Det skete da Eldorado fik Dynamics 365
CEO: ”Vi er kommet godt i mål med vores digitale forandringsproces”
”Bredana Axcite løste det hele godt, og jeg kan uden at tøve anbefale Bredana Axcite," siger Per Lausen.. Foto: Bredana Axcite
At implementering af nyt ERP-system er en forandringsproces af dimensioner, kan CEO Per Lausen godt skrive under på. Som leder af Eldorado – en af de førende sourcing- og servicevirksomheder inden for artikler til kæledyr, hest og rytter i Norden – satte han for godt et år siden gang i implementeringen af Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management. Det, der for alvor triggede beslutningen, var en potentiel kunde, som Eldorado ikke kunne levere de efterspurgte data til.
I februar 2025 – godt et år efter, at processen blev sat i gang sammen med Bredana Axcite – er konklusionen, at ”vi er kommet godt i mål med den digitale forandringsproces”. Eldorado er rykket helt op i den digitale superliga, og virksomhedens IT-systemer spiller optimalt sammen på en bane, der er kridtet op til vækst.
Overgangen fra temmelig analog til yderst digital var imidlertid ikke uden omkostninger for organisationen; den stillede krav om en meget engageret og tidkrævende indsats og ikke mindst omstillingsparathed hos medarbejderne.
”Vi var i en komfort zone og skulle bevæge os til noget helt nyt. Det betød, at vi i en periode følte os lidt på gyngende grund,” siger Per Lausen.
”Dynamics 365 kræver, at man arbejder procesorienteret, og det var vi ikke gode til tidligere.”
Øjenåbneren med kunden, som Eldorado ikke formåede at levere til på grund af manglende data, var samtidig medvirkende til at skabe en følelse af, at digitaliseringen hastede.
”Så vi satte mange projekter i gang samtidig. Det var jo en tvingende nødvendighed at blive mere digitale,” siger Per Lausen.
”Vi erkendte, at digitalisering er en konkurrenceparameter, og at den også har stor betydning for at overholde krav til compliance og produktansvar; i det hele taget at kunne leve op til tidens krav.”
Det blev hurtigt klart, at presset på de involverede i organisationen ville blive stort, og superbrugerne kom ”på overarbejde”.
”Desværre mistede vi to superbrugere i processen, og det pressede os yderligere. Det gjaldt ikke mindst vores interne projektansvarlige, CFO Bjarne Geertsen, som skal have stor ros for sin indsats,” siger Per Lausen.
Medarbejdere til eksamen!
Per Lausen involverede sig fra starten dybt i processen og har deltaget i styregruppemøderne og haft fingeren på pulsen hele vejen igennem.
”Det er vigtigt, at man har tillid til den partner, man har valgt til implementeringen, og at man er tryg i processen. Og det synes jeg, vi har været,” siger Per Lausen.
Han glæder sig også over de signaler, Bredana Axcite sender ved at stille krav til virksomhedens medarbejdere.
”Vi har kørt nogle gode workshops. Konsulenterne fra Bredana Axcite var meget forberedte, og de gav vores medarbejdere lektier for i brugen af systemet. Det skulle sikre, at vi fik fuld udnyttelse af det lige fra Go live,” siger Per Lausen.
”Bredana Axcite gik så vidt, at de havde os oppe til eksamen! Her var der nogle af os, der fik svedige håndflader,” siger Per Lausen med et smil.
”Men lektier og eksamen var jo signaler til vores medarbejdere om, at de skulle tage det alvorligt, og det var med til at give dem ejerskab af det nye system ret tidligt,” siger Per Lausen.
Han roser Bredana Axcites konsulenter for at være gode til at sætte sig ind i en virksomhed, der er så kompleks som Eldorado. Udskiftning af et par konsulenter undervejs ændrer ikke ved det store billede af stor tilfredshed med indsatsen.
”Vi kom godt i mål med processen. Også de udvidelser af projektet, der viste sig nødvendige hen ad vejen trods en grundig foranalyse,”siger Per Lausen.
”Bredana Axcite løste det hele godt, og jeg kan uden at tøve anbefale Bredana Axcite” siger Per Lausen.
Perfekt set-up til fortsat udvikling og vækst
Efter et års hårdt arbejde med implementering af ERP, som traditionelt trækker store veksler på organisationen, kan Per Lausen nu glæde sig over, at Eldorado systemmæssigt, procesmæssigt har det rigtige set-up.
”Jeg er rigtig glad for, at vi tog den store beslutning om nyt ERP-system, og jeg har følelsen af, at vi er godt rustet til fremtiden,” siger Per Lausen.
Arbejdsdelingen mellem PIM-løsningen (Product Information Management), webshoppen og Dynamics 365, hvor ERP alene tager sig af de hårde data, ser han som et optimalt grundlag for virksomhedens fortsatte udvikling og vækst. Blandt andet i nye kundesegmenter.
Dynamics 365 vil også være garant for en langt bedre styring af lagerbeholdninger, herunder reservationer af varer til de mange kampagner, samt disponering på basis af mere præcise Forecast. En vigtig disciplin, når nogle af Eldorados varer kommer langvejs fra og skal bestilles måneder før, de skal bruges.
At Dynamics 365 er en ”evergreen” løsning i Cloud med automatiske opdateringer er en anden kæmpe fordel.
”Det giver tryghed at vide, at vi altid står med den bedste version af løsningen,” siger Per Lausen.
Han har aldrig været betænkelig ved at have ERP-systemet i Cloud.
”Ledere, jeg talt med, siger samstemmende, at det skal man ikke være nervøs for,” lyder det fra Per Lausen.