Amazon vil udkonkurrere de fysiske butikker
Amazon vil have verdens største brands til at droppe de klassiske supermarkeder. Målet er, at produkter fremover skal sendes direkte til forbrugerne.
Amerikanske Amazon har inviteret til forretningsgilde. På gæstelisten er nogle af verdens største brands, og anledningen er intet mindre end et ønske om at snuppe markedsandele fra detailgiganter som amerikanske Wal-Mart og Target.
Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh
Mødet, der holdes til maj i Amazons hovedkvarter i Seattle, handler om fremtidens shopping, skriver mediet Bloomberg. Amazon vil gøre sit bedste for at overbevise de store producenter om, at e-handel er vejen frem, og at producenterne ikke behøver samarbejde med de store, fysiske butikker.
Amazon har især interesse i at spolere producenternes og brick 'n' mortar-butikkernes alliancer, da de sætter dagsordenen for, hvordan populære produkter bliver designet, pakket og fragtet. Hvis Amazon i højere grad får gjort de online butikker til det primære udgangspunkt, vil de store brands i mindre grad tænke på, hvad der ser godt ud på hylderne og i højere grad, hvordan et produkt bliver smart og transportvenligt, så det hurtigst muligt kommer frem til kunden.
Radikal ny tankegang
Tiderne skifter, står der i en Amazon-invitation, som Bloomberg har fået fat i. Amazon tror på, at forsyningskæder, som er designet til en direct-to-costumer-forretningsmodel, vil kunne give kunderne en langt bedre service og generelt være mere effektive. For at opnå dette kræver det, at vi ændrer vores tankegang radikalt, skriver Amazon ifølge Bloomberg.
Blandt deltagerne til arrangementet er producenterne General Mills og Mondelez. Amazon har i alt sat tre dage af til at overbevise dem, og mange flere, om, at e-handlen er fremtiden, selvom onlineshopping endnu kun udgør en lille del af producenternes samlede salg.
Det fleste af disse brands har ikke været interesseret i e-handel, fordi det har fyldt så lille en del af det samlede salg. Men det er begyndt at tippe over, virksomheder er begyndt at blive klar til at give sig i kast med onlinehandel, siger Melissa Burdick, vicepræsident for e-handel i marketingsfirmaet The Mars Agency, til Bloomberg.
Ken Cassar, analytiker hos Slice Intelligence, mener heller ikke, at Amazon er på en umulig mission. Han påpeger, at virksomheden selv har 300 millioner kunder, og i sidste ende selv kan producere varer, hvis de store brands slet ikke er villige til at rykke sig fra det fysiske til det netbaserede marked.
Læs også: Supply chain 4.0: Virksomheder som Adidas og Amazon omskriver spillereglerne for SCM
Frygt, mere end noget andet, tvinger måske virksomhederne til at lytte til Amazon, siger han til Bloomberg. Amazon har ikke selv kommenteret på historien.
-CHM