Den digitale og automatiske fremtid på programmet hos AGR

Machine learning, fremtidens mobilitet, selvkørende biler, droner og nogle grønlandske udfordringer var på dagsordenen, da AGR Nordic indbød til konference. Men der er stadig brug for – og plads til – menneskerne, lød det.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, bød velkommen og fortalte om selskabets udvikling og arbejde med bl.a. planlægning. Foto: Anders Kampmann.

03.10.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I slutningen af september indbød AGR Nordic til konference på hjemmebanen i Søborg, hvor agendaen både omfattede indblik i virksomhedens egne løsninger og bidrag udefra, der kom forbi fremtidens mobilitet og den ikke just simple opgave, det er at skabe sammenhængende logistik i Grønland.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, der selv har været i firmaet i 18 ud af dets 21 leveår, opridsede indledningsvist det islandske selskabs seneste udvikling, herunder AGR Nordics fremskridt i Danmark siden starten i 2006.

Læs også: Man skal kravle, før man kan Lager 4.0

Såvel her som i Storbritannien (AGRs største marked) er de digitale redskaber vigtige for at servicere kunderne, som eksempelvis den britiske modekæde, der skifter 90 procent af sine varer hvert år.

”Machine learning er et meget værdifuldt værktøj for at kunne håndtere den type opgaver og lave planlægning på baggrund af promotions. Men der er stadig brug for mennesker til en lang række funktioner, eksempelvis varebestilling”, sagde han.

Omvæltning undervejs med den selvkørende bil
En af de virksomheder på det danske marked, der for alvor kan mærke den digitale udvikling, er bilimportøren Semler Gruppen, der håndterer import og detailsalg af en stribe bilmærker fra Volkswagen Group i Danmark, der udover VW tæller bl.a. Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini og Bentley.

Adam Erritzøe fra Semler kom rundt om adskillige aspekter knyttet til fremtidens mobilitet, bl.a. forbundne biler. Foto: Anders Kampmann.

Semler, der sammenlagt importerer 28 procent af den danske bilflåde, var repræsenteret ved Head of Innovation Adam Erritzøe, der under overskriften The Future in Mobility kiggede i person- og godstransportens krystalkugle. Specielt et element i person- og lastbilens udvikling kommer til at få stor betydning, lød det.

”I dag er der hård kamp om kunderelationerne for en virksomhed som vores, men det kommer de førerløse biler til at vende fuldstændig op og ned på. I takt med, at personbilen bliver fuldstændig autonom, vil behovet for at eje en bil forandre sig markant, fordi vi kan deles om dem på en helt anden måde”, sagde han.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Som eksempler på aktører, der allerede er på vej i den retning – om end fra forskellige udgangspunkter – er selskaber som DriveNow, Car2Go og Uber, der alle forventer at autonomi vil blive mainstream i løbet af 2020’erne.

Den udvikling har man ikke tænkt sig at sidde på sidelinjen og observere passivt i Semler, hvor man derfor har sat indtil flere skibe i søen, der skal ruste selskabet til en fremtid, hvor kerneforretningen på sigt kan vise sig at blive fuldstændig udhulet.

”Vi ser på en fremtid, hvor vi sælger ture i stedet for biler. Til der formål har vi startet en tjeneste ved navn Dribe, hvor man kan have en bil på et abonnement, som er simplere end traditionel leasing; ingen binding, ingen risici og 100 procent digitalt”, sagde Adam Erritzøe.

Derudover kom Adam Erritzøe også rundt om mulighederne i data i transportsektoren – ”Der er masser af det og det er nemt nok at få ud, men noget sværere at anvende og få værdi fra” – forbundene køretøjer og droner til godstransport.

Der er udfordringer nok, når man arbejder med logistik i Grønland, forklarede Flemming Jensen fra Pisiffik. Foto: Anders Kampmann.

Svær logistik i Grønland
Netop gods- og varetransport er en af de markante udfordringer for det grønlandske selskab Pisiffik, der driver over 40 butikker i seks byer på Grønlands sydvestkyst, dels under eget navn, og dels for kæder som bl.a. Elgiganten, Spar og Jysk, samt engroshandel og webshops.

Til konferencen hos AGR Nordic fortalte logistikchef Flemming Jensen om de mange udfordrende aspekter ved at transportere dagligvarer mellem byerne, der ligger spredt over en distance på mere end 1.500 km, kun forbundet af enten fly (hurtigt men dyrt) eller skib (billigere men langsomt).

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

At sikre friske varer, når man højst kan levere én gang om ugen, og ofte sjældnere, specielt i vintermånederne, stiller store krav til at få korrekte salgsdata og kunne forecaste så præcist som muligt på den baggrund, hvilket ikke altid lykkedes.

”Vi smider dagligvarer ud for adskillige mio. kr. om året, og vi giver store beløb i rabatter, bare for at komme af med varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Vi er så begyndt at bruge automatic demand planning til vores nonfood-varer, netop for at mindske spild eller at løbe tør for produkter, hvilket har hjulpet”, forklarede han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online