Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler
Regeringen vil skabe bedre vilkår til lastbilerhvervet ved at hæve den tilladte højde for lastbiler, så det bliver muligt at transportere mere gods med færre køretøjer. Derudover skal hastighedsgrænsen for tunge køretøjer også hæves.
10 centimeter lyder ikke af meget, men ikke desto mindre er det, hvad regeringen vil hæve den tilladte højde for lastbiler med.
Læs også: EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen
Ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil det da også medføre en anslået samlet årlig erhvervsøkonomisk gevinst på knap 60 mio. kr., hvis højden hæves fra de nuværende 4,0 til 4,1 meter. Det skyldes, at den samme mængde gods i såfald kan køres med færre lastbilture. Det vil især være transporter med voluminøst gods, som kan udnytte den større tilladte højde, herunder bl.a. gods til detailhandlen.
”Med en forholdsvis lille ændring kan vi gøre en stor forskel for erhvervslivet, der vil betyde daglige besparelser på udgifterne til transport. Det vil komme hele samfundet til gavn, at lastbiler kan fragte mere gods både som følge af lavere transportomkostninger, men også afledt af færre lastbiler på vejene”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Fakta:
- Større tilladt højde for lastbiler til national godstransport indføres med virkning fra den 1. juli 2019.
- Lovforslaget vedrørende højere hastigheder for lastbiler samt lette og tunge vogntog forventes fremsat i februar 2019.
- Et let vogntog er et køretøj på ikke over 3500 kg (f.eks. personbil eller motorcykel), hvor der er tilkoblet en påhængsvogn, sættevogn eller et registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn.
- Et tungt vogntog er et køretøj på over 3.500 kg (f.eks. lastbil og busser) med et registreringspligtigt påhængskøretøj.
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ønsker at hæve hastighedsgrænsen
Regeringens forslag om at hæve den tilladte højde for lastbiler er en del af udspillet om bedre erhvervsregulering. Forslaget ventes at medføre merudgifter på 4 mio. kr. til skiltning på visse broer på særligt det kommunale vejnet.
Udover en større tilladt højde for lastbiler ønsker regeringen også at hæve hastigheden for lastbiler samt lette og tunge vogntog fra 70 km/t til 80 km/t uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje.
Læs også: Vækstteam anbefaler regeringen at skabe bedre rammer for logistikvirksomheder
På finansloven for 2019 har regeringen og Dansk Folkeparti afsat 31,5 mio. kr. til skiltning på de strækninger, hvor det ikke er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen for disse køretøjer.
- JMA