18.11.2015  |  Strategi & ledelse

Transportvirksomheder øger outsourcingen

Trods mere fragt bliver transporten fordelt hos færre og færre virksomheder. Flere virksomheder vælger nemlig at outsource til specialiserede virksomheder.

Danske virksomheder outsourcer på livet løs og det gælder også for transportvirksomheder. Flere virksomheder vurderer således, at omkostningerne er for store, når transport og levering skal klares in house.

Læs også: Netbutikker vil fordoble antal af pakker

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

En undersøgelse, som Dagbladet Børsen bringer, viser, at egentransport i virksomheder er faldet med 18 procent.

Udviklingen, hvor færre og færre transportvirksomheder leverer varer, sker på trods af at de danske vognmænd kører 50 mio. ton varer hvert kvartal, hvilket er 29 procent flere end for fem år siden.

Innovationsdirektør i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, Poul Bruun peger på flere faktorer som et led i udviklingen.

"Fremfor at have få vogne og få chauffører, så er der mange fordele ved at koble sig på et større netværk af transportkøretøjer og chauffører. Dels har de specialiserede selskaber større mulighed for at opkvalificere arbejdsstyrken, men de mange køretøjer muliggør også flere kørsler og derved kortere leveringstid", siger han til Dagbladet Børsen.

Læs også: Lynhurtig levering vinder frem

Derudover har digitaliseringen gjort udviklingen mere mulig.

"Digitaliseringen bidrager til branchen på særligt to områder: Den hastigt voksende e-handel stiller større krav om fleksibilitet, registrering og information til slutbrugeren. De nye digitale løsninger har også optimeret logistikken i branchen i en sådan grad, at kun specialisterne kan følge med", fortæller Poul Bruun.

-JPN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere