Pandoras forsyningskæde skal skabe konkurrencefordele
Et Pandora distributionscenter (DC) er ikke bare et varelager og en stødpude mellem afsætning og forsyning. Det er også et sted, hvor der bliver skabt ekstra værdi til kunderne, så Pandora kan skille sig ud i konkurrencen. Vice President Jacob Kops fortæller hele historien på konferencen Lageroptimering den 13. marts.
Nøgleordet er fleksibilitet. Smykkevirksomheden Pandoras forsyningskæde skal være ultrafleksibel, og det gælder særligt på to områder: 1) kæden skal være hurtig til at reagere på ændringer i efterspørgsel og kundekrav, og 2) kæden skal være i stand til at levere ekstra services til kunderne, hvis de fx ønsker en særlig stregkode, en særlig indpakning og på sigt en RFID tag m.m., som gør kundernes egen logistik lettere og mere konkurrencedygtig.
Konsolidering skaber fleksibilitet
Pandora gør brug af mange virkemidler for at opnå høj fleksibilitet i forsyningskæden. ”Ét virkemiddel er en igangværende konsolidering af vores lagerstruktur, hvor vi er i færd med at samle vores lagre på færre større enheder. Det vil reducere vores lagerbinding, men det giver os også flere muskler i form af viden og teknologi til at løfte den vigtige opgave med at levere ekstra serviceydelser til vores kunder”, fortæller Jacob Kops Pedersen, der er Vice President, Group Logistics i Pandora A/S.
Forecasting skaber fleksibilitet
Et andet væsentligt virkemiddel til at skabe fleksibilitet er en grundig forecasting og sales & operations planning proces. ”I Pandora har salgsorganisationen ejerskabet for forecasting-øvelsen, fordi de er tættere på markedet og sidder inde med en masse viden om markedet. Salgsregionerne har hver især ansvar for det regionale forecast. De regionale forecasts bliver konsolideret op af supply chain hovedkvarteret i København, der omsætter forecastet til en plan for, hvad der skal produceres hvornår i hvilke mængder og i hvilken takt samt rækkefølge. Den plan danner så grundlag for at bestille kapacitet på fabrikkerne”, fortæller Jacob Kops, der tilføjer: ”Vi foretager også en månedlig sales & operations planning, hvor vi afbalancerer forholdet mellem aftræk, forsyning og lager”.
Pandora er cirka halvvejs igennem implementeringen af planlægnings-it værktøjet Logility, der sammen med et sæt af best practices danner grundlag for forecasting og s&op processen. ”Et forecast er aldrig 100 % korrekt, men vi kan se på de dele af vores forretning, hvor vi har implementeret it-værktøjet, at det er en klar hjælp at tage avanceret it-regnekraft til hjælp”.
Lagereffektivitet skaber fleksibilitet
Pandora anvender AX Dynamics til lagerstyring i Europa og Asien og tilsvarende systemer i de andre dele af verden. IT-systemet danner sammen med et system af benchmark-processer grundlaget for lagerstyringen på Pandoras lagerterminaler og distributionscentre. ”Det er en supersvær udfordring at balancere hensyn til processer og it-systemets standardfunktioner. Som udgangspunkt mener vi, det er processerne, der skal sætte agendaen, men vi ønsker heller ikke at tilpasse it-systemet så meget, at fordelene ved et standardsystem går fløjten. Så det er en løbende afvejning”.
Men målet ligger ifølge Jacob Kops klart: Pandoras lagre skal løfte effektivitet som fx pluk per time og reducere gennemløbstiden fra ordremodtagelse til forsendelse. ”De effekter vil tilsammen styrke vores reaktionsevne, så vi endnu bedre kan imødekomme kundernes behov for ekstra services, hurtige leveringer, bedre kvalitet etc.”.