Pandemien driver nye strategier for logistikplanlægning
Pandemiens disruptions af logistik- og forsyningskæder afslører skrøbelighed og forældede systemer. Det kalder på bedre digital og operationel infrastruktur, lyder det i en ny rapport.
Covid-19 pandemien har trukket supply chain risici helt op på de øverste punkter på alverdens virksomheders og myndigheders dagsorden. Næsten 94 procent af Fortune 1000-virksomheder har ifølge en rapport fra Fortune magasinet oplevet covid-19 relaterede supply chain disruptions, og en udgivelse fra KPMG med titlen ’India 2020 CEO Outlook: COVID-19 Special Edition’ fastslår, at 64 procent af de adspurgte indiske CEOs udtaler, at de har haft behov for at genopfinde deres forsyningskæder på grund af sundhedskrisen. Indiske regeringsdata viser, at cargo volumener i indiske lufthavne faldt med 57,2 procent, og at cargomængden i de primære indiske havne faldt med 19,8 procent i det første kvartal i 2021 sammenlignet med første kvartal 2020.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på besvarelser fra 394 supply chain ledere fra hele verden. De fordeler sig på 9 procent detailvirksomheder, 19 procent produktionsvirksomheder, 24 procent logistikudbydere, 20 procent teknologileverandører, 13 procent leverandører af juridiske og finansielle serviceydelser og 15 procent konsulenter. Omsætningsmæssigt fordeler respondenterne sig fra 5 millioner US dollars (32 procent) til over 1 milliard US dollars (28 procent), og branchemæssigt fordeler respondenterne sig over alt fra elektronik over dagligvarer til modetøj- og varer.
Covid-19 pandemien har i den grad rystet stort set alle aspekter af verdens forsyningskæder, og der bliver i øjeblikket høstet mange værdifulde læringer om, hvordan fremtidens forsyningskæder kan blive bedre til at modstå eller håndtere uforudsete kriser.
Rapporten ’Retail Supply Chain & Logistics Planning Report 2021’ fra Reuters Events og teknologileverandøren Dassault Systèmes bidrager til denne læring ved at kaste lys på nogle af de nøgleudfordringer, som supply chain professionelle står overfor i en coronapræget tidsperiode.
Rapportens hovedkonklusion er, at logistikplanlægning i 2021, hvor alle verdens forsyningskæder skal forandre sig med høj hast, aldrig har været vigtigere.
Den peger også på, at der er en del barrierer for den effektive logistikplanlægning, hvor to af de primære udfordringer omfatter lav gennemsigtighed og utilstrækkelige værktøjer.
Mangel på gennemsigtighed
Mangel på end-to-end gennemsigtighed. Det vil fortsætte med at påvirke alle aspekter af forsyningskæden – ikke mindst fordi efterspørgselsmønstre vil fortsætte med at forandre sig. Manglen på gennemsigtighed påvirker logistikplanlæggernes muligheder for på en effektiv måde at planlægge ind- og udgående logistik – ligesom det nedsætter planlæggernes muligheder for at håndtere den stigende kompleksitet moderne forsyningskæder er underlagt eller selv skaber.
Utilstrækkelig teknologi
Teknologier til at understøtte planlægningsprocessen er generelt utilstrækkelige. De fleste har forståelse for og anerkender, at end-to-end gennemsigtighed på tværs af forecasting, lagerstyring, lagerdrift etcetera er mangelfuld og vigtig. Knap så mange anerkender ifølge rapporten, at virksomheders eksisterende planlægningssystemer er utilstrækkelige og årsag til, at virksomheder går glip af store muligheder for at reducere omkostninger og hæve kundetilfredshed.
Tegn på fremskridt
Rapporten fremhæver dog også, at der er tegn på fremskridt, idet antallet af virksomheder, der i de sidste 12 måneder har investeret i avanceret planlægningssystem som afløser for Excel-baserede processer, er stigende.
”Dette store skifte vil, når man ser på den forandringsskala, som covid-19 pandemien driver, uden tvivl vokse endnu mere. Pandemiens udfordringer for forsyningskæderne får mange virksomheder til at indse, at upræcise forecasts forplanter sig til resten af logistik- og forsyningskæden, og at det er en alvorlig trussel for forretningsresultater. Rapportens undersøgelser afdækker, at virksomheder har indset planlægningsudfordringen, og at de er begyndt at tilpasse sig”, lyder det i rapporten fra Reuters og Dassault Systèmes.
Rapportens forfattere vurderer, at fremtiden vil byde på konsolidering på tværs af forsyningskæder, og at e-handel og skærpede forbrugerkrav vil udvikle fleksibilitet, skalerbarhed og præcision. Rapporten peger særligt på en tydelig tendens fra respondenternes svar, nemlig at et dedikeret planlægningssystem, der formår at tage højde for alle krav og barrierer for logistikkæden, vil spille en central rolle for udviklingen af fremtidens forsyningskæder.