Den digitale og automatiske fremtid på programmet hos AGR
Machine learning, fremtidens mobilitet, selvkørende biler, droner og nogle grønlandske udfordringer var på dagsordenen, da AGR Nordic indbød til konference. Men der er stadig brug for – og plads til – menneskerne, lød det.
I slutningen af september indbød AGR Nordic til konference på hjemmebanen i Søborg, hvor agendaen både omfattede indblik i virksomhedens egne løsninger og bidrag udefra, der kom forbi fremtidens mobilitet og den ikke just simple opgave, det er at skabe sammenhængende logistik i Grønland.
CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, der selv har været i firmaet i 18 ud af dets 21 leveår, opridsede indledningsvist det islandske selskabs seneste udvikling, herunder AGR Nordics fremskridt i Danmark siden starten i 2006.
Læs også: Man skal kravle, før man kan Lager 4.0
Såvel her som i Storbritannien (AGRs største marked) er de digitale redskaber vigtige for at servicere kunderne, som eksempelvis den britiske modekæde, der skifter 90 procent af sine varer hvert år.
”Machine learning er et meget værdifuldt værktøj for at kunne håndtere den type opgaver og lave planlægning på baggrund af promotions. Men der er stadig brug for mennesker til en lang række funktioner, eksempelvis varebestilling”, sagde han.
Omvæltning undervejs med den selvkørende bil
En af de virksomheder på det danske marked, der for alvor kan mærke den digitale udvikling, er bilimportøren Semler Gruppen, der håndterer import og detailsalg af en stribe bilmærker fra Volkswagen Group i Danmark, der udover VW tæller bl.a. Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini og Bentley.
Semler, der sammenlagt importerer 28 procent af den danske bilflåde, var repræsenteret ved Head of Innovation Adam Erritzøe, der under overskriften The Future in Mobility kiggede i person- og godstransportens krystalkugle. Specielt et element i person- og lastbilens udvikling kommer til at få stor betydning, lød det.
”I dag er der hård kamp om kunderelationerne for en virksomhed som vores, men det kommer de førerløse biler til at vende fuldstændig op og ned på. I takt med, at personbilen bliver fuldstændig autonom, vil behovet for at eje en bil forandre sig markant, fordi vi kan deles om dem på en helt anden måde”, sagde han.
Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”
Som eksempler på aktører, der allerede er på vej i den retning – om end fra forskellige udgangspunkter – er selskaber som DriveNow, Car2Go og Uber, der alle forventer at autonomi vil blive mainstream i løbet af 2020’erne.
Den udvikling har man ikke tænkt sig at sidde på sidelinjen og observere passivt i Semler, hvor man derfor har sat indtil flere skibe i søen, der skal ruste selskabet til en fremtid, hvor kerneforretningen på sigt kan vise sig at blive fuldstændig udhulet.
”Vi ser på en fremtid, hvor vi sælger ture i stedet for biler. Til der formål har vi startet en tjeneste ved navn Dribe, hvor man kan have en bil på et abonnement, som er simplere end traditionel leasing; ingen binding, ingen risici og 100 procent digitalt”, sagde Adam Erritzøe.
Derudover kom Adam Erritzøe også rundt om mulighederne i data i transportsektoren – ”Der er masser af det og det er nemt nok at få ud, men noget sværere at anvende og få værdi fra” – forbundene køretøjer og droner til godstransport.
Svær logistik i Grønland
Netop gods- og varetransport er en af de markante udfordringer for det grønlandske selskab Pisiffik, der driver over 40 butikker i seks byer på Grønlands sydvestkyst, dels under eget navn, og dels for kæder som bl.a. Elgiganten, Spar og Jysk, samt engroshandel og webshops.
Til konferencen hos AGR Nordic fortalte logistikchef Flemming Jensen om de mange udfordrende aspekter ved at transportere dagligvarer mellem byerne, der ligger spredt over en distance på mere end 1.500 km, kun forbundet af enten fly (hurtigt men dyrt) eller skib (billigere men langsomt).
Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol
At sikre friske varer, når man højst kan levere én gang om ugen, og ofte sjældnere, specielt i vintermånederne, stiller store krav til at få korrekte salgsdata og kunne forecaste så præcist som muligt på den baggrund, hvilket ikke altid lykkedes.
”Vi smider dagligvarer ud for adskillige mio. kr. om året, og vi giver store beløb i rabatter, bare for at komme af med varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Vi er så begyndt at bruge automatic demand planning til vores nonfood-varer, netop for at mindske spild eller at løbe tør for produkter, hvilket har hjulpet”, forklarede han.