En plan på tværs af salg og forsyning

Sales & operations planning (S&OP) handler om at finde den rette balance mellem efterspørgsel og udbud. Det lyder enkelt, men mange virksomheder erfarer, at det kan være vanskeligt at få den gode teori til at skinne i praksis.

En god S&OP-proces kræver grundig planlægning. Illustration: Vibeke Brylle.

14.12.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Definition på S&OP

Der er mange definitioner på S&OP, men af de tungeste organisationer på området er APICS, der definerer S&OP på følgende måde: En proces som giver ledelsen mulighed for strategisk at orientere forretningen mod at opnå konkurrencekraft på en kontinuerlig basis. Processen:

  • bliver mindst gennemført hver måned,
  • skaber samspil mellem alle funktioner, og
  • forener samt afstemmer efterspørgsel, udbud og nye produkter.

Kan man forestille sig nogen mere central opgave for en forretning end at balancere efterspørgsel og udbud? Det er præcis den opgave sales & operations planning (S&OP) sigter på at løse. S&OP er på ingen måde et nyt fænomen. Begrebet stammer tilbage til slut 80’erne, hvor målet var en stabiliseret produktionsplan på den korte og mellemlange tidshorisont.

Der er siden skrevet mange gode videnskabelige artikler og gedigne konsulentrapporter om emnet, og mange virksomheder har kastet sig i lag med arbejdet. Men der er stadig mange virksomheder, hvor ambitionerne ikke bliver indfriet. Processen kommer ganske enkelt ikke til at virke i praksis, eller det er svært at måle effekten af arbejdet med S&OP.

Problemet bliver ikke mindre af, at de virksomheder, som vælger at implementere en S&OP-proces, ofte er de store og i forvejen relativt komplekse virksomheder, hvor gennemsigtighed og entydige målinger på tværs af organisationen i forvejen er en udfordring.

Kun få høster gevinsterne
En dansk undersøgelse fra BDO Advisory fra august 2016 viser fx, at:

  • 80 procent af respondenterne arbejder med en formel eller uformel S&OP-proces, men kun 8 procent mener selv, de har høstet de ønskede gevinster.
  • Virksomhederne har nemlig problemer med lang leveringstid, manglende tillid til forsyningskædens præstationer og usikkerhed om planlægningen.
  • 81 procent oplever, at de beslutninger, der påvirker S&OP-processen, bliver taget uden for processen.
  • I 75 procent af virksomhederne deltager topledelsen ikke i S&OP-processen.
  • Derudover deltager økonomi-, produktudviklings- og indkøbsfunktionerne sjældent i de centrale møder i S&OP processen.
  • 75 procent af virksomhederne oplever, at der er udfordringer med at sikre en fælles indsats på tværs af funktioner om at optimere værdikæden.

Rob Van Der Heiden, International Business Development Director hos Slimstock, holder oplæg om S&OP på brugerdag hos Carl Ras i Herlev..

Fjerner at pege fingre ad
”Der er mange gode grunde til at arbejde med at få S&OP-processen til at virke i praksis, og antallet af grunde stiger kun efterhånden som, globalisering, digitalisering og andre tendenser skærper konkurrencevilkår”, fortæller Rob Van Der Heiden, der er International Business Development Director hos Slimstock. Han tilføjer:

”En effektiv S&OP-proces kan bidrage med mange gevinster, men en af de mest centrale er måske, at der i virksomheder uden effektiv S&OP er mange, der peger fingre ad eller praktiserer skyttegravskrig mellem de forskellige roller i den interne værdikæde. I virksomheder med en succesfuld S&OP proces er det at pege fingre ad andre afløst af samarbejde og en fælles ansvarsfølelse”.

Rob Van Der Heiden peger på, at en S&OP proces kræver en række input, og at man dernæst kan forvente en række output, jf. figur 1.

Figur 1.

”S&OP er med andre ord et helt centralt tandhjul for en virksomheds væsentligste processer som forretningsstrategi, driftsstrategi, forecast/prognoser for salg, ressourceplan, lagerplan etc.”, fortæller han og lister en lang række gevinster ved processen.

  • Bedre koordination og kommunikation på tværs af siloer.
  • Bedre udnyttelse af maskiner og ressourcer.
  • Bedre logistik og distribution.
  • Lavere omkostninger og lavere lagerbinding.
  • Mere præcise prognoser.
  • Flere perfect orders.
  • Højere omsætning.
  • Bedre produktudvikling.

Fem anbefalinger til succes med S&OP

I undersøgelsen ”Store uudnyttede muligheder i dansk industri” (august 2016) anviser BDO Advisory fem anbefalinger til, hvordan virksomheder mangedobler gevinsten med en effektiv S&OP-proces:

  1. Involver C-Level i S&OP processen og lad den administrerende direktør sidde for bordenden.
  2. Tving den taktiske tænkning ind i S&OP-processen.
  3. Gør op med silotænkningen i virksomheden.
  4. Høst frugterne – den velfungerende S&OP-proces reducerer kapitalbindingen og effektiviserer kæden!
  5. Lær af dem, der lykkes med S&OP og høster gevinsterne.

Hent undersøgelsen her.

Han nævner eksempler fra virksomheder på konkrete gevinster som 25 procent bedre prognosepræcision, 10 procent lavere lagerbinding, 10 procent højere lageromsætning, 10 procent bedre serviceniveau og 2-5 procent højere omsætning.

Tag det trin-for-trin
Rob Van Der Heiden fremhæver, at mange undersøgelser viser, at de fleste virksomheder praktiserer S&OP på et relativt lavt modenhedsniveau, og at mange, der ikke arbejder med en formel S&OP-proces, alligevel har elementer af S&OP blot uden at kalde det ved navn.

”S&OP er en proces og et puslespil, som skal bygges op trin-for-trin. Det handler i første omgang at sætte sig ned på tværs af salg, økonomi, produktudvikling, indkøb, supply chain etc. og sammen med topledelsen og tale sammen. Det kan så udvikle sig til mere struktureret kommunikation, der kører i en fast cyklus. Kommunikationen kan gradvis blive mere og mere dybdegående og nuanceret, og processen kan gradvis blive mere og mere automatiseret og integreret. Ting tager tid, men én ting er dog uomgængelig: En S&OP proces kræver topledelsens engagement og opbakning”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.03.2024SCM.dk

Containerskib vælter tre kæmpekraner

18.03.2024SCM.dk

Odense Robotics StartUp Fund er blandt Europas bedste

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Webinar
How to turn the ESG reporting challenge into benefits

The ESG reporting is a rapidly changing and challenging landscape. We see the importance in helping to navigate in these changes and supporting organisations in their sustainability efforts.

Dato

19.03.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup