Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

Næsten halvdelen af globale virksomheder er klar til at betale mere og ser ingen vej uden om omstilling til materialer med mindre aftryk.

Foto: Ramboll

25.09.2024

SCM.dk

En netop offentliggjort rapport af Climate Group og Rambøll på Climate Week i New York viser, at næsten 50 procent af globale virksomheder er parate til at betale mere for stål og beton med et lavere CO2-aftryk. Produktion af stål og beton står for 15 procent af verdens samlede CO2-udledning.

Rapporten, The Steel and Concrete Transformation: 2024 market outlook on lower emission steel and concrete undersøger virksomheders parathed til at bruge og betale for stål og beton med et lavere CO2-aftryk samt de væsentligste barrierer, der i dag forhindrer en bredere anvendelse. Over 250 virksomheder fra 42 lande og 21 brancher medvirker i undersøgelsen, heraf 31 virksomheder i Danmark.

 

Positive markedsudsigter

Undersøgelsen viser et voksende momentum i form af øget betalingsvillighed, og en voksende erkendelse af, at materialer med lavere aftryk er uomgængelige i fremtiden.  

Betalingsvillighed for mere klimavenligt stål:

  • 45 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for stål, der udleder 25 procent mindre CO2 ved produktionen. Blandt danske virksomheder er tallet 48 procent.
  • 57 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for stål, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • En ud af fire af de danske virksomheder i undersøgelsen (23 procent) er villig til at betale op til 25 procent mere for stål, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.


Betalingsvillighed for mere klimavenlig beton:

  • For beton er 40 procent af respondenterne på tværs af alle lande villige til at betale mere, hvis produktet udleder 25 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • 49 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for beton, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • 16 procent af de danske virksomheder i undersøgelsen er villig til at betale op til 25 procent mere for beton, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.


Større betalingsvillighed i dag end for et år siden:

  • 52 procent af respondenterne er i dag i højere grad villige til at betale mere for CO2-reduceret stål og beton sammenlignet med for et år siden. 34 procent af respondenterne rapporterede ingen ændring i deres holdning gennem det sidste år.

Rapporten viser også opmuntrende tegn på, at virksomhederne forventer, at overgangen til materialer med lavere CO2-belastning er uundgåelig: 78 procent af de adspurgte virksomheder forventer, at stål og beton med et lavere CO2-aftryk vil være standardmaterialer i nye produkter og projekter inden for det næste årti.

Politikere skal fjerne barriererne

Overgangen til mere klimavenlig beton og stål rummer barrierer. Virksomhederne peger på omkostninger (84 procent), konservatisme i branchen (37 procent) og mangel på viden (33 procent) som de primære forhindringer for at øge tempoet i omstillingen.

Virksomhederne mener, at regeringer spiller en væsentlig rolle i at støtte dem i en øget udbredelse og anvendelse og peger på, at de vigtigste politiske initiativer, der skal prioriteres er  
finansielle løftestænger som skattefordele og subsidier (69 procent), carbon pricing, hvor der pålægges betaling for forureningen (50 procent) og minimum produktstandarder eller grænseværdier for byggematerialernes indlejrede CO2 (43 procent). Uden dem er det usandsynligt, at verden vil opleve en hurtig udbredelse og skalering af CO2-reduceret stål og beton i tide.

"Det faktum, at flere virksomheder nu er villige til at betale mere for CO2-reduceret stål og beton, sender et stærkt signal til markedet. For at fremskynde udviklingen er alle aktører nu nødt til at gå sammen - fra politiske beslutningstagere og investorer til aftagere af stål og beton samt slutbrugerne, der skal acceptere en øget pris indtil markedet modnes. Lad os bygge videre på det momentum, vi har for at drive en hurtig og varig dekarbonisering af de tunge industrier på vejen mod en CO2-neutral verden," siger Michael Simmelsgaard, koncerndirektør i Rambøll.   

- EHS
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

10.02.2025SCM.dk

Virksomheder satser på friend-shoring for at sikre forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams