Sådan griber du den kinesiske chance

Kina er stærkt på vej til at positionere sig som global supermagt. Det gælder både som fabrik for verdens produktion og som center for verdens produktudvikling. Men det gælder også som nyt kæmpemarked for alverdens produkter i både den billige og dyre ende. Læs her en erfaren kinesisk konsulents anbefalinger til, hvordan danske virksomheder drager fordel af den kinesiske chance.

04.01.2011

SCM.dk

Markus Zhao er velklædt, venlig og velforberedt til interviewet. Han udstråler den form for selvtillid og personligt overskud, der kommer af at være på hjemmebane – selvom interviewet foregår i København. Han ved, hvad han taler om, når han udtaler sig om de globaliseringsstrømme, der præger verdens udvikling i disse tiår. Han er en af de mange moderne og veluddannede kinesere, der har et solidt tag i, hvad der foregår både i Kina og hos Kinas mange samhandelspartnere rundt om i verden. Han har arbejdet 10 år for A.P. Møller-koncernen med base i Shanghai og hyppige rejser til København og mange andre steder i verden. Han har studeret to år i Tyskland og arbejdet et par år som konsulent for McKinsey, indtil han i 2009 påtog sig opgaven som CEO for konsulentvirksomheden Valcon China. Han har i hele sin karriere haft ét ben i Kina og ét ben i Vesten, har fulgt udviklingen mellem øst og vest på nærmeste hold de sidste 15 år, og han har klare bud på, hvordan danske virksomheder kan drage fordel af de kinesiske muligheder:

Anbefaling 1: Tag til Kina i god tidDen overordnede anbefaling til danske virksomheder er: Invester tid, opmærksomhed og energi i at udforske dine muligheder i Kina i god tid. Det skal gøres, før jorden under dig brænder. Forretning i Kina tager tid og kræver forberedelse, så hvis du kommer drønende med et fly til Shanghai fem minutter før lukketid for din virksomhed, er d færd med at score selvmål. Du har ikke den tid, der er nødvendig for at drage fordel af den kinesiske chance. Nøglen er at være proaktiv og ikke reaktiv.

Anbefaling 2: Kina er en strategisk beslutning”Sourcing eller outsourcing i Kina kræver forberedelse og beslutsomhed. Hvis en virksomhed vil have udbytte af indkøb eller outsourcing til kinesiske leverandører, kræver det, at virksomheden går forretningsstrategisk til værks. Topledelsen skal være 100 % dedikeret, og alle funktioner i virksomheden skal være gearet til engagementet”, fortæller Markus Zhao. Han fortæller, at han mange gange er stødt på vestlige virksomhedsledere, der siger: ”Hvis vi havde vidst dette, s兔. Det nytter ikke noget, det er nødvendigt at forberede sig grundigt både strategisk, praktisk og mentalt. ”Der er i høj grad behov for en mental proces i de vestlige virksomheder, når de engagerer sig i Kina. Kina er en anden verden, og der er lang vej fra Glyngøre til Guangzhou. Vestlige virksomheder skal derfor forberede sig på at drive forretning på en anden måde, end de er vant til. Store virksomheder kan måske selv løfte forberedelsesopgaven, mellemstore og små virksomheder vil næsten altid have brug for ekstern hjælp til den livsvigtige forberedelse”.

Anbefaling 3: Systematisk kortlægning af leverandørlandskabetNår danske virksomheder søger efter leverandører på et specifikt nicheområde i Kina, støder de ikke på to leverandørmuligheder, men 20.000 eller 200.000 leverandørmuligheder. Det er ikke muligt som udlænding på kort tid at få et kvalificeret overblik over leverandørlandskabet på et givent felt. ”Hvis man som dansk virksomhed på egen hånd går ind og søger efter en kinesisk leverandør, skal man være meget heldig, hvis man får succes. Der er så mange valgmuligheder, faldgruber og brodne kar, at der er stor chance for at få alvorlige problemer meget hurtigt”, fortæller Markus Zhao og supplerer: ”Når man søger kinesiske leverandører kommer man ikke udenom en systematisk tilgang til at kortlægge leverandørlandskabet inden for virksomhedens interessefelt. Ellers har du ikke en chance”.
Han skitserer tre forskellige metoder til at skabe sig det systematiske overblik: 1) Brug en agent. Fordelen er hastighed og kontrollerede omkostninger. Ulempen er, at den danske virksomhed ikke selv tilegner sig den vigtige viden og ikke selv bliver bærer af relationen til leverandøren. 2) Brug en intern indkøbschef eller –konsulent. Fordelen er, at virksomheden tilegner sig viden og får direkte kontrol med relationerne. Ulempen er, at det tager mindst ét år for en vestlig konsulent at tilegne sig tilstrækkelig viden og erfaring. 3) Brug en specialiseret ekstern konsulentvirksomhed. Fordelen er, at det både går hurtigt og er kvalificeret samt at virksomheden selv får ejerskab for videnen. Ulempen er, at det måske kan medføre høje omkostninger på den korte bane.

Anbefaling 4: Kina kræver tid og tålmodighedVestlige virksomheder driver ifølge Markus Zhao forretning baseret på kontrakter. Kinesiske virksomheder driver som kontrast forretning baseret på personlige relationer. ”I Kina er det nødvendigt først at etablere den personlige tillid mellem potentielle forretningspartner, før det er muligt at indgå kontrakter og do business”, fortæller han og tilføjer: ”I Kina er der stort fokus på mennesker, mens vestlige virksomheder har fokus på selve sagen og den konkrete forretningsaftale. Hvis man vil drive succesfuld forretning i Kina, er det nødvendigt at investere tid i at etablere personlig tillid mellem partnerne. Du skal spise middag, drikke øl, besøge familien og lære hinanden at kende på et personligt plan, før der er grundlag for at indgå forretningsrelationer. Det har mange vestlige virksomhedsledere naturligt nok svært ved at forstå, og det skaber ofte skuffede forventninger og bristede samarbejdsrelationer”.

Anbefaling 5: Tæt leverandørudvikling er afgørendeDet er ikke ualmindeligt i Vesten med kort varsel at skifte fra én leverandør til en anden. Den går ifølge Markus Zhao ikke i Kina. Når en vestlig virksomhed har etableret en relation til en kinesisk leverandør, er det seriøst. Det har taget tid at opbygge relationen, og der er en forventning om, at relationen forpligter, og at begge parter går langt for at pleje og udvikle relationen. ”Men det er ikke altid så nemt, fordi der er forskellige måder at kommunikere på og opfattelser af, hvornår man er enige om noget. Kinesere er meget generte og nervøse for at miste ansigt, og det vil ofte præge deres måde at svare på. Et ”ja” kan lige så godt betyde ”ja, jeg hører dig, men jeg har ikke nødvendigvis tænkt mig at efterleve dine forslag”, mens den vestlige leder tolker det som ”ja, jeg er enig med dig, og jeg har tænkt mig at efterleve dine forslag”. Der er basis for mange misforståelser”, fortæller han.
Nøglen er ”grow together”. Tilgangen til samarbejdsrelationer i Kina er, at kunde og leverandør ”deler skæbne”. Man skal ville hinanden, når man samarbejder i Kina, og man skal være villig til at strække sig langt for at hjælpe. Det er en nødvendighed, fordi sådan gør man bare i Kina. Men det er også det smarteste at gøre, fordi det på den lange bane giver de bedste forretningsresultater.

Anbefaling 6: Hold øje med den kinesiske momsLove og regionale regler ændrer sig hurtigt i Kina. Det gælder særligt for den specielle ordning med momsrefusion (VAT), der af den kinesiske regering bliver brugt som økonomisk reguleringsinstrument. Momsrefusionsreglerne bliver simpelthen ændret tre, fire eller fem gange om året, så det afhængig af region bliver mere eller mindre dyrt at producere. ”Det er meget kompliceret at følge med i regelændringerne, og det spiller en ikke uvæsentlig rolle for omkostningsniveauet. Det er derfor en god idé at have en specialiseret kinesisk analytiker til at overvåge udviklingen og rapportere til virksomheden med hyppige frekvenser”, fortæller Markus Zhao.

Anbefaling 7: CSR og risikostyring kræver fuld involvering I Kina er det ifølge Markus Zhao en rigtig god idé at involvere sig i hele forsyningssystemet, det vil sige at sætte sig ind i og lære leverandører i både første, anden og tredje led at kende. Kendskab til leverandør på alle trin i forsyningssystemet er forudsætningen for at kunne spotte potentielle flaskehalse og risikoelementer. Det er forudsætningen for at kunne styre CSR-aspektet i forsyningskæden og sikre, at slutproduktet lever op til de CSR-krav, virksomheden og slutbrugermarkedet stiller. CSR-aspektet er i dag en konkurrenceparameter, som gør en stor forskel. Det har flere store globale virksomheder erfaret på den hårde måde, hvor de har oplevet alvorlige omdømme-problemer efter afsløringer af problemer med børnearbejde, menneskerettigheder, miljø eller sikkerhed et eller andet sted i deres forsyningssystem. Mærkevarevirksomheder som Nike, Reebok og Adidas oplevede massive krænkelser i deres leverandørers fabrikker. De opdagede først krænkelserne, da de læste om dem i avisen: sweat shops, børnearbejde, tvangsarbejde, diskrimination, manglende sikkerhed og sundhed og lignende krænkelser. Herhjemme blev Jysk udstillet i udsendelsen ”Tilbud der dræber”, og senest har slavearbejde på kakaofarme i Elfenbenskysten rystet Toms, danske politikere og ikke mindst chokoladenydere. Markedet tager ikke hensyn til, at det måske kan være utrolig vanskeligt for en skoproducent at vide præcis hvad, der foregår hos en af måske 500 underleverandører i tredje leverandørled. Det er markedet ligeglad med. Straffen falder øjeblikkeligt og uden nåde i form af vigende salg og tab af omdømme.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

23.02.2024SCM.dk

Indien udfordrer Kinas status som verdens fabrik

02.02.2024SCM.dk

Pandora køber nu kun genanvendt sølv og guld

30.01.2024SCM.dk

Geopolitik ændrer indkøbsstrategierne i detailsektoren

23.01.2024SCM.dk

Staten opruster på SCM-kompetence

16.01.2024SCM.dk

Forhøjede fragtpriser truer både forbrugere og virksomheder

20.12.2023SCM.dk

Myndigheder samarbejder om at ruste Danmark til krisetider

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle