Naturskadelige biller vrimler ud af importerede træpaller

Virksomhed finder sorte biller i import fra Kina. Og det er langt fra første gang, at træemballagen ikke er behandlet korrekt og indeholder skadedyr til fare for naturen, meddeler Landbrugsstyrelsen.

Importøren fik hurtigt øje på krybene i sendingen fra Kina og tog kontakt til Landbrugsstyrelsens planteeksperter, der kunne se, at det var karantæneskadegøreren japansk fyrrebuk. PR-foto..

12.07.2018

SCM.dk

En virksomhed i Midtjylland fik et stort chok, da man den. 20 juni modtog nogle store motorer fra Kina. Her vrimlede det nemlig ud med, hvad blev beskrevet som ”sorte biller med strithorn”.

Herefter blev Landbrugsstyrelsen straks kontaktet, og her konkluderede man, at der var tale om den japanske fyrrebuk, som er til stor fare for de danske skove.

Læs også: Grønne ambitioner kræver politisk opbakning

”Den japanske fyrrebuk kan bære nogle meget skadelige små rundorme med sig – fyrrevednematoder – som kan lægge områder af fyrreskove øde, hvis de får lov. Heldigvis fik vi med det samme isoleret billerne og destrueret pallerne, takket være den hurtige reaktion og et godt samarbejde med importøren”, siger enhedschef i Landbrugsstyrelsen, Kristine Riskær.

Den japanske fyrrebuk er en såkaldt karantæneskadegører. Det betyder, at den er yderst skadelig for dansk og europæisk natur og skal bekæmpes hurtigst muligt. Derfor behandles alt træemballage som paller og kasser med enten varme eller gas og markeres med det internationale mærke ISPM 15 inden varerne kommer ind i EU.

Problemet vokser
Men oplevelsen i Midtjylland står desværre ikke alene. Ifølge Landbrugsstyrelsen har der været flere eksempler på træemballage, der ikke er behandlet korrekt, som kommer ind i landet.

Selvom træet er korrekt mærket efter reglerne i ISPM15 som her, skal modtageren være opmærksom på savsmuld, huller eller levende biller, der tyder på manglende behandling af træet..

”Det er ikke første gang i år, at vi finder skadedyr i mærket træemballage her i Danmark, og vi kan se, at der er et stort problem på EU-plan med træemballage, der ikke lever op til reglerne. Derfor opfordrer vi alle importører, speditører og andre, der håndterer paller og trækasser fra tredjelande til at være ekstra opmærksomme på spor efter skadegørere. Også selvom mærkningen ser rigtig ud”, siger Kristine Riskær.

Både klimaændringer og øget handel på tværs af landegrænser er med til at forværre problemet med uønskede svampe, bakterier, virus og biller som fyrrebukken.

Læs også: Toldkrig medfører krav om importlicens for aluminium

Alene i 2016 blev der på EU-plan fundet 3770 sendinger med træemballage, der ikke levede op til reglerne. Heraf var der karantæneskadegørere i 261 af dem.

Men eftersom disse resultater er baseret på stikprøvekontroller, er det formentlig kun toppen af isbjerget. Og det har fået EU til at gribe ind inden krybene spreder sig rundt omkring i Europa. Så den 1. januar 2017 indførte man en generel anmeldepligt for karantæneskadegørere, der skal komme problemet til livs.

- EST
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle