Forsvaret anklaget for at overse moderne slaveri i forsyningskæden

Forsvarets Materiel- og Indkøbstjeneste har ikke gjort nok for at sikre, at OECD’s og FN’s retningslinjer blev overholdt i forbindelse med byggeriet af Danmarks nye krigsskib, mener eksperter. Skibet endte med at blive bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere.

Forsvaret levede ikke op til sit kædeansvar, da 45 koreanske tvangsarbejdere blev hyret af en underleverandør til at udføre svejsearbejde på Danmarks nye krigsskib, mener eksperter for virksomhedsansvar. Arkivfoto.

11.10.2017

SCM.dk

Forsvarets nye krigsskib, Lauge Koch, er med al sandsynlighed bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere, og det falder tilbage på Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

Sådan lyder anklagen fra en række CSR-eksperter, blandt andre Troels Børrild, som er politisk rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke og medlem af Erhvervsministerens ekspertarbejdsgruppe om virksomheders samfundsansvar, skriver Dagbladet Information.

Læs også: EU: Virksomheder skal kunne spore konfliktmineralimport

Skibet er bygget af det danske skibsværft Karstensens, som udliciterede byggeriet af selve skroget til det polske værft Crist. Og det var her, at der gennem underleverandøren Armex blev hyret 45 nordkoreanske tvangsarbejdere til byggeriet.

”Forsvaret prøver at tørre ansvaret af på Karstensens Skibsværft, men det korte af det lange er, at de også selv har forbrudt sig mod ansvaret under konventionerne”, siger Troels Børrild til Information.

Ingen krav i kontrakten
De konventioner Troels Børrild henviser til, er FN’s og OECD’s retningslinjer for virksomhedsadfærd og menneskerettigheder.

Hvis man som virksomhed i Danmark ikke tager ansvar for, at menneskerettighederne bliver overholdt i forsyningskæden, kan man blive anklaget i Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (MKI). Anklagen kan ikke udmunde i en straf fra MKI, men institutionen kan udtale kritik og mægle mellem den anklagende og den anklagede part i en sag.

Læs også: Hollandsk lov skal afsløre børnearbejde i forsyningskæden

Og ifølge Information tyder det netop på, at Forsvaret ikke selv tog ansvar for, at underleverandører længere ude i kæden ville kunne praktisere moderne slaveri eller foretage andre brud på menneskerettighederne – der var nemlig ingen bestemmelser om menneskerettigheder eller arbejdsforhold i kontrakten mellem FMI og Karstensens Skibsværft.

FMI har forsvaret sig over for Information med, at kontrakten er underlagt dansk ret, og at det danske skibsværft derfor er ”forpligtet til at efterleve tiltrådte konventioner og dansk lovgivning iøvrigt – også ifm. anvendelse af underleverandører jf. kontrakten”. Forsvaret mener dermed at have ”gjort alt for at sikre, at vores leverandører til stadighed efterlever alm. retsprincipper, gældende konventioner og tidssvarende etiske retningslinjer i øvrigt”.

Uindfriet due diligence-forpligtigelse
Ligesom Troels Børrild vurderer Cathrine Bloch Veiberg, specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder, dog ikke, at FMI kan fraskrive sig sit kædeansvar og skubbe det hele over til Karstensens Skibsværft. Det skyldes blandt andet due diligence-forpligtigelsen:

”Forsvaret har under de internationale retningslinjer en due diligence-forpligtelse til at tjekke, at Karstensens Skibsværft har de nødvendige værktøjer til at leve op til retningslinjerne. Men det er meget svært at se, hvordan de har gjort det. Det er tydeligt, at de ikke er i stand til at forklare, om og i så fald hvordan de har forsøgt at sikre sig”, siger Cathrine Bloch Veiberg til Information.

Læs også: Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier

Både Karstensens og FMI har udtalt til Information, at de ikke havde noget kendskab til, at polske Armex blev hyret som underleverandør. Men det er ifølge Troels Børrild ikke nogen undskyldning:

”Forsvaret kan udlicitere opgaven, men de kan ikke udlicitere ansvaret, og derfor har de en pligt til at undersøge deres underleverandører. Og det samme gælder for Karstensens. De skal vide, hvad der foregår – ikke mindst når brugen af vikarbureauer er højrisiko ifølge bl.a. EU”, siger Troels Børrild.

Han vurderer, at Karstensens manglende viden og handling ift. underleverandøren er nok til, at skibsværftet kan blive indklaget for MKI – men altså også er et problem for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Læs også: Mange veje til den ansvarlige forsyningskæde

Hverken FMI eller Karstensens Skibsværft har ønsket at svare på kritikken overfor Information.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense