Fragtfirmaer overvældes af returvarer

E-handlen boomer, og det skyldes blandt andet kundernes mulighed for at returnere onlinekøb. Muligheden for returnering betyder ikke kun meget for webforretningerne, men også for deres forsyningskæder.

På en almindelig dag i januar fragtede UPS 1,3 millioner varer retur. Den stigende returfragt betyder, at virksomheden har udviklet en software, der skal gøre det nemmere at håndtere de mange ekstra pakker. .

30.08.2017

SCM.dk

De brede muligheder for at returnere varer købt på nettet har betydet et boom i e-handlen de sidste par år. Men det har også haft stor indflydelse på e-butikkernes forsyningskæder, der pludselig skal fragte langt flere varer frem og tilbage, skriver mediet Transport Topics.  

Læs også: E-handel i Kina boomer

”Der er 400 millioner flere pakker, der bevæger sig baglæns i år i forhold til sidste år”, fortæller Tony Sciarrotta til Transport Topics.

Tony Sciarrotta er adm. direktør for brancheforeningen Reverse Logistics Association (RLA) og han pointerer, at de mange returneringer skaber store muligheder for flådefragt på vejene:

”De giver lastbiltransporten et ordentligt boost”, siger han.

Online returmanager hjælper UPS
Også fragtselskabet UPS kan mærke trykket fra de mange returpakker. For nylig lancerede virksomheden Returns Manager – et online management-værktøj, der skal afhjælpe byrden fra den stigende returpakkevolumen.

Ifølge UPS’ direktør for mobilt og digitalt engagement, Derek Banta, viser virksomhedens data, at 67 procent af kunderne kigger på hvorvidt en e-butik har en returpolitik, inden de køber noget online.

”Vi kunne se, at returpolitikken gik igen over hele linjen, så vi ønskede at lave et helt simpelt plug-in, der ville gøre det nemmere for både butikkerne, der skal have fragtet varer, og for slutkunderne”, siger Derek Banta til Transport Topics.

I januar beregnede UPS, at der på én enkelt dag blev fragtet 1,3 millioner pakker retur til detailbutikkerne.

Der er meget naturligt flere pakker, der bliver returneret ved køb af online varer end ved køb i en fysisk butik. RLA har beregnet, at mens otte procent af varer købt i fysiske butikker bliver returneret, er tallet for onlinekøb mellem 25 og 40 procent. Cirka en tredjedel af alle returnerede varer er tøj og sko.

Tony Sciarrotta fortæller, at selvom forsyningskædernes udfordringer med flere returvarer er nye, ligger grundlaget for den nye forretning i den ældgamle ’kunden først’-tankegang.

Læs også: Walmart vil styrke sin globale e-handel

Detailbranchen er estimeret til at være et marked med en værdi af fem billioner dollars (godt 30.000 mia. kr.) alene i USA. Heraf foregår cirka ti procent på nettet.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense