01.02.2019  |  Branchenyt

Danmark bag nyt stort PostNord-underskud

Trods fremskridt på logistikfronten, så taber PostNord fortsat penge i stor stil. Det skyldes ikke mindst de faldende brevmængder i Danmark. Pakkeleveringsløsningerne skal udvikles i fremtiden, bl.a. med samme dags-muligheder.

Et underskud på 770 mio. kr. for 2018 er et af de centrale tal i det regnskab, PostNord-koncernen i dag har fremlagt for sine aktionærer og omverdenen i øvrigt. Nettoomsætningen landede sidste år på godt 27 mia. kr., et marginalt fremskridt sammenlignet med 2017.

Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Årsagen til det store minus på bundlinjen skal i høj grad findes i Danmark, hvor driftsunderskuddet nåede op på en god milliard kroner, fra omkring 800 mio. i 2017, ligesom man sagde farvel til en stor mængde ansatte i løbet af året. PostNords omsætning herhjemme i 2018 var på godt 6,2 mia. kr.

Det er især de hastigt faldende brevmængder i både Danmark og Sverige, der suger midler ud af PostNords kasse, hvilket får koncerndirektør Håkan Ericsson til i regnskabet af efterlyse ”en dialog om, hvordan postbefordringspligten skal udformes, når volumenerne bliver mindre og mindre”.

Det hele er dog ikke gråt i gråt for virksomheden. Fjerde kvartal i 2018 levererede således det, Håkan Ericsson kalder ”et positivt, men ikke helt tilfredsstillende resultat”, med et overskud på 88,5 mio. kr.

Samtidig er Q4 i forvejen årets travleste for selskabet, ikke mindst på grund af de massive mængder pakker, man håndterer omkring den voksende Black Friday og selvfølgelig juletiden. PostNord noterer sig, at e-handlen voksede kraftigt i perioden sammenlignet med de foregående år, men at man takket være ”gedigent planlægningsarbejde og forberedelser hele året” holdt høj kvalitet i leverancerne hele vejen igennem.

Fremadrettet fortæller Håkan Ericsson, at man vil fortsætte med at øge sin kapacitet i logistikforretningen, bl.a. ved at åbne flere nye pakkeudleveringssteder, sådan som man har planer om i Danmark, hvor der er 500 nye lokationer undervejs.

Læs også: Dansk e-butik tilbyder varelevering samme dag

Derudover vil man, sammen med kunderne, arbejde på at udvikle sine tjenester for i større udstrækning at kunne udnytte terminaler og køretøjer døgnet rundet alla ugens dage. Det skal forbedre effektiviteten, og give PostNord mulighed for at tilbyde flere kundetilpassede leveringsløsninger som eksempelvis leverancer samme dag, fortæller Håkan Ericsson.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere