Eksplosiv udenlandshandel truer danske butikker

Danskernes stigende tendens til at handle via udenlandske netbutikker truer de danske af slagsen. Sådan lyder det fra FDIH, som frygter, at danske butikker bliver presset ud af markedet.

Den tyske webshop Zalando er meget populær blandt de danske forbugere, som handler mere og mere gennem udenlandske netbutikker. Det er en trussel mod dansk detailhandel, lyder advarslen fra Foreningen for Dansk Internethandel..

03.02.2017

SCM.dk

I 2016 voksede dansk e-handel med 16 procent, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Trods den flotte vækst er der dog malurt i bægeret, lyder meldingen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Læs også: E-handlen nåede nye højder for alle brancher i 2016

FDIH’s for nyligt offentliggjorte e-handelsanalyse viser nemlig også, at de danske forbrugere sendte over 32 mia. kr. til udenlandske netbutikker i 2016.

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet”, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

Analysen viser, at mens de danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 mia. kr. Det er en stigning på 5,5 mia. kr.

”Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres”, siger Niels Ralund.

”Dansk detailhandel kommer til at lide”
Ifølge analysen bliver stadig flere nethandler foretaget hos de store udenlandske netbutikker. Eksempelvis er tyske Zalando den mest populære netbutik hos danske forbrugere, mens Amazon er rykket en plads frem til nummer to. Tilsammen står de for små 5 procent af danskernes 162 mio. handler i 2016.

”Udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen. Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det”, lyder det fra Niels Ralund.

Læs også: Den mobile e-handel vokser

Det er især kategorien ’Tøj, sko og smykker’, som får danskerne til at klikke ind på de udenlandske netbutikker. Kategorien snupper en fjerdel af alle netkøbene.

- KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

03.10.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

02.10.2025SCM.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

02.10.2025SCM.dk

Ny rapport advarer: Europæernes levestandard trues af manglende klimahandling

01.10.2025SCM.dk

Erfaren industrileder skal styrke BILA Logistics’ internationale vækst

30.09.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Hurtig, bekvem og døgnåben dagligvarebutik uden personale

30.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Dørene er åbne til HI-messen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle