Amazon vil udkonkurrere de fysiske butikker

Amazon vil have verdens største brands til at droppe de klassiske supermarkeder. Målet er, at produkter fremover skal sendes direkte til forbrugerne.

Amazon vil alliere sig med nogle af verdens store brands om at gøre den online markedsplatform til den primære..

04.04.2017

SCM.dk

Amerikanske Amazon har inviteret til forretningsgilde. På gæstelisten er nogle af verdens største brands, og anledningen er intet mindre end et ønske om at snuppe markedsandele fra detailgiganter som amerikanske Wal-Mart og Target.

Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh

Mødet, der holdes til maj i Amazons hovedkvarter i Seattle, handler om fremtidens shopping, skriver mediet Bloomberg. Amazon vil gøre sit bedste for at overbevise de store producenter om, at e-handel er vejen frem, og at producenterne ikke behøver samarbejde med de store, fysiske butikker.

Amazon har især interesse i at spolere producenternes og brick 'n' mortar-butikkernes alliancer, da de sætter dagsordenen for, hvordan populære produkter bliver designet, pakket og fragtet. Hvis Amazon i højere grad får gjort de online butikker til det primære udgangspunkt, vil de store brands i mindre grad tænke på, hvad der ser godt ud på hylderne og i højere grad, hvordan et produkt bliver smart og transportvenligt, så det hurtigst muligt kommer frem til kunden.

Radikal ny tankegang
”Tiderne skifter”, står der i en Amazon-invitation, som Bloomberg har fået fat i. ”Amazon tror på, at forsyningskæder, som er designet til en ’direct-to-costumer’-forretningsmodel, vil kunne give kunderne en langt bedre service og generelt være mere effektive. For at opnå dette kræver det, at vi ændrer vores tankegang radikalt”, skriver Amazon ifølge Bloomberg.

Blandt deltagerne til arrangementet er producenterne General Mills og Mondelez. Amazon har i alt sat tre dage af til at overbevise dem, og mange flere, om, at e-handlen er fremtiden, selvom onlineshopping endnu kun udgør en lille del af producenternes samlede salg.

”Det fleste af disse brands har ikke været interesseret i e-handel, fordi det har fyldt så lille en del af det samlede salg. Men det er begyndt at tippe over, virksomheder er begyndt at blive klar til at give sig i kast med onlinehandel”, siger Melissa Burdick, vicepræsident for e-handel i marketingsfirmaet The Mars Agency, til Bloomberg.

Ken Cassar, analytiker hos Slice Intelligence, mener heller ikke, at Amazon er på en umulig mission. Han påpeger, at virksomheden selv har 300 millioner kunder, og i sidste ende selv kan producere varer, hvis de store brands slet ikke er villige til at rykke sig fra det fysiske til det netbaserede marked.

Læs også: Supply chain 4.0: Virksomheder som Adidas og Amazon omskriver spillereglerne for SCM

”Frygt, mere end noget andet, tvinger måske virksomhederne til at lytte til Amazon”, siger han til Bloomberg. Amazon har ikke selv kommenteret på historien.

-CHM

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Den ultimative rejse fra manuel til automatiseret lagerdrift

17.08.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Fra automatisering til agilitet

14.08.2025Zetes

Sponseret

Autonome mobile robotter optimerer flow og produktivitet i den digitale forsyningskæde

13.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Sigurd Müller Vinhandel vælger Axacon WMS til at løfte lagerdriften

12.08.2025Consafe Logistics

Sponseret

Robotter på lageret: Fra hype til hverdagens virkelighed

04.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Derfor bør I ikke vente med WMS, bare fordi I ikke er en kæmpe virksomhed

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen