Annonce

Opret nyhed

På en almindelig dag i januar fragtede UPS 1,3 millioner varer retur. Den stigende returfragt betyder, at virksomheden har udviklet en software, der skal gøre det nemmere at håndtere de mange ekstra pakker.

Fragtfirmaer overvældes af returvarer

E-handlen boomer, og det skyldes blandt andet kundernes mulighed for at returnere onlinekøb. Muligheden for returnering betyder ikke kun meget for webforretningerne, men også for deres forsyningskæder.

LAGER & DISTRIBUTION

De brede muligheder for at returnere varer købt på nettet har betydet et boom i e-handlen de sidste par år. Men det har også haft stor indflydelse på e-butikkernes forsyningskæder, der pludselig skal fragte langt flere varer frem og tilbage, skriver mediet Transport Topics.  

Læs også: E-handel i Kina boomer

”Der er 400 millioner flere pakker, der bevæger sig baglæns i år i forhold til sidste år”, fortæller Tony Sciarrotta til Transport Topics.

Tony Sciarrotta er adm. direktør for brancheforeningen Reverse Logistics Association (RLA) og han pointerer, at de mange returneringer skaber store muligheder for flådefragt på vejene:

”De giver lastbiltransporten et ordentligt boost”, siger han.

Online returmanager hjælper UPS
Også fragtselskabet UPS kan mærke trykket fra de mange returpakker. For nylig lancerede virksomheden Returns Manager – et online management-værktøj, der skal afhjælpe byrden fra den stigende returpakkevolumen.

Ifølge UPS’ direktør for mobilt og digitalt engagement, Derek Banta, viser virksomhedens data, at 67 procent af kunderne kigger på hvorvidt en e-butik har en returpolitik, inden de køber noget online.

”Vi kunne se, at returpolitikken gik igen over hele linjen, så vi ønskede at lave et helt simpelt plug-in, der ville gøre det nemmere for både butikkerne, der skal have fragtet varer, og for slutkunderne”, siger Derek Banta til Transport Topics.

I januar beregnede UPS, at der på én enkelt dag blev fragtet 1,3 millioner pakker retur til detailbutikkerne.

Der er meget naturligt flere pakker, der bliver returneret ved køb af online varer end ved køb i en fysisk butik. RLA har beregnet, at mens otte procent af varer købt i fysiske butikker bliver returneret, er tallet for onlinekøb mellem 25 og 40 procent. Cirka en tredjedel af alle returnerede varer er tøj og sko.

Tony Sciarrotta fortæller, at selvom forsyningskædernes udfordringer med flere returvarer er nye, ligger grundlaget for den nye forretning i den ældgamle ’kunden først’-tankegang.

Læs også: Walmart vil styrke sin globale e-handel

Detailbranchen er estimeret til at være et marked med en værdi af fem billioner dollars (godt 30.000 mia. kr.) alene i USA. Heraf foregår cirka ti procent på nettet.

-CHM

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce