Danskernes onlinehandel nåede nye højder i december
December 2024 satte nye rekorder for onlinehandel blandt danskerne. Ifølge Dansk Industris seneste analyse ”Danskernes e-commerce tracker” handlede hele 87 procent af danskerne online i december, hvilket er en ny månedsrekord. I gennemsnit foretog hver onlineforbruger 5,1 køb, hvilket markerer første gang, at vi overstiger fem handler per måned i gennemsnit per onlineforbruger.
Julehandlen begyndte allerede i november, hvor Black Friday fungerede som en vigtig kick off dag og brobygger til decembers julehandel. Danskerne udnytter de gode tilbud, som Black Friday byder på, og i Danmark er det i høj grad en online handelsdag – det har DI Handels Black Friday analyse allerede afsløret. Det kan så også være forklaringen på, at vi i år, hvor Black Friday lå så tæt på december har en ny online shoppingsrekord på måneden.
Og vi handlede fra de små skærme i stor stil og mere end nogensinde. En af de mest markante tendenser i årets julehandel var den stigende brug af mobiltelefoner til onlinekøb.
Vi bør kalde det Mobilshop i stedet for Webshop. Mobilen har længe været danskernes foretrukne handelsenhed, men i fjerde kvartal blev næsten halvdelen (44 procent) af alle handler foretaget på mobilen. Tablet forbliver status quo (12 procent) og desktop (33 procent) går tilbage med fem procentpoint, som mobilen tilsvarende vinder frem med. 59 procent af de unges køb blev foretaget fra mobilen og det samme gælder for 62 procent af forældre med hjemmeboende børns køb.
Zalando er altid populær og noget tyder på, at der også i år er en del danskere, der enten har opgraderet deres egen garderobe eller har købt sko og tøj i julegave. Zalando vinder lidt markedsandel tilbage i forhold til sidste kvartal (Q3) og holder dermed fast i sin position som Danskernes foretrukne webshop.
Der er nu nok også en del, der har fået julegaver købt på shoppingapp´en Temu. Temu holder fast i andenpladsen over de mest brugte webshop, men oplever en tilbagegang på 0,8 procentpoint i markedsandel. Matas forbliver på tredjepladsen, Proshop og Magasin Du Nord ser ud til at være kommet godt igennem julehandlen, da de begge går frem i markedsandel.
Imerco mistede sin top 10-placering, da de i år ikke havde et viralt hit som airfryeren sidste år. Sådan en klikbasker har vi ikke set i årets julehandel og det kostede Imerco en topplacering.
Læs også: Cybersikkerhed og cyberrisici vil præge verdens virksomheder i 2025
Som altid køber vi mest af fysiske produkter og det gjorde vi også i fjerde kvartal, som jo markerer årets vigtigste kvartal for virksomheder med forbrugersalg.
Tøj, sko og tilbehør (34 procent) er den største kategori indenfor fysiske produkter, men kategorien oplever status quo i fjerde kvartal, så der er ikke handlet mere tøj end sidste år. Til gengæld går Apoteket, helse og skønhed lidt frem og udgør nu en kategoriandel på 11 procent. Matas har også meldt ud at de har haft god julehandel.
Kilde: Dansk Industri
/ PiB