Undersøgelse: Returlogistik er stadig et puslespil for omnichannel-forhandlere

Gratis og nem returnering er noget, mange kunder foretrækker. Men det er ikke nødvendigvis en fordel for forhandlerne, der ifølge en ny undersøgelse kæmper for at finde den rette balance mellem omkostninger og service.

I undersøgelsen besvarer 142 forhandlere i alt 35 spørgsmål om deres virksomheds tilgang til at imødegå aktuelle udfordringer inden for omnichannel-handel og deres planer for fremtiden. Arkivfoto..

28.11.2017

SCM.dk

Derfor benytter mange sig af muligheden for billig og nem returnering - og det er noget, der kan give hovedpine hos de mange detailhandlere, vurderer Ben Ames, senior editor hos DC Velocity, ligesom det presser mange fragtfirmaer.

Ifølge ham skyldes hovedpinen hovedsageligt den måde, returneringen foregår på. De sofistikerede og automatiserede systemer, der er designet til at behandle store mængder af udgående ordrer, er nemlig ikke nær så velfungerende, når varerne skal tilbage igen.

Aktuelle udfordringer inden for omnichannel
Når forbrugerne returnerer varer, kræver det samtidig ekstra arbejdskraft, oplæring, overblik over rabatter og ekstra håndterings- og forsendelsesgebyrer at håndtere de mange ordrer.

Derfor har DC Velocity i samarbejde med ARC Advisory Group for femte år i træk udarbejdet en undersøgelse af 142 virksomheders detailforløb for at få en bedre forståelse af, hvordan disse imødekommer udfordringerne med omvendt logistik i omnichannel-handel.

Undersøgelsens resultater viste blandt andet, at kun et fåtal af undersøgelsens virksomheder vælger at opkræve penge for returvarer. Således kræver kun 30 procent af virksomhederne penge for returnering, og blot 20 procent kræver gebyrer for selve behandlingen af returneringer.

Kanaler til returnering kan være et problem
Ifølge Ben Ames kan en af de mere komplicerede faktorer i forbindelse med omnichannel være antallet af kanaler til returnering. I en omnichannel-verden er transaktionerne pr. definition nemlig ikke begrænset til en enkelt kanal.

Således viser undersøgelsen, at 64 procent af de adspurgte har valgt gør det selv-tilgangen ved selv at returnere, mens 40 procent benytter sig af en tredjepartslogistikudbyder (3PL).

Samtidig giver 45 procent af de adspurgte kunderne mulighed for at returnere deres varer et andet sted, end hvor de oprindeligt er købt - og det er netop det, der kan give komplikationer, vurderer Ben Ames:

Læs også: Walmart skruer op for returnerings-tempoet

"Men hvad betyder det så for virksomhederne? Returnering er efterhånden ved at blive en high-stakes indsats, og virksomhedernes håndtering af dette kan i sidste ende diktere, om de trives, eller om de lige akkurat kan overleve i den nye omnichannel-verden."

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater her.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

10.02.2025SCM.dk

Virksomheder satser på friend-shoring for at sikre forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams