Vær klar til de digitale fænomener
Digitaliseringen påvirker virksomheder på tværs af brancher i stor stil. IFS brugte, i selskab med bl.a. Gartner, flere sessioner på emnet på sidste uges verdenskongres. Det gælder om at have øjnene åbne for at se mulighederne.
”Digital er et fænomen. Det er ikke bare noget du er, det er noget gør hele tiden. Udviklingen giver os nogle helt andre muligheder end vi har haft før på en lang række områder; flere end hvad nogen reelt kan overskue. Derfor er det afgørende at man holder øjnene åbne og er klar til at prøve både sig selv og teknologien ad”.
Læs også: Forbindelse til det næste
Sådan sagde managing vice president og researchchef for analysevirksomheden Gartner, Daryl C. Plummer, da han i sidste uge var blandt hovedtalerne ved softwarevirksomheden IFS’ verdenskonference, IFS World Conference, i Atlanta, som SCM.dk ligeledes var en del af.
Foran et talstærkt publikum i konferencens main hall adresserede Daryl Plummer det ’kulturskifte’, som de digitale fremskridt repræsenterer, og hvordan virksomheder i alle brancher og størrelser bør forholde sig til dem for ikke at tabe terræn på et presset verdensmarked.
”Alle de mange teknologier, der er på vej frem – kunstig intelligens, automatisering, machine learning, Internet of Things osv. – har hver især potentialet til at vende også din industri på hovedet inden for en kort årrække. Den disruption er på vej, og hvis man ikke kan se den, så overser man noget! Så disrupt dig selv inden andre gør”, var den klare besked fra Daryl Plummer.
Han pegede på ’syv digitale kæmper’, som virksomheder, der på forskellig vis satser hårdt på at holde sig i frontlinjen på teknologislagmarken, som han formulerede det. Fire amerikanske mastodonter – Amazon, Apple, Facebook og Google – og tre kinesiske sværvægtere – Alibaba, Tencent og Baidu – er aktører, der er værd at følge på ikke alt for lang afstand, pointerede Daryl Plummer.
Kunstig intelligens til hverdagen og fremtiden
En af de teknologier, IFS arbejder indgående med, er kunstig intelligens. Chefen for selskabets udviklingslaboratorium Labs, Bas de Vos, som SCM.dk også har talt med 1 til 1, brugte en session på at berette om potentialet i netop AI og hvordan man arbejder med konceptet.
”AI er et redskab, der kan anvendes til at forbedre en lang række processer, men man skal have et mål med det. Vi ser kunstig intelligens som midlet til det mål, ikke et mål i sig selv. Derfor vil vi heller ikke erstatte mennesker med AI, men derimod frigøre dem til at fokusere på de ting, de er gode til, og som en computer ikke kan”, forklarede han.
Disrupt dig selv inden andre gør
Daryl Plummer, Gartner
På den baggrund bruger hans afdeling – og adskillige andre i IFS’ 1000 mand store R&D-division – en del kræfter på arbejdet med interaktionen mellem menneske og maskine. Ikke mindst stemmestyring, sådan som også flere af de førnævnte digitale kæmper udvikler på, er et område med potentiale.
”Speech only-interaktion er svært at få på plads, og det giver nogle helt nye udfordringer, men de chatbots, der er på vej frem, understøttet af fx machine learning, og indtil videre kan håndtere simpel dialog, vil rykke sig markant i de kommende år”, sagde de Vos og fremhævede en af de brancher, der kan få glæde af de talende tjenester.
”For transportindustrien er der store gevinster at hente i udnyttelsen af kunstig intelligens via chatbotter i det daglige. En vognmand kan optimere ruter for sine chauffører, forhandle priser, indgå aftaler og bestille varer i et helt andet flow og meget hurtigere og mere intuitivt end i dag”, sagde han.
Derudover kan den kunstige intelligens også bruges til at se ind i fremtiden – så godt som det nu er muligt. Predictive maintenance og forecasting er ikke nye felter i sig selv, men som så mange andre områder kan disse gøres langt mere præcise med kunstig intelligens i baghånden.
”Med udgangspunkt i eksisterende data kan vi med AI forudse eksempelvis et specifikt varebehov for en kommende periode meget nøjagtigt og planlægge indkøb og lagerstørrelser derefter. Ligeledes kan vi forvente potentielle nedbrud eller fejl i maskiner eller produktionsanlæg og sørge for, at de bliver set efter inden problemet opstår, hvilket sparer tid og ressourcer for alle parter”, forklarede Bas de Vos.
Læs også: IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen
En af de virksomheder, der gør netop det, er finske Anticimex, der er blandt verdens største aktører indenfor skadedyrsbekæmpelse. SCM.dk mødte selskabets direktør, Jussi Ylinen, i Atlanta, og hans beretning vil være at finde her på sitet inden længe.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: IFS World Conference