Lidt mindre vækst, meget mere digitalisering

Selvom Jungheinrich sænker væksttempoet lidt i løbet af 2019, så er der ingen grund til bekymring, lød det på selskabets årlige pressedag i Hamborg. Til gengæld fortsætter digitaliseringen med at dominere på flere fronter, og det går ikke langsommere.

Customer relations manager Wolfgang Kolk fortalte bl.a. om den digitale bestyrelse, Jungheinrich har nedsat til at styre selskabets digitale agenda og IT-arkitektur. Foto: Anders Kampmann.

06.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Udover produktfremvisninger og -premierer på nye versioner af nogle af de mange forskellige typer gaffeltrucks, koncernen nok er mest kendt for, så var programmet også fyldt godt op med oplæg om udviklingen i såvel selskabet som på markedet for interne logistikløsninger.

Bestyrelsesmedlem med ansvar for salg og marketing, Christian Erlach, startede med at trække de store linjer op for den seneste tids fremskridt for Jungheinrich, der generelt har ”oplevet stor vækst, fået foden ind på nye markeder og fordoblet vores salg af AGV’er”, som han sagde.

For 2019 ser udsigterne dog lidt anderledes ud, selvom det ifølge Erlach ikke er noget, man som hverken kunde, samarbejdspartner eller interessent skal miste nattesøvn over.

”Vi kommer til at se lidt mindre vækst i det kommende år, men der er ingen krise, og det er ikke noget, man skal bekymre sig over. Der kommer nogle påvirkninger fra Brexit og handelskrigen mellem USA og Kina, som vi vil analysere og forholde os til. Selvom vi ikke tror på et Hard Brexit, så er det noget, som vil give noget uro og forstyrre handlen, så vi forbereder os på det. Specielt omkring grænserne kan der blive udfordringer, så vi stockpiler bl.a. en del reservedele i Storbritannien”, forklarede Christian Erlach.

Jungheinrich følger dermed i fodsporene på eksempelvis Novo Nordisk og andre virksomheder, som gør sig klar til det britiske farvel til EU, ved at fylde lagrene med varer inden de frygtede negative konsekvenser rammer verdensmarkedet.

Digital bestyrelse udstikker retningen
Når det gælder udviklingen inden for kerneforretningen, truckdesign og -fremstilling, så er digitalisering i adskillige former fortsat en af de helt centrale tendenser. Kunstig intelligens, forbundne enheder og smarte løsninger vil også i 2019 vinde frem og gøre livet lettere for alle parter.

Vi ser også en stor fremtid for cloud-løsninger, hvor der er meget mere på vej; vi er kun lige startet

servicechef Frank Marschatz

Det mente i hvert fald customer relations manager Wolfgang Kolk, der fortalte om Jungheinrichs forventninger til den teknologiske udvikling i relation til selskabets brede portefølje; en udvikling, der i øvrigt også betyder, at flere og flere kunder vil have skræddersyet deres materiel (customization) fra start.

Læs også: 200.000 møbler om ugen kræver stærk truckflåde

”Digitalisering er for os et værktøj, der skal være med til at give vores kunder en endnu bedre oplevelse, når de handler med os, fordi vi kan blive endnu mere fleksible og samarbejde på stadig mere komplekse niveauer. Vi har nedsat en digital bestyrelse, der udstikker retningen, og vi rykker hurtigt på de områder, hvor vi ser store gevinster i horisonten”, sagde han og blev bakket op af servicechef Frank Marschatz.

”Vores trucks vil i endnu højere grad blive connected via Internet of Things, og så vil kunstig intelligens blive endnu vigtigere. 20 procent af virksomhederne i en ny undersøgelse bruger allerede AI til transport og logistik, og yderligere 37 procent regner med at tage det ind i fremtiden, hvilket vi også selv gør i vores WMS. Og så ser vi også en stor fremtid for cloud-løsninger, hvor der er meget mere på vej; vi er kun lige startet”, sagde han.

SCM.dk fik selv mulighed for trille en tur i den 17 ton tunge topmodel i EFG 6-serien, der bliver lanceret i år, spækket med sikkerhed, aircondition, en løftekapacitet på op til ni ton og i øvrigt kan vende på en tallerken. Foto: Anders Kampmann.

Sikkerhed og batterier
Det digitale spiller også ind, når det kommer til et andet centralt parameter, nemlig sikkerheden omkring det ofte tunge maskineri. Her kunne Felix Riesenhuber, der er chef for udviklingen af assistentsystemer og moduler, fortælle om de nye løsninger, man er ved at udvikle, som skal give den enkelte truck sine egne ’øjne og ører’, der selv kan holde styr på omgivelserne og bevæge sig derefter.

Afslutningsvis talte SCM.dk desuden med produktmanager Ullrich Mau-Hansen, der – uden at kunne afsløre de store detaljer – fortalte, at man arbejder på at supplere easyPILOT Follow-systemet, som blev præsenteret i 2018, med en stemmestyringsenhed, så plukkeren også kan styre sin truck verbalt, igen med både sikkerhed, komfort og effektivitet for øje.

Læs også: Aftale mellem CMA CGM og Freightos skal fremskynde digitaliseringen af shippingindustrien

I løbet af dagen var der også mulighed for at prøve kræfter med noget af Jungheinrichs nyeste isenkram, bl.a. den 17 ton tunge topmodel i den nye EFG 6-serie, der som noget nyt kommer med en lithium-ion-batteri (3,5 ton i sig selv). Det hænger sammen med en anden trend i retning af flere elektriske trucks, der skal adressere det stigende antal krav til miljøvenlighed og færre udledninger, som gør sig gældende i industrien, forklarede Christian Erlach.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

07.04.2025SCM.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

04.04.2025SCM.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online