Amazon vil udkonkurrere de fysiske butikker

Amazon vil have verdens største brands til at droppe de klassiske supermarkeder. Målet er, at produkter fremover skal sendes direkte til forbrugerne.

Amazon vil alliere sig med nogle af verdens store brands om at gøre den online markedsplatform til den primære..

04.04.2017

SCM.dk

Amerikanske Amazon har inviteret til forretningsgilde. På gæstelisten er nogle af verdens største brands, og anledningen er intet mindre end et ønske om at snuppe markedsandele fra detailgiganter som amerikanske Wal-Mart og Target.

Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh

Mødet, der holdes til maj i Amazons hovedkvarter i Seattle, handler om fremtidens shopping, skriver mediet Bloomberg. Amazon vil gøre sit bedste for at overbevise de store producenter om, at e-handel er vejen frem, og at producenterne ikke behøver samarbejde med de store, fysiske butikker.

Amazon har især interesse i at spolere producenternes og brick 'n' mortar-butikkernes alliancer, da de sætter dagsordenen for, hvordan populære produkter bliver designet, pakket og fragtet. Hvis Amazon i højere grad får gjort de online butikker til det primære udgangspunkt, vil de store brands i mindre grad tænke på, hvad der ser godt ud på hylderne og i højere grad, hvordan et produkt bliver smart og transportvenligt, så det hurtigst muligt kommer frem til kunden.

Radikal ny tankegang
”Tiderne skifter”, står der i en Amazon-invitation, som Bloomberg har fået fat i. ”Amazon tror på, at forsyningskæder, som er designet til en ’direct-to-costumer’-forretningsmodel, vil kunne give kunderne en langt bedre service og generelt være mere effektive. For at opnå dette kræver det, at vi ændrer vores tankegang radikalt”, skriver Amazon ifølge Bloomberg.

Blandt deltagerne til arrangementet er producenterne General Mills og Mondelez. Amazon har i alt sat tre dage af til at overbevise dem, og mange flere, om, at e-handlen er fremtiden, selvom onlineshopping endnu kun udgør en lille del af producenternes samlede salg.

”Det fleste af disse brands har ikke været interesseret i e-handel, fordi det har fyldt så lille en del af det samlede salg. Men det er begyndt at tippe over, virksomheder er begyndt at blive klar til at give sig i kast med onlinehandel”, siger Melissa Burdick, vicepræsident for e-handel i marketingsfirmaet The Mars Agency, til Bloomberg.

Ken Cassar, analytiker hos Slice Intelligence, mener heller ikke, at Amazon er på en umulig mission. Han påpeger, at virksomheden selv har 300 millioner kunder, og i sidste ende selv kan producere varer, hvis de store brands slet ikke er villige til at rykke sig fra det fysiske til det netbaserede marked.

Læs også: Supply chain 4.0: Virksomheder som Adidas og Amazon omskriver spillereglerne for SCM

”Frygt, mere end noget andet, tvinger måske virksomhederne til at lytte til Amazon”, siger han til Bloomberg. Amazon har ikke selv kommenteret på historien.

-CHM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense