Fragtfirmaer overvældes af returvarer

E-handlen boomer, og det skyldes blandt andet kundernes mulighed for at returnere onlinekøb. Muligheden for returnering betyder ikke kun meget for webforretningerne, men også for deres forsyningskæder.

På en almindelig dag i januar fragtede UPS 1,3 millioner varer retur. Den stigende returfragt betyder, at virksomheden har udviklet en software, der skal gøre det nemmere at håndtere de mange ekstra pakker. .

30.08.2017

SCM.dk

De brede muligheder for at returnere varer købt på nettet har betydet et boom i e-handlen de sidste par år. Men det har også haft stor indflydelse på e-butikkernes forsyningskæder, der pludselig skal fragte langt flere varer frem og tilbage, skriver mediet Transport Topics.  

Læs også: E-handel i Kina boomer

”Der er 400 millioner flere pakker, der bevæger sig baglæns i år i forhold til sidste år”, fortæller Tony Sciarrotta til Transport Topics.

Tony Sciarrotta er adm. direktør for brancheforeningen Reverse Logistics Association (RLA) og han pointerer, at de mange returneringer skaber store muligheder for flådefragt på vejene:

”De giver lastbiltransporten et ordentligt boost”, siger han.

Online returmanager hjælper UPS
Også fragtselskabet UPS kan mærke trykket fra de mange returpakker. For nylig lancerede virksomheden Returns Manager – et online management-værktøj, der skal afhjælpe byrden fra den stigende returpakkevolumen.

Ifølge UPS’ direktør for mobilt og digitalt engagement, Derek Banta, viser virksomhedens data, at 67 procent af kunderne kigger på hvorvidt en e-butik har en returpolitik, inden de køber noget online.

”Vi kunne se, at returpolitikken gik igen over hele linjen, så vi ønskede at lave et helt simpelt plug-in, der ville gøre det nemmere for både butikkerne, der skal have fragtet varer, og for slutkunderne”, siger Derek Banta til Transport Topics.

I januar beregnede UPS, at der på én enkelt dag blev fragtet 1,3 millioner pakker retur til detailbutikkerne.

Der er meget naturligt flere pakker, der bliver returneret ved køb af online varer end ved køb i en fysisk butik. RLA har beregnet, at mens otte procent af varer købt i fysiske butikker bliver returneret, er tallet for onlinekøb mellem 25 og 40 procent. Cirka en tredjedel af alle returnerede varer er tøj og sko.

Tony Sciarrotta fortæller, at selvom forsyningskædernes udfordringer med flere returvarer er nye, ligger grundlaget for den nye forretning i den ældgamle ’kunden først’-tankegang.

Læs også: Walmart vil styrke sin globale e-handel

Detailbranchen er estimeret til at være et marked med en værdi af fem billioner dollars (godt 30.000 mia. kr.) alene i USA. Heraf foregår cirka ti procent på nettet.

-CHM

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup