20.10.2017  |  Strategi & ledelse

Værdier skal i spil for at stoppe slaveri i forsyningskæden

De store virksomheder er dumme, hvis de tror, de kan skjule noget, så de skal vise deres værdier for at få moderne slaveri og menneskehandel ud af deres forsyningskæder, sagde Coca-Cola-chef på supply chain summit.

Som tidligere beskrevet på SCM.dk, så er slaveri bestemt ikke et overstået problem på verdensplan, selvom praksissen officielt har været forbudt siden vedtagelsen af Slaverikonventionen i 1926 (og i mange lande langt tidligere). FN har da også taget emnet med i target 8.7 under sine udviklingsmål.

Læs også: Forsvaret levede ikke op til sit ansvar i sag om nordkoreanske tvangsarbejdere

En lang række globale virksomheder er stadig udfordret på området, og på den baggrund havde Ethical Corporation dedikeret åbningssessionen på dette års Responsible Supply Chain Summit Europe, der med bl.a. CSR.dk som deltager blev afholdt i London i denne uge, til netop moderne slaveri.

De repræsenterede virksomheder i panelet blev blandt andet bedt om at forholde sig til effekten af sektion 54 i den britiske Modern Slavery Act fra 2015, der handler om gennemsigtighed i forsyningskæder, og som alle panelisterne over en bred kam fremhævede værdien af.

”Transparens er alt. De virksomheder, der tror de kan skjule noget, er dumme, og de vil ofte blive straffet for det. I stedet skal de være klare omkring deres værdier og sige det, som det er; slaveri og human trafficking er afskyeligt, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at udrydde det – både for vores egen og vores kunder skyld”, sagde Director Global Workplace rights for Coca-Cola, Brent Wilton.

Med henvisning til det herostratisk berømte arkadespil Whac-A-Mole pegede Wilton videre på den vedholdenhed, der er nødvendig i arbejdet med at komme slaveriet til livs, ligesom det centrale i opbakning fra myndighederne.

”Lovgivning er yderst vigtigt for at give virksomhederne et fundament at stå på, og så skal man fra officiel side også være klar på at følge op på den. Folk gør dårlige ting, som diverse audits ikke altid fanger. Det er også derfor jeg ikke bryder mig så meget om termen best practice, for det findes reelt ikke. Der er dog heldigvis mange eksempler på good practice”, sagde han.

Behov for flere og bedre audits
Netop de berømte/berygtede audits – forskellige typer kontrolbesøg (aftalte såvel som uanmeldte) og -foranstaltninger – er en evig kilde til debat i supply chain-industrien. Nogen mener ikke de virker, men ikke desto mindre findes de, og i panelet blev der da også peget på nødvendigheden af at styrke indsatsen.

”Virksomhederne kan ikke outsource hele undersøgelsen af deres supply chains til tredjeparter, de er også nødt til selv at arbejde uafhængigt med det. Deri ligger der i mine øjne også et større behov for uannoncerede inspektioner, men jeg medgiver at det er et svært felt og der er mange ubekendte faktorer for kontrollører, der møder uanmeldt op på en fabrik”, sagde CEO for NGO’en Global Witness, Gillian Caldwell.

Virksomhederne har med andre ord deres sag for, og med estimeret 40 mio. mennesker fanget i slaveri verden over, så er der ingen grund til at vente med at komme i gang, pointerede Kevin Hyland, der er Storbritanniens første uafhængige antislaverikommissær.

Læs også: Sådan forebygger Adidas slaveri i leverandørkæden

”Det er tid til handling og konkrete initiativer. CEO’s skal indse at det er nødvendigt at adressere slaveri på en lang række parametre, og arbejde for at samle ressourcer omkring både statements og ikke mindst en indsats on the ground; det er ikke nok med klassisk CSR-arbejde. Forretningsmodellerne skal også afstemmes så slaveri ikke bliver tilladt på nogen måde – forebyggelse er bedre end kur”, sagde han og tilføjede:

”Opgaven er ikke umulig, men den kræver samarbejde. Og de virksomheder, der kun fokuserer på minimumsløsninger, sætter ikke alene menneskeliv på spil, de misser også en solid business case”.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere