AI kan styrke bæredygtighed i supply chains
Kunstig intelligens kan hjælpe virksomheder i adskillige brancher med at løfte bæredygtigheden i sine forsyningskæder, bl.a. gennem bedre overblik og dataanalyse.
Moderne IT-løsninger i form af machine learning, kunstig intelligens og big data er for alvor på vej ind i logistikbranchen. Med værktøjer som disse ved hånden kan transportselskaber, produktionsvirksomheder osv. optimere en lang række processer og spare både tid og penge undervejs.
Læs også: Det handler om at finde mønstre
På det seneste har en stribe store organisationer også foretaget seriøse investeringer i kunstig intelligens med et lidt andet formål, nemlig at styrke bæredygtigheden og det sociale og miljømæssige ansvar i de globale forsyningskæder, skriver GreenBiz.
I slutningen af 2016 annoncerede franske EcoVadis, der arbejder med at rangere forsyningskæder på baggrund af miljø, etik og socialt engagement, eksempelvis at man har rejst 30 mio. euro (over 220 mio. kr.) til at radikalt udvide sit lederskab inden for Global Supply Chain Sustainability Ratings.
EcoVadis har virksomheder som Nestlé, Coca-Cola, Deutsche Bahn, Nokia og Renault blandt sine kunder, og for co-CEO Frederic Trinel handler den teknologiske investering om at kunne gøre sin ekspertise bredere omkring CSR-analyser, for på den måde at kunne understøtte bæredygtig adfærd.
Enormt potentiale til databehandling
Konkret handler det for EcoVadis om at kunne automatisere analysen af de millioner af dokumenter, man får ind på årsbasis. Den proces foregår indtil videre primært manuelt, og med en forventet fordobling i antallet af virksomheder, der indleverer rapporter over det næste års tid, så vil teknologien være et stort skridt fremad.
Et andet firma, der benytter sig af AI til supply chain-analyser, er amerikanske eRevalue. Igen er omdrejningspunktet i tech-satsningen at gøre en manuel og subjektiv proces automatisk og dermed langt mindre tidskrævende og mere neutral og grundig.
Ifølge medgrundlægger og CEO, Marjella Alma, ligger man pt. inde med syv års rapporteringsdata fra over 7.000 virksomheder, og med den avancerede software på plads kan man søge og evaluere langt mere præcist på mere specifikke områder, fx menneskerettigheder eller klimapåvirkninger. På den baggrund ser man et enormt potentiale for AI i risikohåndtering i forsyningskæder.
Det samme gør schweiziske RepRisk, der laver business intelligence på ESG (Environmental, social, governance) og bruger information om både forurening, arbejdsforhold, afskovning og alt andet, der kan påstås at være en del af et selskabs totale, menneskeskabte aftryk.
Indtil videre tolker man ikke som sådan på de mange data, men til at validere og sortere i de mange tusinde oplysninger er AI-algoritmer uundværlige, og med CEO Philipp Aebys ord, så vil det for alvor komme til sin ret i løbet af de næste fem år.
Oplysninger bliver nemmere tilgængelige
Endelig er tyske SAP også ved at investere i kunstig intelligens for at kunne tilbyde sine kunder endnu mere information. Mere præcist fylder man leverandørdata om sociale og miljørelaterede emner ind i sit Ariba Supplier Risk-system, for på den måde at kunne hjælpe eksempelvis producenter med at forebygge negative sager.
Mange SMVer har således ofte ikke et kontor i nærheden af deres supply chain-partnere, og her kan systemet assistere dem med data, der kan identificere eventuelle leverandører, der kan være problematiske i forhold til at overholde retningslinjer i en bæredygtighedsstrategi.
Læs også: Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden
Ved at indsamle data fra både offentligt tilgængelige kilder og monitoreringsteknologier som sensorer og luftfotodatabaser, gør systemet indsigter, der tidligere var svært tilgængelige, mulige at få fingre i uden at sende en helikopter af sted, som vice president of products and innovation for SAP Ariba, Padmini Ranganathan, formulerer det.
-AK