Salg/marketing og supply chain finder melodien

Salgs-/marketing og supply chain er enige i, at samspillet mellem de to afdelinger er både vigtigt samt generelt velfungerende - og at samarbejdet bliver drevet af begge parter. Det viser en mini-undersøgelse i SCM Panelet. Der er dog også 57 procent, der svarer, at der ikke er fælles KPI’er. Så det kan måske blive endnu bedre.

En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i januar-februar 2025 viser, at det tilsyneladende står godt til med samspillet med de kunde- og markedsvendte og de forsyningsvendte funktioner. I hvert fald hvis man spørger nogle af de medarbejdere, der arbejder i enten salg/marketing og supply chain. Foto: 123rf.com.

21.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Find hovedrapporten her

Salg og marketing sørger for, at virksomhedens produkter bliver solgt til kunder; mens supply chain sørger for, at virksomhedens produkter er tilgængelige i rette mængde, i rette kvalitet, til rette pris samt ESG-aftryk og på rette sted. Den ene funktion er fuldstændig afhængig af den anden, og et tæt samarbejde er derfor en livsnerve for enhver virksomhed. Er der ikke en tæt koordinering, risikerer virksomheder, at kunderne ikke kan få de varer, de har bestilt - eller at virksomheden sælger de forkerte varer til den forkerte pris. Det du’r ikke og vil hurtigt medføre betydelige problemer for virksomheden.

Samspillet ser ud til at fungere godt

En mini-undersøgelse gennemført i SCM Panelet, der er et samarbejde mellem forskere på SDU og scm.dk, i januar-februar 2025 viser, at det tilsyneladende står godt til med samspillet med de kunde- og markedsvendte og de forsyningsvendte funktioner. I hvert fald hvis man spørger nogle af de medarbejdere, der arbejder i enten salg/marketing og supply chain.

På spørgsmålet ’Hvor ofte samarbejder marketing/salg og supply chain?’, svarer respondenterne 4,13 på en Likert-skala. Skalaen går fra 1 til 5, hvor 5 indikerer ’i meget høj grad’. 4,13 er en del over et gennemsnit på 3,5, som i undersøgelser af denne type bliver anset for signifikant.

”Når marketing/salg og SCM arbejder effektivt sammen, kan de blive mere agile og bedre i stand til at reagere på markedsændringer. Der kan opnås konkurrencemæssige fordele gennem omkostningsreduktion, forbedret leveringsevne ved at levere de rigtige produkter til kunderne på det rette tidspunkt. Desuden kan både marketing/salg og SCM udvikle en sådan forståelse af den andens operationelle og strategiske handlinger, at de måske er i stand til at forudse kommende udfordringer på den anden side alene før, der overhovedet har fundet eksplicit kommunikation og informationsoverførsel sted mellem de to funktioner”. Det skriver de to hovedkræfter SCM Panelets mini-undersøgelse professor i SCM Jan Stentoft og professor i marketing Oliver Schnittka, der begge er fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed ved Syddansk Universitet.

Enighed om vigtighed

De to forskere supplerer: ”Det er glædeligt at se, at undersøgelsen viser et gennemsnit på 4.13. Der synes at være en erkendelse af, at et tæt samarbejde mellem marketing/salg og SCM er afgørende for at sikre valide forecast og effektiv lagerstyring. CxO’er og SCM mener dette sker oftere end marketing salg. Uden et tæt samarbejde risikerer SCM at arbejde med forældede eller upræcise salgsforecast, hvilket kan føre til enten overfyldte lagre eller varemangel. Disse høje værdier er endnu mere overraskende, da vores datasæt er stærkt SCM-drevet. Man kunne forvente, at marketing/salg ville være betydeligt mere afhængig af samarbejde med SCM end omvendt, da marketing har meget større ansvar for produktindtægter og overskud, end SCM måske har”.

 Undersøgelsen viser en stribe resultater som for eksempel:

  • Samspillet mellem marketing/salg og supply chain er ikke præget af en udpræget silokultur (score 2,75).
  • De to funktioner anser i høj grad de to funktionsråder for at være vigtige for hinanden (score 4,4,).
  • Produktlanceringer (76 procent) og efterspørgselsprognoser (68 procent) scorer højest som samarbejdsområde; mens lagerstyring scorer lavest (32 procent).
  • De to funktioner ser ikke store udfordringer for samspillet (scorer fra 2,22 til 2,92).

57 procent savner fælles KPI’er

Godt en tredjedel af respondenterne svarer, at der er fælles KPI’er mellem marketing/salg og SCM, hvilket er et positivt tegn, se figur 2. Netop konflikter i KPI’er mellem de to områder kan nemlig drive en silokultur, hvor der suboptimeres. ”Men der er stadig rum for forbedring, idet hele 57 procent svarer, at der ikke er fælles KPI’er. Sådanne KPI'er er især relevante for at garantere, at hver afdeling tager sit ansvar, og at manglende resultater ideelt set kan rettes mod enkelte afdelinger og processer. Desuden sikrer fælles KPI'er, at rivaliserende mål mellem begge afdelinger kan mindskes”, skriver de to professorer. 

Behov for mere tværgående samarbejde

”Det er vores håb, at denne mini-undersøgelse inspirerer til refleksion over egen praksis og fremmer diskussioner om, hvorvidt ens indsats er tilstrækkelig til at imødekomme fremtidens udfordringer. Vi opfordrer også andre organisatoriske afdelinger ud over SCM og marketing/salg til at lære af dette etablerede samarbejde. Især marketing og menneskelige ressourcer mangler ofte et strategisk samarbejde inden for organisationer for at etablere et bæredygtigt og egenkapitalforbedrende employer brand. Også IT og kundeservice mangler meget ofte den detaljerede analyse af eksisterende kundedata gennem intern IT-knowhow. På den måde kan værdifuld kundeinformation gå tabt i organisatoriske strukturer på tværs af afdelinger”, konkluderer Jan Stentoft og Oliver Schnittka.

Find hovedrapporten her

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online