09.01.2020  |  Strategi & ledelse

Vækstplan for handel og logistik med grønt fundament

Regeringen har i dag præsenteret sin vækstplan for logistik- og handelserhvervene, der med bl.a. et e-handelstjek og kunstig intelligens vil skal give sektorens danske virksomheder bedre konkurrencebetingelser, med bæredygtighed i højsædet.

De store smil var fremme på Børsen i dag, da direktør for Dansk Erhverv Brian Mikkelsen bød velkommen til præsentationen af regeringens Vækstplan for handel og logistik. Planen følger bl.a. op på anbefalingerne fra det vækstteam på området, som Mikkelsen selv nedsatte i sin tid som erhvervsminister.

Læs også: Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Vækstplanen rummer en stribe initiativer, der skal hjælpe den danske detail- og- e-handel, ligesom den også skal være med til at gøre vejen til vækst nemmere for de virksomheder, som transporterer gods og varer rundt til såvel private som det øvrige danske erhvervsliv.

Grundlaget for hele planen er, at væksten skal ske med klimaet for øje. En central målsætning i planen er således, at man vil skabe et bæredygtigt og grønt handelserhverv, eksempelvis gennem det nyligt lancerede initiativ om mere bæredygtig emballage i e-handlen.

”Vækstplanen for handel og logistik er en grøn saltvandsindsprøjtning til vores handels- og transportvirksomheder i hele Danmark. Det er erhverv, som er vigtige for at sikre aktivitet og vækst både i by og på land. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper dem med vokse, samtidig med at vi har fokus på, at det bliver på en grøn måde. Det understøtter vækstplanen, og det er jeg rigtig glad for”, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) om planen.

Med planen vil man også gerne hjælpe de danske handelsvirksomheder til at udnytte de nye digitale muligheder og gøre grøn handel til et vækstparameter. Det skal bl.a. ske gennem et e-handelstjek, hvor virksomhederne kan teste deres e-handelskapacitet, få vejledning om regler, råd til at vurdere, om platformes forretningsbetingelser er et udtryk for ulovlig adfærd mm.

Regeringen vil også have, at ’danske logistikvirksomheder skal gå forrest i den grønne omstilling og anvende ny teknologi til at opnå produktivitetsfordele, så logistik også i fremtiden vil være en dansk styrkeposition’, som det hedder.

Endelig skal der sættes ind over for de farlige produkter, der dagligt strømmer ind i landet, og som er umulige at fange gennem manuel kontrol. Til det formål vil regeringen anvende kunstig intelligens til at screene primært udenlandske hjemmesider for farlige produkter.

”På denne her måde ruller vi den røde løber ud for de virksomheder, der overholder reglerne, mens vi omvendt sørger for at have en fast hånd på rattet og skride ind med større bøder og potentielt fængselsstraffe til dem, der ikke overholder samfundskontrakten”, sagde erhvervsministeren til lanceringen af planen.

Ikke klar til transformation
Formanden for vækstteamet for handel og logistik, og direktør i Netto, Michael Løve, understregede hvordan handels- og logistikbranchen er under transformation med butiksdød og ændrede konkurrenceforhold til følge.

”Og den situation viste et tjek, at vi ikke rigtig er klar til, og derfor er denne her vækstplan så super vigtig. Når du kan sende en pakke fra Kina til Danmark til en fraktion af, hvad det koster at sende en pakke fra Vejle til København, så er der bare noget helt galt. På den måde bliver en kinesisk virksomhed stillet væsentligt bedre end en dansk, og det er vi nødt til at adressere”, sagde han til SCM.dk.

Netop det forhold pegede han også på som afgørende for, at de 12 ledere i teamet ganske nemt kunne blive enige på en række områder, hvor intern konkurrence normalt ville være en hæmsko. På nogle felter var dog mere kompliceret.

”Vi kan jo konstatere, at der er flere og flere, der får pakker leveret til døren, og på et eller andet tidspunkt, så vil det give nogle trafikale udfordringer. Samtidig er det er konkurrenceparameter for de virksomheder, som arbejder med de her leveringer, så der kunne vi ikke komme med et forslag, der var til gavn for alle, og derfor kom det ikke med i planen”, forklarede han.

Læs også: Vækst i markedet for bæredygtige paller

I forlængelse heraf pointerede han derfor, at det, der er kommet med i planen, er de emner og områder, hvor man nåede frem til fælles initiativer, der kan gavne alle aktører på markedet – med de overordnede mål som pejlemærke.

”Det handler om at styrke dansk handel, hvilket vi alle sammen vil få glæde af”, understregede han.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere