Minister vil booste dansk e-handel i udlandet
Handels- og udviklingsministeren har lanceret en handlingsplan med seks nye initiativer, der skal sætte gang i online-salget af danske varer til udenlandske forbrugere.
Udenlandske forbrugere køber for under 5 milliarder kroner årligt i danske net-butikker, og det er ikke nok, mener handels- og udviklingsminister Mogens Jensen. Derfor har han lanceret en handlingsplan med seks nye initiativer, der skal sætte skub i online-salget af danske varer til udenlandske forbrugere.
Læs også: Dansk e-handel stiger markant
Vi skal have flere danske varer i den globale forbrugers elektroniske indkøbskurv. Derfor sætter vi massivt ind med tilbud om eksportrådgivning og eksportfremme for danske e-handelsvirksomheder, og vi har et særligt fokus på at få kinesiske online-forbrugere til at købe danske varer, siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen.
I den forbindelse arbejder hans ministerie blandt andet på at skabe et dansk salgsvindue på en af Kinas førende e-handelsplatforme, hvor der handles for op til 50 milliarder kroner på én dag.
Blandt de seks initiativer er der blandt andet fokus på øget eksportrådgivning, særlig e-handels rådgivning samt etablering af en e-handels portal.
Store forventninger til eksporten
Ministerens udspil vækker stor begejstring hos interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).
Udspillet giver FDIH store forventninger til markant stigende eksport på alle fronter. De danske e-handelsvirksomheder får nu en gylden mulighed for at kapitalisere det forspring, som det stærke hjemlige e-handelsmarked har skabt. Det politiske udspil fra ministeren er derfor meget vigtigt, og vi glæder os til at se resultaterne, siger administrerende direktør Annette Falberg fra FDIH.
Hun påpeger, at organisationen flere gange har været i dialog med Udenrigsministeriet om bedre og umiddelbar tilgængelig markedsinformation, hvor netbutikkerne kan finde præcis information om nærmarkederne med lokale regler for blandt andet e-handel, skat, moms og forbrugerbeskyttelse.
Læs også: E-handel sætter ny dagsorden for nutidens lagerlogistik
Handels- og udviklingsministerens seks nye initiativer:
- Initiativ 1: Serie af eksportrådgivning inden for e-commerce
Øget eksportrådgivning, der skal hjælpe danske virksomheder med e-handel i udlandet i forhold til screening af konkurrenter, prisfastsættelse i markedet, sprogassistance i forhold til produktbeskrivelse og webtekst, betalingsmetoder, momsafregning, forbrugerregler, logistik og distribution. - Initiativ 2: E-handels Vitus-program
Eksportfremmeprogram, e-handels VITUS for danske e-handelsvirksomheder, der ønsker at komme i gang med e-handel til et eller flere markeder. Programmet er forbeholdt små - og mellemstore virksomheder og fastlægges i partnerskab med Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Det skal køre som et pilotprogram til foråret 2016. - Initiativ 3: eMasterClass i USA
?eMasterclass i New York og San Francisco, der skal gennemføres til efteråret 2015 for interesserede danske e-handelsvirksomheder med et klart fokus på det amerikanske online-marked. Deltagerne vil få adgang til nogle af de vigtigste aktører og ekspertise indenfor e-commerce i USA. - Initiativ 4: Et særlig e-commerce China-koncept
Særlig e-handelsrådgivning i Kina og sondering af mulighederne for at etablere et dansk indkøbscenter på én af de førende kinesiske e-handelsplatforme med danske produkter inden for mode, design, detailhandel, fødevarer etc. - Initiativ 5: Etablering af en e-handelsportal
Etablering af en e-handelsportal som one-stop-shop til information og viden om online eksport. - Initiativ 6: Udarbejdelse af landeguides om e-handel i andre lande
Landeguides om e-handel i andre lande.
-SSM