Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler

Regeringen vil skabe bedre vilkår til lastbilerhvervet ved at hæve den tilladte højde for lastbiler, så det bliver muligt at transportere mere gods med færre køretøjer. Derudover skal hastighedsgrænsen for tunge køretøjer også hæves.

Hvis man hæver den tilladte højde på lastbiler med bare 0,1 meter, vil det ifølge transportministeriet give en anslået samlet årlig erhvervsøkonomisk gevinst på knap 60 mio. kr..

11.02.2019

SCM.dk

Ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil det da også medføre en anslået samlet årlig erhvervsøkonomisk gevinst på knap 60 mio. kr., hvis højden hæves fra de nuværende 4,0 til 4,1 meter. Det skyldes, at den samme mængde gods i såfald kan køres med færre lastbilture. Det vil især være transporter med voluminøst gods, som kan udnytte den større tilladte højde, herunder bl.a. gods til detailhandlen.

”Med en forholdsvis lille ændring kan vi gøre en stor forskel for erhvervslivet, der vil betyde daglige besparelser på udgifterne til transport. Det vil komme hele samfundet til gavn, at lastbiler kan fragte mere gods både som følge af lavere transportomkostninger, men også afledt af færre lastbiler på vejene”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Fakta:

  • Større tilladt højde for lastbiler til national godstransport indføres med virkning fra den 1. juli 2019.
  • Lovforslaget vedrørende højere hastigheder for lastbiler samt lette og tunge vogntog forventes fremsat i februar 2019.
  • Et let vogntog er et køretøj på ikke over 3500 kg (f.eks. personbil eller motorcykel), hvor der er tilkoblet en påhængsvogn, sættevogn eller et registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn.
  • Et tungt vogntog er et køretøj på over 3.500 kg (f.eks. lastbil og busser) med et registreringspligtigt påhængskøretøj.

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Ønsker at hæve hastighedsgrænsen
Regeringens forslag om at hæve den tilladte højde for lastbiler er en del af udspillet om bedre erhvervsregulering. Forslaget ventes at medføre merudgifter på 4 mio. kr. til skiltning på visse broer på særligt det kommunale vejnet.

Udover en større tilladt højde for lastbiler ønsker regeringen også at hæve hastigheden for lastbiler samt lette og tunge vogntog fra 70 km/t til 80 km/t uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje.

Læs også: Vækstteam anbefaler regeringen at skabe bedre rammer for logistikvirksomheder

På finansloven for 2019 har regeringen og Dansk Folkeparti afsat 31,5 mio. kr. til skiltning på de strækninger, hvor det ikke er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen for disse køretøjer.

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online