Robotskeletter giver ansatte ekstra kræfter

Arbejderne hos Ford laver hver dag 4.600 løft med, hvad der svarer til en tung vandmelon. Men nu får de ansatte et exoskelet, som skal give dem styrke og udholdenhed i overkrop og arme.

De ansatte hos Ford har mange løft og gentagelser i løbet af dagen, men nu kan de iføre sig en mekanisk vest, som hjælper dem med at klare opgaverne. Foto: Ford.

14.08.2018

SCM.dk

Der er ofte hårde, fysiske arbejdsopgaver forbundet med et fabriksarbejde, men med hjælp fra et såkaldt exoskelet kan arbejderne få mere styrke og udholdenhed i hverdagen.

Exoskelettet fungerer som et slags mekanisk skelet, som du monterer på kroppen, så du får mere power i eksempelvis overkrop arme, skriver dr.dk.

Læs også: Robotter i logistikken - løsning, udfordring eller trussel? 

Sådan kan de ansatte få hjælp til at gennemføre et fysisk arbejde, hvor de skal løfte tungt eller stå ved et samlebånd.

Ford giver ansatte robotskelet 
En af de virksomheder, hvor de ansatte dagligt laver de samme løft og gentagelser, er hos den amerikanske bilgigant Ford.

Her laver nogle af de ansatte hver dag 4.600 løft med, hvad der svarer til en tung vandmelon eller en sæk mel, oplyser Ford. 

Derfor er bilfabrikanten netop begyndt at give arbejderne exoskeletter på, som skal give dem 'gorillakræfter' til de tunge arbejdsopgaver, sådan som Volkswagen også pønser på.

Exoskelettet hos Ford indeholder mekanik, som hjælper og støtter overkrop og arme, når der bliver udført løft i hovedhøjde. Foto: Ford. .

Vestene bliver i første omgang uddelt på 15 fabrikker over hele verden, hvor de kan bruges af 75 fabriksarbejdere.

Ford har pt. omkring 200.000 ansatte og har planer om at rulle flere exoveste og andre typer exoskeletter ud, oplyser firmaet.

”Vi er begyndt med at fokusere på en enkelt type exoskelet, og så udvider vi det derfra”, siger Marty Smets, der er Fords tekniske ekspert på menneskelige systemer og virtuel produktion, til tech-mediet Engagdet.

De mekaniske veste er ikke de mest avancerede exoskeletter, og der er hverken batterier eller motorer i. 

Men ifølge Ph.d. og civilingeniør i robotteknologi på Syddansk Universitet, Jørgen Christian Larsen, er det ingen dum idé at starte i det små.

”Det bliver meget mere komplekst, når der er batterier og motorer, og der er nok en grund til, at Ford ikke går den vej endnu. For der bliver lavet tests, men de virker kun i laboratorier, og er ikke færdigudviklede til at komme ud i virkeligheden”, siger han til dr.dk.

Lige nu er der mange universiteter, virksomheder og institutioner verden over, der arbejder på at udvikle langt mere avancerede exoskeletter til arbejdere.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Og japanske Panasonic forudser, at robotskeletterne vil blive almindelige inden for eksempelvis landbrug, fragt og byggearbejde i løbet af de næste 15 år, skriver dr.dk.

- JJK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online