Kapacitetsoptimering er den grønne vej frem
Klimakrisen bekymrer os alle. Og konsekvenserne af den globale opvarmning bliver tydeligere år for år. Danmark har et nationalt klimamål om at nedbringe CO2 niveauet med 70% i 2030. Transport- og logistikbranchen skal også yde sit bidrag.
Det er en stor og investeringstung udfordring at omstille et samfundskritisk erhverv, som
i årtier har baseret sig på fossilebrændstoffer.
Mange virksomheder har i dag klimaindsatsen som strategisk topprioritet – på lige fod med økonomiske mål. Heldigvis er der nye grønne teknologier på vej – som kan hjælpe forsyningskæderne til at blive mere bæredygtige.
Omstillingen kræver både forandringsvillighed og ofte nye investeringer. Nogle grønne løsninger er dyrere og mere usikre at investere i end andre. Særligt fordi teknologierne ikke er fuldt modnede. Men der er stadig masser af muligheder for at optimere transporten, så den bliver merebæredygtig. Kapacitetsoptimering er en af løsningerne.
I Danmark kører lastbilerne rundt med en gennemsnitlig fyldningsgrad på 56% (ITD). Det kan gøres bedre. Og får vi mere gods med hver lastbil, sparer vi i sidste ende både lastbiler, CO2 og andreskadelige emissioner. I snit sparer SpaceInvader’s kunder minimum 15% CO2.
Vi har skrevet lidt om, hvordan dobbeltstabling af pallegods kan hjælpe logistik- og transportsektoren til at spare både plads, penge og CO2. Alt sammen ved at kapacitetsoptimerelastbilerne bedre. Der er mange gevinster at hente – og de er synlige gennem hele værdikæden.
Download klimacase:
https://lnkd.in/eg7v6K-x