EDI-Soft: Webshops taber stort på fri fragt
Webshops taber både kunder og indtjening på at tilbyde fri fragt. Derfor skal de i stedet fokusere på leveringsalternativer, vurderer EDI-Softs koncerndirektør.
Mange webshops tilbyder fri fragt på alle ordrer eller ordrer over et bestemt beløb. Men det kan koste både kunder og indtjening, når der ikke tages penge for levering, vurderer Steffen Pasgaard, der er koncerndirektør hos softwareleverandøren EDI-Soft.
Læs også: Kunder kan selv bestemme fragtpris
Ifølge koncerndirektøren dækker den gratis levering ofte over webshoppens udfordring med at beregne den eksakte fragtpris på hver enkelt ordre i webshoppen. Han vurderer, at fragtudgifter fylder cirka seks procent af en virksomheds omsætning, og han undrer sig over, hvorfor en så stor post i regnskabet er baseret på mavefornemmelser og cirka-beregninger.
Især fordi fragt og levering netop er det sted, hvor webshops har nemmest ved at positionere sig med gode services.
Jeg tror, at mange webshops accepterer det økonomiske tab, der er ved at tilbyde fri fragt, fordi de ikke kender til de værktøjer, der kan beregne individuelle fragtpriser baseret på kundens indkøbskurv og leveringsadresse og dermed vise flere leveringsalternativer, siger Steffen Pasgaard.
Forbrugerne vil have flere leveringsalternativer
Netop flere leveringsalternativer er efterspurgt af forbrugerne og er noget, som virksomheder bør overveje at tilbyde fremfor eller i kombination med fri fragt, forklarer Steffen Pasgaard.
Og kunderne vil gerne betale mere for at få indflydelse på, hvordan og hvornår varen bliver leveret. En forbrugerundersøgelse fra FDIH viser, at manglende leveringsalternativer i webshops ofte er grunden til, at handlende forlader webshops.
Læs også: Fri fragt kan sikre flere ordrer
Levering til privatadressen er den mest brugte leveringsmetode hos danskerne, men "selvhenter-koncepter som eksempelvis pakkeautomater og pakkeshops stormer frem. Antallet af selvhenter-leveringer er steget med over 50 procent fra 2013 til 2014, viser tal fra FDIHs årlige e-handelsanalyse.
-SSM