29.04.2019  |  Lager & distribution

’Dyre og dårlige’ Postnord angribes af nyt leveringssamarbejde

Et nyt samarbejde, hvor fragtportalen Coolrunner puljer de forskellige butikkers pakker, som derefter leveres af udbringningsvirksomhederne Bring, DAO og Danske Fragtmænd, vil tage kampen op mod Postnord.

"Vi synes ikke, Postnord har behandlet os ordentligt. Servicen bliver dårligere og dårligere, og priserne stiger”.

Sådan lyder den hårde melding fra adm. direktør for netbutikken Coolshop, Jacob Risgaard. Han er en af initiativtagerne til et nyt samarbejde, hvor fragtportalen Coolrunner, der også har Jacob Risgaard som stifter, puljer de forskellige butikkers pakker, som derefter leveres af udbringningsvirksomhederne Bring, DAO og Danske Fragtmænd. Det skriver Børsen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Dansk e-butik tilbyder varelevering samme dag

Udover Coolshop tæller initiativtagerne flere danske netbutikker, helsekostforhandleren Med24, skønhedsforhandleren Luxplus, og gavekortleverandøren Egmonts Go Gift, og de vurderer, at de med det nye setup kan flytte ni mio. pakker fra dag et, hvilket svarer til ca. ti procent af det danske pakkemarked. Målet er, at hver fjerde pakke bliver booket gennem Coolrunner inden for tre år.

"Det her skal ses som et stærkt, stærkt forsvarsværk mod den situation, vi står i, hvor vi bliver presset af billige pakker fra øst og har Amazon mod os fra vest. Har vi ikke nogle alternativer, bliver vi kørt midt over," siger Adm. direktør i Coolrunner, Per Imer, til Børsen.

Hos Postnord kan salgsdirektør Troels Veise dog ikke genkende billedet af at være for dyr.

"Vi følger markedet og vil sælge til markedspris. Hverken mere eller mindre. Jeg mener, vi har produkter og services, der er de bedste i markedet. Kan vi blive bedre, ja bestemt. Men det er en del af vores strategiske rejse”, siger han til Børsen.

Amazon-aftaler fik bægeret til at flyde over
Hos Coolrunner føler man modsat, at det har været svært at diskutere udvikling med Postnord. For Jacob Risgaard var nyheden om, at Postnord i slutningen af sidste år indgik en aftale med Amazon, dråben, der fik bægeret til at flyde over.

"Når man er sat i verden som halv- og heloffentlig institution for at hjælpe danskerne, synes jeg, det er direkte uetisk, at der kommer en udenlandsk spiller ind, uden så meget som et kontor i Danmark, og så kan de forhandle priser og aftaler, som jeg ikke har været i stand til i de 20 år, jeg har drevet e-handel”, siger Jacob Risgaard, der ikke har set en konkret aftale mellem Postnord og Amazon, til Børsen.

Hos Postnord undrer Troels Veise sig over, at Jacob Risgaard kan have en holdning til aftalen med Amazon, når han ikke kender den.

"Vi udtaler os pr. definition ikke om indholdet i enkeltstående aftaler. Vi ville heller ikke fortælle om de aftaler, vi tidligere har haft med Jacob (Risgaard red.). Det må stå fuldstændig for hans egen regning”, siger han til Børsen.

I stedet for Postnord er det fremover udbringningsvirksomheden Bring, der sammen med DAO og Danske Fragtmænd, der skal bringe pakker ud for danske netbutikker. Hos Bring er de overbevist om, at det ikke bliver en underskudsforretning at levere løsninger, der trumfer de tilbud, som Postnord giver danske netbutikker.

Læs også: Bring går over til CO2-fri levering

"Vi laver ikke noget, som vi ikke tjener penge på. Så vi kommer til at tjene penge på det her. Så enkelt er det”, siger adm. direktør for Bring, Jens Rom, til Børsen og fortsætter:

"Jeg har tidligere sagt, at vi ville vokse med et par millioner pakker i år. Nu bliver det mere. Jeg kan ikke sige hvor meget, men det øger vores vækst betragteligt. Det er ikke 50.000 pakker, men et højt, højt antal," lyder det fra ham.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere