Postnord går ud af 2. kvartal med fald i omsætning
Stigende brændstofpriser, manglende kapacitet og faldende pakkemængder er alle tre blandt årsagerne til, at Postnords omsætning i 2022’s andet kvartal er faldet 5 procent sammenlignet med samme periode året før.
I 2022’s andet kvartal har Postnord opnået en omsætning på 10.037 millioner svenske kroner. Det er et fald på fem procent sammenlignet med samme periode året før, hvor koncernens omsætning lød på 10.323 millioner SEK.
Bag resultatet ligger blandt andet et fald i både pakke- og brevmængden. Især på grund af et fald i B2C-pakker er pakkemængden faldet med syv procent. Brevmængden er faldet med 12 procent.
”Resultatet påvirkes også stadig negativt af højere transportrelaterede omkostninger, der skyldes inflation, højere brændstofpriser og manglende kapacitet som følge af EU's mobilitetspakke såvel som krigen i Ukraine. Men det er lykkedes os at kompensere for en stor del af de øgede brændstofpriser med et brændstoftillæg”, fortæller Annemarie Gardshol, der er koncernchef i Postnord.
Læs også: Postnord taber omsætning efter fald i e-handel
Netop pristiltag og forbedringsprogrammer er alfa og omega hos Postnord i disse dage, hvor man, som så mange andre steder, må erkende, at de udfordrende forretningsvilkår er kommet for at blive.
”Vi har fortsat stort fokus på at tilpasse vores kapacitet og gennemføre hensigtsmæssige tiltag i forhold til de aktuelle forudsætninger ved at foretage nødvendige prisjusteringer og sikre den rigtige bemanding. Vi har øget tempoet i vores forbedringsprogrammer, og det begynder at give resultater”, uddyber Annemarie Gardshol.
Dog er udviklingen indenfor B2C-pakkemængder udenfor Postnords egen kontrol, som forventes at være svag resten af året. Forbrugernes bekymring for privatøkonomien og den reducerede købekraft skaber usikkerhed på e-handelsmarkedet.
”Til gengæld forudser vi en stabil udvikling i B2B-mængder, der i et vist omfang kan opveje dette”, afslutter Annemarie Gardshol.
- KCP