Vækst i markedet for bæredygtige paller

Markedet for bæredygtige alternativer til den klassiske træpalle vokser. Støbning i genbrugstræ og mindre vægt er blandt fordelene, men Torben Lund fra en af de største aktører på markedet, australske Chep, er ikke overbevist om éngangs-strategien.

De traditionelle træpaller får i stigende grad konkurrence fra støbte engangspaller af forskellige materialer. Men det er ikke nødvendigvis en særlig bæredygtig løsning, vurderer Torben Lund fra Chep..

20.08.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Andre løsninger er imidlertid på vej. Markedet for bæredygtige alternativer til det, vi herhjemme kender som europallen, vokser nemlig, beretter Supply Chain Dive. Ifølge en ny rapport fra Future Market Insights (FMI) pt. med tre procent årligt.

Det drejer sig første og fremmest om støbte paller, der ifølge SCD er miljøvenlige, fordi de kræver mindre træ, ligesom de kan produceres billigt i mindre størrelser, kan stables mere effektivt og kræver mindre plads i lastbilerne, hvilket giver færre transporter og dermed også lavere omkostninger.

Endelig er de også mere bæredygtige til éngangsbrug, påpeger Ismail Sutaria fra FMI overfor SCD, fordi slutbrugeren kan genanvende dem i stedet for at skulle fylde en eller flere lastbiler med tomme paller.

”Ikke nogen gevinst på bæredygtighedskontoen”
SCM.dk har talt med Torben Lund, der er dansk landechef for australske Chep, der er blandt verdens største aktører inden for pallehåndtering. Han kalder udviklingen ”interessant” og peger på, at den ”bekræfter min egen oplevelse af, at bæredygtighed er noget, der kommer til at fylde mere og mere i supply chain-verdenen, hvilket er rigtig positivt og også nødvendigt.”

"Alt i alt tror jeg ikke, at de nye paller kommer til at revolutionere supply chain-verdenen. Men jeg hilser naturligvis den øgede interesse for bæredygtige supply chain-løsninger velkommen”, siger Torben Lund om engangspallerne. Foto: Chep Danmark.

Når det kommer til de konkrete perspektiver i den skitserede løsning med engangspaller, så er han imidlertid ikke overbevist om, at det er den rigtige vej at gå.

”De nye engangspaller, som artiklen beskriver, øger kun bæredygtigheden i ganske få tilfælde. De brander sig på at kunne reducere transportbehovet, fordi de ikke ligesom de hvide byttepaller skal leveres tilbage til ejeren. Men faktum er, at modtagerne af engangspallerne jo skal skaffe sig af med pallerne igen efter brug – og det kræver også transport + ekstra bortskaffelsesomkostninger for modtageren. Reelt er der altså ikke tale om nogen gevinst på bæredygtighedskontoen på det parameter”, lyder det fra Torben Lund.

Derudover er selve modellen med at støbe paller heller ikke nødvendigvis den mest optimale tilgang til at minimere ressourceforbruget, påpeger han.

”Det er langt fra første gang, at en ny engangspalle er lavet af alternative materialer, som den der er beskrevet i artiklen, bliver lanceret. Ofte er disse lavet som ’monoblock’-paller, dvs. paller, hvor delene ikke kan udskiftes. Det betyder, at hvis en palle får en simpel skade på et top-bræt, skal hele pallen kasseres. Det mener vi i Chep er spild af ressourcer”, forklarer han.

Skaber også praktiske problemer
Derfor mener han da også, at engangspalle-systemet kommer til kort, fordi genanvendelse af materialerne er det afgørende, når det kommer til at sænke pallernes miljøaftryk. Af samme årsag er denne tilgang også ”… kun en opgradering, såfremt man i dag anvender en meget lidt bæredygtig palle-løsning. Skulle man være blandt de få, som vil opnå en bæredygtighedsgevinst ved at skifte over til de nye engangspaller, er det selvfølgelig fint at skifte – men man skal blot holde sig for øje, at ’being less bad is not being good’,” som han formulerer det.

Endelig pointerer Torben Lund også, at de varierende størrelser på de forskellige støbte paller kan give en række problemer på den praktiske front. En masse af de automatiserede set-ups, transportselskaber og lignende bruger i dag, er designet specifikt til de nuværende standarder, og det ”vil kræve enorme investeringer” at lave om.

”Alt i alt tror jeg derfor ikke, at de nye paller kommer til at revolutionere supply-chain-verdenen. Men jeg hilser naturligvis den øgede interesse for bæredygtige supply chain-løsninger velkommen”, konkluderer Torben Lund afslutningsvis.

Supply Chain Dive bemærker også selv, at træpallen – trods det affaldsproblem og andre udfordringer, den bliver forbundet med – pt. er den industrielle standard, hvorfor det vil være en ’markant’ opgave for virksomhederne at omstille deres logistikprocesser til de støbte paller.

Læs også: Logistikgigant på vej mod at opnå bæredygtighedsmål

Ikke desto mindre forudser FMI, på baggrund af den voksende efterspørgsel på bæredygtighed i branchen, og fordi teknologien til at forbedre holdbarheden og skræddersy dem yderligere, at markedet for de støbte paller vil fortsætte med at vokse signifikant.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Unik løsning udviklet til en førende medicinalvirksomhed

01.04.2025SCM.dk

Kina investerer milliarder i robotteknologi og AI

31.03.2025SCM.dk

Rustfrit stål skal genbruges direkte fra skrot

28.03.2025SCM.dk

Ny told på biler får begrænsede danske konsekvenser

25.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Kundecase: Optimering af intern logistik hos Lindab

24.03.2025SCM.dk

AI-drevne robotløsninger revolutionerer industri med avanceret teknologi

19.03.2025SCM.dk

DTU Space 3D-printer printer metal i rummet for første gang

18.03.2025SCM.dk

Digital produktkonfigurator optimerer Ebbes Kleinsmedies produktion

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams