En transformation i den tunge ende
PostNord har gang i en omstilling på et andet niveau end de fleste. Hele forretningen skal faktisk transformeres, forklarede topchefen i Danmark, Peter Kjær Jensen, på gårsdagens SupplyTech Summit. Specielt de digitale udfordringer og muligheder er i fokus.
”Når jeg hører andre virksomheder tale om, at de er på igennem en transformation eller en omstilling, så trækker jeg tit lidt på smilebåndet, for det er som regel intet i sammenligning med den proces, vi har kørende i disse år.”
Læs også: Danmark bag nyt stort PostNord-underskud
Sådan sagde CEO for PostNord Danmark, Peter Kjær Jensen, i går, da han som den første keynote indtog scenen på den ligeledes første udgave af SupplyTech Summit, der som navnet antyder er centreret omkring teknologier i logistik- og supply chain-industrien.
Netop den teknologiske udvikling er også årsagen til den transformation, PostNord er i gang med, og som har været undervejs siden omkring årtusindskiftet. Fra år 2000 og frem har PostNord i Danmark således tabt 85 procent af sin kerneforretning – omdeling af breve – og det stiller store krav til at genopfinde butikken, som Peter Kjær Jensen forklarede.
”Vi skal udskifte praktisk talt alting. Salgsstyrke, hardware til sortering, almene medarbejdere og hele vores kultur. Selvom vi har sagt farvel til mange af vores kolleger, så oplever jeg, at der er opstået en form for os-mod-verden-stemning i koncernen, hvor vi gerne vil vise, hvad vi egentlig kan”, sagde han.
I runde tal har PostNord i Danmark afskediget i alt 4.000 ansatte, eller pt. omkring 37 procent af den samlede medarbejdergruppe, med et mål om 40 procent, der således næsten er opnået. Fyringerne er i øvrigt sket delvist automatisk via software, der har reduceret antallet af medarbejdere, der sad med det administrative omkring personalenedskæringerne fra 17 til to.
Mennesker får transformation til at ske
Teknologi af den type, med kunstig intelligens som et centralt redskab, er en vigtig del af genopbygningen af PostNord, og noget man derfor investerer store summer i. Det gælder eksempelvis de Nærbokse, der inden for de næste par år skal udbredes i Danmark i et antal (op mod 10.000 ifølge topchefen), der gør dem nemt tilgængelige, dvs. inden for gåafstand, for mere eller mindre samtlige danskere.
Allerede efter seks-syv uger i drift håndterede de første Nærbokse, der bl.a. er baseret på blockchain, en tredjedel af alle PostNords leveringer, og det er den slags tiltag og digitale landvinder, som selskabet vil fokusere på fremover, i skøn forening med de medarbejdere, man holder fast i.
”Make no mistake; teknologien gør denne her transformation mulig for os, men det er menneskerne, der får den til at ske”, understregede Peter Kjær Jensen.
Læs også: PostNord åbner 500 nye udleveringssteder
I den forbindelse pegede han også på PostNords klimaaftryk som en af de positive historier, man vil gøre mere ud af at dele fremover. Siden 2009 har selskabet således skåret 67 procent af sit CO2-udslip, bl.a. gennem ruteoptimering, men det er der med CEO’ens ord stort set ingen, der ved. For at polstre det image, Peter Kjær Jensen selv kaldte hårdt ramt, vil man derfor inddrage det fremskridt mere i sit arbejde udadtil.