnes direkte.
Konkurrenter skal samarbejde
Til Børsen siger koncerndirektør for e-handel i Dansk Supermarked, Kenneth Nielsen, mere utvetydigt at "Budskabet er, at vi tror på, at vi kan samarbejde og konkurrere på samme tid. Jeg tror ikke, vi har et valg, for Amazon kommer, og så skal de danske webbutikker have et modsvar. Og det håber vi, det her kan blive".
Dermed er der i den grad lagt op til, at de danske netbutikker, samtidig med at de skal kæmpe om de samme kunder med hinanden, skal gøre fælles front mod den potentielle amerikanske invasionsstyrke. Og for den sags skyld også mod de andre, udenlandske onlinebutikker, der allerede presser de danske af slagsen.
Lanceringen skal således give forbrugerne ét samlet site med et enormt sortiment og endnu bedre priser, mens det for online-butikkerne betyder endnu bedre muligheder for at komme i kontakt med potentielle kunder uden de ekstra omkostninger til eksempelvis markedsføring.
Det skal gøre wupti, der lige nu er blandt de 10 mest besøgte danske online-butikker, til landets førende markedsplads. Den plads indtages lige nu af tyske Zalando, der ifølge Børsen har en relativt beskeden andel på 2,6 procent af markedet.
Inspiration fra Amazon selv
Konkret skal wupti opererer efter en model, hvor det altid vil være den sælger, der har den laveste pris, som kunden vil møde. Det er en metode, der også er kendt i udlandet, og det er da også fra internationale sites, at idéen er hentet.
Der er ingen tvivl om, at vi har hentet inspiration til denne. Eksempelvis fra Amazon og Alibaba, som dygtigt har skabt markedspladser. Men vi tror på, at der er plads til en dansk markedsplads som et alternativ til de udenlandske i meget konkurrencepræget marked. Vi skaber en stærk platform, hvor det er det nemt, sikkert og billigt at handle fra, og hvor vi skaber de bedste forudsætninger for både sælger og kunde, siger Kenneth Nielsen, der i øvrigt selv har en fortid hos netop Amazon.
Læs også: DHL: E-handel mellem lande har enormt vækstpotentiale
Overfor Børsen understreger han da også det simple koncept bag udspillet, der basalt set handler om at duplikere den vindende formel fra den Seattle-baserede kæmpe og skabe et hjemligt modsvar, mens det forholdsvis fragmenterede danske marked, der bliver udgjort af over 3.000 webbutikker, stadig er åbent.
"Det er en kopi af Amazon. Men det vigtige er, at nogen er villige til at investere og har en markedsplads med en masse trafik. Så er det mindre vigtigt, hvor idéen kommer fra," siger Kenneth Nielsen.
-AK