Søstrene Grenes vej gennem coronakrisen

I februar sørgede covid-19 for, at 80 procent af vareforsyningen til Søstrene Grenes centrallager og 250 europæiske butikker pludselig blev usikker, fordi Kina blev ramt af coronapandemi. Da vareforsyningen igen begyndte at strømme i marts, lukkede alle butikker så ned. Læs her hvordan Søstrene Grene er kommet igennem første bølge af krisen med skindet på næsen.

”Kina lukkede i februar ned, og det betød, at 80 procent af vores vareforsyning blev usikker”, fortæller Jakob Skytt Gregersen. Foto: Søstrene Grene..

18.06.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I normale tider udskiftes størstedelen af Søstrene Grenes sortiment løbende, og butikkerne modtager i omegnen af 100 nye varenumre hver uge. Det er en central del af forretningsmodellen hele tiden at tilbyde kunderne en ny oplevelse med nye varetilbud, så kunderne får lyst til at besøge butikkerne hyppigt.

Usikre forsyninger fra Kina
Den succesfulde butikskæde indførte i slutningen af 2019 et allokeringssystem udviklet i samarbejde med AGR Nordic, som fordeler varerne med højere præcision ned tidligere. Det nye system sørger – i normale tider - for, at butikkerne modtager et antal varer, der mere præcist matcher deres reelle tal og behov. Det er en stor fordel for både butikker, centrallageret i Årslev vest for Århus og indkøbsafdelingen.

Men de første kvartaler i 2020 har langt fra været normale tider. I februar blev størstedelen af butikskædens varer, som kommer fra Kina, ikke afskibet. ”Kina lukkede ned, og det betød, at 80 procent af vores vareforsyning blev usikker. Det gav naturligvis store udfordringer i planlægningen og forsyningen af varer ud til butikkerne, fordi vi frygtede, vi ville løbe tør for varer til vores butikker i løbet af foråret”, fortæller Jakob Skytt Gregersen.

Hov, nu lukker alle butikker
Men corona-problemet flyttede som bekendt hurtigt fra Kina til Europa, hvor alle søstrenes butikker bortset fra de norske og svenske lukkede ned i marts måned.

”Det gav naturligvis store udfordringer i planlægningen og forsyningen af varer ud til butikkerne, fordi vi frygtede, vi ville løbe tør for varer til vores butikker i løbet af foråret”, fortæller Jakob Skytt Gregersen. Foto: Søstrene Grene..

”Det vendte vores problem 180 grader. Fra at kæmpe med at få varerne afskibet fra Kina; skulle vi nu pludselig kæmpe for at undgå, at vi druknede i varer på centrallageret, fordi vi ikke kunne sende dem ud i butikkerne”, fortæller Jakob Skytt Gregersen.  

Butikskæden fik hurtigt bremset en stor del af ordrerne. De fleste af virksomhedens varer kommer fra Fjernøsten og har en transporttid på 6-8 uger med containerskibe, så der var selvfølgelig en vis ophobning af varer på centrallageret

”Vi sadlede hurtigt om og styrede vareforsyningen til butikkerne ud fra, hvad der 1) genererede den højeste omsætning for hver enkelt butik, og 2) sæsonbetonede varer som vi helst skal have solgt i denne sæson. Det lykkedes rimelig godt, fordi organisationen var dynamisk, og fordi vores planlægningssystem er fleksibelt”, fortæller han og supplerer:

Vi havde faktisk i hele 2019 arbejdet målrettet på at nedbringe vores lagerniveauer ganske markant, og det viste sig nu at være en stor fordel. Hvis vi ikke havde fået nedbragt lagerniveauerne, ville vi ikke have været i stand til at absorbere ophobningen af varer i denne periode”, fortæller Jakob Skytt Gregersen.

Udbud-efterspørgsel balanceakten
Alt i alt har det altså været en stor udfordring for supply chain afdelingen i Søstrene Grene at balancere udbud med efterspørgsel i denne periode. Det er lykkedes nogenlunde og i hvert fald uden, at virksomheden er fuldstændig væltet. Jakob Skytt Gregersen fremhæver mindst tre faktorer, som han mener har været afgørende for krisestyringen:

”Det vendte vores problem 180 grader. Fra at kæmpe med at få varerne afskibet fra Kina; skulle vi nu pludselig kæmpe for at undgå, at vi druknede i varer på centrallageret, fordi vi ikke kunne sende dem ud i butikkerne”, fortæller Jakob Skytt Gregersen..

  1. Det har været muligt i samarbejde med leverandøren manuelt at korrigere i allokeringsparametrene – eller ”snyde” algoritmerne - i planlægningssystemet, så planlægningen bedre passede til den ekstraordinære situation. Det har for eksempel været nødvendigt at fjerne salgshistorik, fordi det i denne krise gav et helt forkert grundlag.

  1. Der har været et usædvanligt stærkt og tæt samarbejde mellem indkøb, supply chain og Retail (som har den tætte kontakt med butikkerne). De tre afdelinger har haft møder en eller flere gange om ugen og har løbende korrigeret planlægningen, så ordrer hele tiden nogenlunde har matchet det forventede aftræk i butikkerne.  

  1. E-handel er en kæmpefordel for en moderne detailkæde som et supplement til butikskanalen. Søstrene Grene havde i længere tid udviklet en ny e-handelsløsning, som havde planlagt lanceringsdato den 31. marts – kort tid efter at butikkerne lukkede ned. Det var et lucky punch af de store, fordi det viste sig, at kunderne var begejstrede, og omsætningen på denne kanal har været markant højere end forventet. Det viser sig også, at e-handlen faktisk styrker butikshandlen, fordi mange kunder for eksempel bruger hjemmesiden til at orientere sig i, før de går i butikken”, fortæller han. Tanken med satsningen er, at man skal stoppe med at se fysiske butikker og onlinebutikker som forskellige salgskanaler. Kunderne er i princippet ligeglade med, om de køber varen det ene eller det andet sted, men i dagens detailhandel er det mere afgørende end tidligere at kunne tilbyde begge dele.

Butikskæden har opstillet salgsforventninger til tredje og fjerde kvartal, der går på trinvis øgning af salget, så kæden ved juletid forventer at være oppe i fulde omdrejninger igen. Det danner så også grundlag for supply chain planning og allokering af varer til butikker i de to kvartaler. 

Tre læringer af krisen 
”Det har været og er stadig hektisk, vanskeligt og kaotisk at styre balancen mellem udbud og efterspørgsel. Det er svært at detailplanlægge, og det bliver ikke nemmere af, at det skal foregå online uden fysiske møder. Onlinemøderne har foregået bedre end, jeg havde forventet; men det er stadig en komplicerende faktor”, fortæller Jakob Skytt Gregersen.

”Vi havde faktisk i hele 2019 arbejdet målrettet på at nedbringe vores lagerniveauer ganske markant, og det viste sig nu at være en stor fordel”.

Han peger på tre læringer af denne krise: 

  1. På den korte bane er det nødvendigt at være ekstremt agil, dynamisk og reagere hurtigt. Det gælder både it-systemer, processer og medarbejdere, der alle skal have evnen til at reagere agilt. Systemmæssigt var Søstrene Grene i stand til sammen med leverandøren at ”snyde” planlægningssystemet og manuelt opstille nye parametre for allokeringen af varer til de 250 butikker. Organisatorisk har krisen vist, at tæt dialog på tværs af indkøb, logistik og den kommercielle del af forretningen er helt afgørende.

  1. På den mellemlange bane er det vigtigt at justere forecastet til de usædvanlige forhold, så grundlaget for supply chain planning er nogenlunde korrekt.

  1. På den lange bane skal risikostyringen prioriteres højt. Det gælder særligt forsyningssiden. Skal butikskæden for eksempel indføre mere dual sourcing eller near sourcing? På salgssiden vil butikskæden videreudvikle e-handelskanalen, så den for eksempel også tilbyder klik & hent.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup