Amazon skruer op for leveringshastigheden
For at differentiere sig yderligere fra konkurrenter som Alibaba skruer Amazon nu sin leveringshastighed op. Antallet af dage, hvor kunderne skal vente på deres mindre pakker, går således fra otte til fem.
I håbet om at kunne skabe endnu mere røre i e-handels-andedammen sætter Amazon nu antallet af leveringsdage for mindre produkter ned, oplyser virksomheden i en mail, som det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg har opsnappet.
Læs også: Amazon er på vej mod toppen
Køber man som prime-kunde hos Amazon eksempelvis et USB-stik eller et smartphone-cover skal man fremover således kun vente fem hverdage på sin pakke i stedet for otte.
For handelsfirmaer som Alibaba og Ebay kan leveringen af mindre produkter fra f.eks. Kina tage mellem 14 og 30 dage. Amazons model skiller sig derfor markant ud, hvilket indtil nu har betydet, at Amazon dominerer det amerikanske marked for e-handel.
Ikke nemt at være konkurrent
Amazon har tidligere på året skåret i de shipping-gebyrer, som grossisterne skal betale. Dette gør sig gældende, hvis grossisterne benytter sig af Amazons såkaldte Fulfillment By Amazon Small and Light program, som blev etableret i 2015.
Programmet tilbyder Amazons kunder gratis fragt uden minimum ordrestørrelse på tusindvis af mindre produkter, hvor de fleste koster 10 dollar (ca. 66 kroner) eller mindre.
Jeg forventer, at programmet vil eksplodere i volumen. Wish.com og andre markedspladser vil ikke være i stand til at konkurrere med Amazon, når det kommer til hastighed og kundeservice, lyder det fra Neil Ackerman, som var med til at starte programmet for Amazon, men nu står i spidsen for e-handlen hos Mondelez International.
Læs også: Amazon sætter 40 fragtfly i luften
Amazon tilbyder desuden programmet ePacket, som er en aftale mellem det amerikanske og kinesiske postvæsen. Programmet giver kinesiske leverandører billigere adgang til amerikanske købere, hvilket gør sig gældende for mindre produkter, som vejer op til 1,7 kilo.
- KLZ