28.05.2020  |  Lager & distribution

Amazon Air på vej mod 200 fly

Om syv-otte år vil Amazon Airs flåde tælle omkring 200 fly, viser en frisk analyse. Det giver selskabet kapacitet til at konkurrere direkte med eksempelvis UPS. ”En af de største historier i luftfragtindustrien i årevis”, lyder det i undersøgelsen.

Flere muskler til luftfragten har været en strategi for Amazon i årevis, og det kommer ikke til at ændre sig lige foreløbig, tvært i mod faktisk. Det må være en af konklusionerne i den nye analyse, der i fredags blev udgivet af forskerne Joseph P. Schwieterman og Jacob Walls fra Chaddick Institute of Metropolitan Development ved DePaul University i Chicago.

Læs også: SAS Cargo-direktør: Flyfragt skal sikre krisetidens livsvigtige forsyninger

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Under den sigende titel ‘Insights into Amazon Air – 2020’s Transportation Juggernaut’ har de to akademikere nærstuderet datterselskabets udvikling siden jomfruflyvningen i 2016 og på den baggrund giver de en status på dets udvikling og betydning.

En af de centrale pointer i rapporten handler om væksten i selskabets vigtigste hardware i form af flåden af fragtfly, der i dag tæller 42 maskiner. Tidligere har Amazon selv meldt ud, at planen går på at have 70 fly i stald i løbet af 2021, mens det længere perspektiv indtil nu har været ukendt.

Her lyder forudsigelsen i rapporten at Amazon Airs flåde kan fortsætte vokseværket og nå omkring 200 fly om syv-otte år. Og det er endda et konservativt skøn, bemærker forskerne. Amazon Airs udbredelse er lige nu primært begrænset til hjemmemarkedet i USA, men det kan sagtens tænkes at der er globale ambitioner i selskabet.

Og ambitionerne er ikke så flyvske som kerneforretningen i sig selv, understreger analysen.

”Amazon Airs robuste ekspansion er en af de største historier i luftfragtindustrien i årevis”, mener forfatterne, der peger på, at den igangværende coronakrise ikke ser ud til at påvirke selskabet nævneværdigt.

”Amazon Air flyver over den turbulens, de fleste fragt- og passagerflyselskaber stirrer ind i under coronaviruspandemien. Mens mange andre luftfartsvirksomheder skærer ned på grund af pandemien, så fortsætter Amazons jagt på hurtigere og billigere hjemmeleveringer i et ambitiøst tempo”, lyder det.

Hub skal udbygges yderligere
Hvis Amazon Air skal nå de 200 fly i 2028, kræver det en årlig vækstrate (CAG) på lige knap 20 procent, hvilket kun er omtrent det halve af, hvad selskabet har præsteret hidtil. Rapporten peger på, at det kan ske gennem indkøb af også mindre fly eller opkøb af andre luftfragtaktører.

Med 200 fly i eget navn vil Amazon Air i flådestørrelse nærme sig UPS, der ifølge analysen har 257 fly, som dermed vil blive en tæt konkurrent. Den største aktør på området, FedEx, har dog stadig et solidt forspring, med (pr. marts i år) 679 fly på hænderne.

Et vigtigt element i Amazon Airs vækstplaner er den forsatte udbygning af selskabets hub i det østlige USA, Cincinnati/Northern Kentucky Airport (CVG), som man i samarbejde med DHL efterhånden har betjent i omkring tre år.

Læs også: Amazon investerer milliarder i egen lufthavnshub

Ifølge rapporten har hub’en på sigt kapacitet til at håndtere 100 Amazon-fly, der skal gennemføre op mod 200 flyvninger om dagen. Udbygningen af CVG, der i dag håndterer omkring 25 flyvninger dagligt, er dog stadig på et tidligt stadie, bemærker rapporten.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere