S&OP kan afbalancere virksomheder med skæve værdikæder

De fleste danske virksomheders interne værdikæde er i ubalance uden, at de er bevidste om det. Det er en stor hæmsko for forretningen, og én opskrift på at afbalancere kæden er at etablere en god S&OP-proces. Det vil dansk forskningsprojekt kaste lys på.

Forskerholdet bag forskningsprojekt om S&OP er fra venstre professor Jan Stentoft, post doc Lone Kavin, adjunkt Ole Stegmann Mikkelsen og professor Per Vagn Freytag. Foto: Syddansk Universitet.

28.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Kend din virksomhed. Hvis du kender din egen virksomhed og har høj bevidsthed om centrale spørgsmål som for eksempel:

  • Hvad driver forretningens udvikling?
  • Hvad driver omkostningerne?
  • Hvilke tiltag skal der til for at nå de strategiske mål?

… så har virksomheden ifølge professor i supply chain management Jan Stentoft fra SDU et stærkt grundlag for at drive en succesfuld forretning. Han påpeger, at mange virksomheder er i ubalance, og at der typisk er tale om, at virksomheder er overdrevent salgsdrevne.

Om forskningsprojektet

Projektet ledes af professor Jan Stentoft sammen med tre andre forskere fra Syddansk Universitet, nemlig professor Vagn Freytag, adjunkt Ole Stegmann og post.doc. Lone Kavin. De suppleres af eksterne bidrag fra Dansk Indkøbs- og Logistik Forum, Mercuri Urval, Business Danmark samt indkøbte ressourcer fra konsulent Einar Scholte, NewCore. Forskningsprojektet bliver støttet af Industriens Fond.

Se mere på industriensfond.dk og salesandoperationsplanning.dk

Læs også: En plan på tværs af salg og forsyning

”Der er ikke noget galt i at være salgsdrevet. Det er kun glimrende. Men det er et problem, hvis virksomheden er overdrevent salgsdrevet. ”Overdrevet” betyder, at der ikke er nogen dialog mellem den kommercielle del af forretningen og operations-delen. Her drøner salg afsted og lover en hel masse til kunderne uden at tjekke med operations om det, de lover, nu også kan lade sig gøre. Resultatet bliver høje omkostninger, der belaster bundlinjen og lav leveringsservice, der belaster toplinjen”.

Lego fandt balancen
Det var det billede, der prægede Lego før 2003, og som var ved at skubbe virksomheden udover konkurskanten. Lego var ifølge Jan Stentoft i 2003 kendetegnet ved en kraftig vækst i sortiment og varianter. Supply chain i Lego havde længe råbt ’stop, vi kan slet ikke følge med, og vi bruger alt for mange penge på at producere og lagerføre det galopperende produktsortiment’.

Men Lego var domineret af en stærk sælger- og produktudviklingskultur, og supply chain havde ikke gennemslagskraft. Det belastede både bundlinjen og toplinje i en sådan grad, at virksomheden var tæt på at dreje nøglen om. Det ændrede sig, da den nye ledelse kom til, og det er en af hovedårsagerne til Legos imponerende transformation.

”Det er et spørgsmål om realisme. Det er livsvigtigt, at sælgere og hele værdikæden har et klart billede af, hvad der er realistisk. En god S&OP-proces er et glimrende middel til at samle folk fra alle dele af værdikæden om det samme bord, så de kan blive enige om, hvad der er muligt og realistisk. S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik. Det handler så meget om at opnå en fælles forståelse, et fælles billede og et fælles sprog. Når det er på plads, så kan teknikken tage over”, fortæller Jan Stentoft og supplerer:

”Der er utrolig mange beslutninger, der lander mellem to stole, og så ligger de bare der uden, at der sker noget handling. Det skaber store tab. S&OP er fremragende til at få svesken på disken og få skabt enighed”.

S&OP er ifølge professoren en stærk metode til at skabe balance i en virksomhed på tværs af funktioner som for eksempel salg, udvikling, økonomi og supply chain.

Virksomheder

Listen af deltagende virksomheder omfatter indtil videre:

  • Halberg A/S / Mac Baren Tobacco Company A/S
  • Viking Life-Saving Equipment A/S
  • Borg Automotive A/S

Er din produktionsvirksomhed interesseret i at deltage, så tag kontakt til forskerne via kontaktsiden på forskningsprojektets hjemmeside.

Den balancerede virksomhed
Forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning” skal italesætte den balancerede virksomhed. Det starter i efteråret 2017 og vil blandt andet omfatte 10 case-virksomheder, der vil implementere S&OP i bestræbelsen på at skabe en mere balanceret virksomhed.

Læs også: Robotter i forskningsprojekt om fremtidens fabrik

Den forventede gevinst ved en mere balanceret virksomhed omfatter:

  • Bedre leveringsevne.
  • Hurtigere time-to-market.
  • Færre kassationer.
  • Lavere kapital-/lagerbinding.
  • Et bedre arbejdsklima med ”ro på bagsmækken”.

”Det sidste punkt med bedre arbejdsklima er en højt prioriteret del af projektet. Mercuri Urval vil bidrage med viden om personprofiler og sammensætning af de rette hold med det rette mix af profiler og den rette samarbejdsindstilling”, fortæller Jan Stentoft.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online