Optimisme i dansk nethandel fragt et afgørende parameter
Både store og små danske netbutikker har gode forventninger til fremtiden. For begge grupper er fragt et centralt konkurrenceelement.
Fremtiden ser lys ud for de danske onlinebutikker. Ifølge en ny undersøgelse fra FDIH forventer otte ud af 10 netshops således at sende dobbelt så mange pakker om tre år. Og alle forventer, at logistik fortsat vil være afgørende for forretningen.
Læs også: Uber vil indtage fragtbranchen
Der er dog mindre enighed om, hvilke services, der for alvor vil gøre en forskel. For mens de små butikker satser på personlige aftryk, så vil de større butikker spille med musklerne ved at tilbyde hurtigere fragt og levering i tidsintervaller. Samtidig er gratis fragt er stadig et samlingspunkt.
Mere præcist vurderer fire ud af 10 små netbutikker (42 procent), at det at vedlægge en personlig henvendelse får stor betydning. Hos webshoppen morfars.dk, der handler med bl.a. droner, bliver hver ordre udstyret med en personlig hilsen og et billede af medarbejderen, der har pakket ordren:
Vi får masser af henvendelser både på telefon, mail og Trustpilot, hvor kunderne skriver, at det er fedt, at de kan se, hvem der har pakket varen. Det viser tydeligt, at vi behandler kundens vare, som var den vores egen. Det giver kunden en oplevelse i øjenhøjde, som vi ved, at de værdsætter, så det betyder meget for os, siger ejer af morfars.dk, Kim Eriksen.
Gratis fragt kan ramme de mindre
For de store netbutikker er det i højere grad hastighed og fleksibilitet, der er bliver prioriteret. Fire ud af 10 af disse mener, at hurtig levering vil sikre flere kunder i folden, mens halvdelen ser muligheden for levering i tidsintervaller som vigtigt. Det overrasker ikke adm. direktør i FDIH, Niels Ralund:
Logistikken stiller store krav til netbutikkerne, og det er naturligt, at de store butikker har nemmere ved at tilbyde hurtig levering i bestemte tidsintervaller end de mindre, fordi det kræver nogle flere muskler. De mindre kan til gengæld udnytte deres størrelse til at give logistikken et personligt præg, som morfars.dk gør på flot vis, siger han.
Alle netbutikker er enige om, at fri og fleksibel fragt stadig er afgørende for kunderne. 63 procent af de små butikker svarer, at gratis fragt er vigtigt, og 50 procent af de mellemstore samt 53 procent af de store er enige.
Forskellige leveringsformer scorer også højt; 63 procent af de små ser det som vigtigt, og henholdsvis 60 procent og 56 procent af de mellemstore og store svarer det samme. Et stigende antal butikker har derfor lavet aftaler med flere distributører. Næsten halvdelen af alle butikkerne har i år aftaler med mindst tre distributører i 2012 var det kun hver femte, der havde aftale mere end tre.
Læs også: Amazon skruer op for leveringshastigheden
Hvad enten man kan lide det eller ej, så er fri fragt blevet centralt for butikker og kunder. Fire ud af ti butikker mener, at fri fragt er bedre end at sætte varens pris ned, mens kun 15 procent er uenige i den vurdering. Vores bekymring er, at særligt de små og mellemstore butikker kan blive økonomisk ramt og miste kunder til udenlandske giganter, hvis der er en forventning om, at fragten skal være gratis for det er jo ikke gratis, siger Niels Ralund og tilføjer, at branchen bevæger sig ind i spændende tid:
Hvem ved, hvad der kommer til at ske på området, når robotter, selvkørende biler og droner for alvor får luft under vingerne?