Undersøgelse: Returlogistik er stadig et puslespil for omnichannel-forhandlere

Gratis og nem returnering er noget, mange kunder foretrækker. Men det er ikke nødvendigvis en fordel for forhandlerne, der ifølge en ny undersøgelse kæmper for at finde den rette balance mellem omkostninger og service.

I undersøgelsen besvarer 142 forhandlere i alt 35 spørgsmål om deres virksomheds tilgang til at imødegå aktuelle udfordringer inden for omnichannel-handel og deres planer for fremtiden. Arkivfoto..

28.11.2017

SCM.dk

Derfor benytter mange sig af muligheden for billig og nem returnering - og det er noget, der kan give hovedpine hos de mange detailhandlere, vurderer Ben Ames, senior editor hos DC Velocity, ligesom det presser mange fragtfirmaer.

Ifølge ham skyldes hovedpinen hovedsageligt den måde, returneringen foregår på. De sofistikerede og automatiserede systemer, der er designet til at behandle store mængder af udgående ordrer, er nemlig ikke nær så velfungerende, når varerne skal tilbage igen.

Aktuelle udfordringer inden for omnichannel
Når forbrugerne returnerer varer, kræver det samtidig ekstra arbejdskraft, oplæring, overblik over rabatter og ekstra håndterings- og forsendelsesgebyrer at håndtere de mange ordrer.

Derfor har DC Velocity i samarbejde med ARC Advisory Group for femte år i træk udarbejdet en undersøgelse af 142 virksomheders detailforløb for at få en bedre forståelse af, hvordan disse imødekommer udfordringerne med omvendt logistik i omnichannel-handel.

Undersøgelsens resultater viste blandt andet, at kun et fåtal af undersøgelsens virksomheder vælger at opkræve penge for returvarer. Således kræver kun 30 procent af virksomhederne penge for returnering, og blot 20 procent kræver gebyrer for selve behandlingen af returneringer.

Kanaler til returnering kan være et problem
Ifølge Ben Ames kan en af de mere komplicerede faktorer i forbindelse med omnichannel være antallet af kanaler til returnering. I en omnichannel-verden er transaktionerne pr. definition nemlig ikke begrænset til en enkelt kanal.

Således viser undersøgelsen, at 64 procent af de adspurgte har valgt gør det selv-tilgangen ved selv at returnere, mens 40 procent benytter sig af en tredjepartslogistikudbyder (3PL).

Samtidig giver 45 procent af de adspurgte kunderne mulighed for at returnere deres varer et andet sted, end hvor de oprindeligt er købt - og det er netop det, der kan give komplikationer, vurderer Ben Ames:

Læs også: Walmart skruer op for returnerings-tempoet

"Men hvad betyder det så for virksomhederne? Returnering er efterhånden ved at blive en high-stakes indsats, og virksomhedernes håndtering af dette kan i sidste ende diktere, om de trives, eller om de lige akkurat kan overleve i den nye omnichannel-verden."

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater her.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup