Fragtfirmaer overvældes af returvarer

E-handlen boomer, og det skyldes blandt andet kundernes mulighed for at returnere onlinekøb. Muligheden for returnering betyder ikke kun meget for webforretningerne, men også for deres forsyningskæder.

På en almindelig dag i januar fragtede UPS 1,3 millioner varer retur. Den stigende returfragt betyder, at virksomheden har udviklet en software, der skal gøre det nemmere at håndtere de mange ekstra pakker. .

30.08.2017

SCM.dk

De brede muligheder for at returnere varer købt på nettet har betydet et boom i e-handlen de sidste par år. Men det har også haft stor indflydelse på e-butikkernes forsyningskæder, der pludselig skal fragte langt flere varer frem og tilbage, skriver mediet Transport Topics.  

Læs også: E-handel i Kina boomer

”Der er 400 millioner flere pakker, der bevæger sig baglæns i år i forhold til sidste år”, fortæller Tony Sciarrotta til Transport Topics.

Tony Sciarrotta er adm. direktør for brancheforeningen Reverse Logistics Association (RLA) og han pointerer, at de mange returneringer skaber store muligheder for flådefragt på vejene:

”De giver lastbiltransporten et ordentligt boost”, siger han.

Online returmanager hjælper UPS
Også fragtselskabet UPS kan mærke trykket fra de mange returpakker. For nylig lancerede virksomheden Returns Manager – et online management-værktøj, der skal afhjælpe byrden fra den stigende returpakkevolumen.

Ifølge UPS’ direktør for mobilt og digitalt engagement, Derek Banta, viser virksomhedens data, at 67 procent af kunderne kigger på hvorvidt en e-butik har en returpolitik, inden de køber noget online.

”Vi kunne se, at returpolitikken gik igen over hele linjen, så vi ønskede at lave et helt simpelt plug-in, der ville gøre det nemmere for både butikkerne, der skal have fragtet varer, og for slutkunderne”, siger Derek Banta til Transport Topics.

I januar beregnede UPS, at der på én enkelt dag blev fragtet 1,3 millioner pakker retur til detailbutikkerne.

Der er meget naturligt flere pakker, der bliver returneret ved køb af online varer end ved køb i en fysisk butik. RLA har beregnet, at mens otte procent af varer købt i fysiske butikker bliver returneret, er tallet for onlinekøb mellem 25 og 40 procent. Cirka en tredjedel af alle returnerede varer er tøj og sko.

Tony Sciarrotta fortæller, at selvom forsyningskædernes udfordringer med flere returvarer er nye, ligger grundlaget for den nye forretning i den ældgamle ’kunden først’-tankegang.

Læs også: Walmart vil styrke sin globale e-handel

Detailbranchen er estimeret til at være et marked med en værdi af fem billioner dollars (godt 30.000 mia. kr.) alene i USA. Heraf foregår cirka ti procent på nettet.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia