Amazon vil udkonkurrere de fysiske butikker

Amazon vil have verdens største brands til at droppe de klassiske supermarkeder. Målet er, at produkter fremover skal sendes direkte til forbrugerne.

Amazon vil alliere sig med nogle af verdens store brands om at gøre den online markedsplatform til den primære..

04.04.2017

SCM.dk

Amerikanske Amazon har inviteret til forretningsgilde. På gæstelisten er nogle af verdens største brands, og anledningen er intet mindre end et ønske om at snuppe markedsandele fra detailgiganter som amerikanske Wal-Mart og Target.

Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh

Mødet, der holdes til maj i Amazons hovedkvarter i Seattle, handler om fremtidens shopping, skriver mediet Bloomberg. Amazon vil gøre sit bedste for at overbevise de store producenter om, at e-handel er vejen frem, og at producenterne ikke behøver samarbejde med de store, fysiske butikker.

Amazon har især interesse i at spolere producenternes og brick 'n' mortar-butikkernes alliancer, da de sætter dagsordenen for, hvordan populære produkter bliver designet, pakket og fragtet. Hvis Amazon i højere grad får gjort de online butikker til det primære udgangspunkt, vil de store brands i mindre grad tænke på, hvad der ser godt ud på hylderne og i højere grad, hvordan et produkt bliver smart og transportvenligt, så det hurtigst muligt kommer frem til kunden.

Radikal ny tankegang
”Tiderne skifter”, står der i en Amazon-invitation, som Bloomberg har fået fat i. ”Amazon tror på, at forsyningskæder, som er designet til en ’direct-to-costumer’-forretningsmodel, vil kunne give kunderne en langt bedre service og generelt være mere effektive. For at opnå dette kræver det, at vi ændrer vores tankegang radikalt”, skriver Amazon ifølge Bloomberg.

Blandt deltagerne til arrangementet er producenterne General Mills og Mondelez. Amazon har i alt sat tre dage af til at overbevise dem, og mange flere, om, at e-handlen er fremtiden, selvom onlineshopping endnu kun udgør en lille del af producenternes samlede salg.

”Det fleste af disse brands har ikke været interesseret i e-handel, fordi det har fyldt så lille en del af det samlede salg. Men det er begyndt at tippe over, virksomheder er begyndt at blive klar til at give sig i kast med onlinehandel”, siger Melissa Burdick, vicepræsident for e-handel i marketingsfirmaet The Mars Agency, til Bloomberg.

Ken Cassar, analytiker hos Slice Intelligence, mener heller ikke, at Amazon er på en umulig mission. Han påpeger, at virksomheden selv har 300 millioner kunder, og i sidste ende selv kan producere varer, hvis de store brands slet ikke er villige til at rykke sig fra det fysiske til det netbaserede marked.

Læs også: Supply chain 4.0: Virksomheder som Adidas og Amazon omskriver spillereglerne for SCM

”Frygt, mere end noget andet, tvinger måske virksomhederne til at lytte til Amazon”, siger han til Bloomberg. Amazon har ikke selv kommenteret på historien.

-CHM

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online