E-handel sætter ny dagsorden for nutidens lagerlogistik
Flere og flere virksomheder, som opererer inden for detailhandel, vælger at optimere deres lagre ved at forberede dem til e-handel. SSI Schäfers seneste ordre, der er et e-handelslager for Itella Logistics i Finland, er ingen undtagelse.
Prøv at rejse fem år tilbage i tiden og kig på dine indkøbsvaner. Sammenlign nu disse med dine nuværende indkøbsvaner. Aldrig før har man set så dramatiske ændringer som dem, vi har oplevet inden for detailhandlen, efter introduktionen af e-handel. Butikkerne er åbne 24 timer i døgnet både online og offline og forbrugerne har mulighed for at shoppe alle døgnets 24 timer. Detailhandlen tager denne adfærdsændring meget seriøst, og kalder den populært omnichannel retailing.
Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk
Denne nye type af detailhandel stiller store krav til logistikken, da kunder forventer nemme shoppeforhold, hurtig levering, problemfri returnering og kvalitetskundeservice uanset om de handler online eller offline. Virksomheder, der opererer inden for omnichannel retailing, møder disse krav ved at optimere deres lagre, og den nye ordre fra det finske 3PL firma, Itella Logistics, er bare den seneste ud af en række af SSI Schäfers ordrer til optimering af lagre specielt til omnichannel retailing og e-handel.
Europa har det næststørste e-handelsmarked
Europa står for det næststørste e-handelsmarked i verdenen med en samlet værdi af 363 milliarder euro i 2013 for business to consumer e-handel, hvilket svarer til en vækst på 16,3 procent i forhold til 2012. Selv om væksten er væsentligt højere i andre dele af Europa, har SSI Schäfer Nordic oplevet denne vækst på tæt hold med adskillige e-handelsordrer.
Da e-handelsordrer stiger, stiger presset på virksomhedens lagerlogistik også. Vi oplever at lagre i deres nuværende tilstand ikke er i stand til håndtere dette pres. Da e-handel kun vil fortsætte med at vokse, forbereder virksomheder dem ved at bygge nye faciliteter eller optimere deres eksisterende bygninger, siger SSI Schäfer Nordics General Manager, Ole Madsen
Fuldautomatisk lagerteknologi vil styrke konkurrenceevnen
I maj indgik en af de førende aktører inden for omnichannel retailing, det finske firma Stockmann, kontrakt med SSI Schäfer om et nyt multifunktionelt distributionscenter i Tuusula. Ved at implementere SSI Schäfers nyeste teknologi, den patenterede 3D-MATRIX Solution, forventer Stockmann, at den nye, fuldautomatiske lagerteknologi vil styrke firmaets konkurrenceevne væsentligt i de kommende år og samtidig udvide deres e-handel både på det finske marked og i de baltiske lande.
I Sverige bruger Junkyard, landets største onlineforhandler af streetwear, skateboards og snowboards moderne lagerudstyr fra SSI Schäfer, der blandt andet består af omkring 18.000 plastickasser på deres lager i Trollhättan. Hos Junkyard modificerede SSI Schäfer yderligere en skræddersyet løsning af SSI Schäfers standard reolsystem (R 3000) til opbevaring af skateboards.
Reolsystemet R 3000 blev også brugt da SSI Schäfer leverede inventaret til Lindexs nye 2.500 kvadratmeter store e-handelslager. Lindex, en af Nordeuropas førende modekæder, krævede fleksibilitet som en del af lagerløsningen, da de forventede at udvide deres kapacitet til det dobbelte inden for en periode på kun to år på baggrund af vækst i deres e-handel.
Stor omsætning fra e-handel
For at sikre vækst i fremtiden, har den danske hobbyleverandør, Creativ Company, indgået kontrakt med SSI Schäfer om levering af en unik kombination af to semiautomatiske løsninger. På trods af deres tre butikker en i Holstebro i Danmark, en i Göteborg i Sverige samt en i Nieuwerkerk i Holland kommer størstedelen af Creativ Companys omsætning fra deres e-handel. I 2012 leverede SSI Schäfer denne kombination af to af deres semiautomatiske løsninger for første gang. Leveringen bestod af otte logiMater og et 300 meter langt skinnesystem med tilhørende 52 vogne (SSI Autocruiser). I 2014 indgik Creativ Company igen kontrakt med SSI Schäfer om et manuelt højlager med 7.800 pallepladser et lager der blev taget i brug i August.
Flere ordrer vil følge
Nordeuropa har de ivrigste e-shoppere i Europa med et gennemsnitligt forbrug på 1.926 euro, hvilket skaber et fundament for fortsat vækst i regionen. Ole Madsen forudser også, at en større procentdel af SSI Schäfer Nordics omsætning vil stamme fra salg til virksomheder, der opererer med e-handel.
Denne nye form for detailhandel betyder stigning i antal af pluk, varer på lager, og specielt returneringer. Levering skal ofte ske inden for 24 timer, hvilket kræver et effektivt materialeflow og plukkesystem. Fremtidens lagre bliver nødt til at være ekstremt fleksible for at være i stand til at kunne opfylde de skiftende krav fra kunderne, hvilket betyder, at vi i fremtiden vil opleve lagre som i højere grad er baseret på fleksibilitet og kapacitet end hastighed.
Omfanget afhænger af virksomhedens størrelsen
Omfanget af lageroptimering er afhængig af virksomheden og dens antal produkter. Mindre virksomheder behøver ikke et fuldautomatisk lager, men vil stadig være nødt til at optimere og udvide. Ifølge Ole Madsen viser de nævnte referencer en af SSI Schäfers vigtigste konkurrencefordele, da SSi Schäfer som totalleverandør af interne logistikløsninger kan øge både små, mellemstore og store virksomheders effektivitet.
Vores omfattende produktportefølje betyder, at vi kan rådgive vores kunder i at finde den bedste løsning, der passer til deres specifikke behov. Fra manuelle hyldereoler med plastickasser til et fuldautomatisk distributionscenter vi har det hele. Vi behøver ikke at lede vores kunder i en specifik retning, og vi er derfor ikke partiske i vores rådgivning", siger Ole Madsen.
Læs også: SSI Schäfer lancerer webshop
Professionel rådgivning
Den seneste ordre for et online lager for Itella Logistics blev også realiseret grundet denne professionelle rådgivning.
Vores valg af SSI Schäfer som leverandør til vores nye online lager var til dels grundet vores tidligere succesfulde partnerskab, men også fordi SSI Schäfer tilbød den bedste løsning baseret på deres specialviden og erfaring inden for e-handelslagre", siger vicepræsident for e-handel ved Itella eCommerce, Aku Happo.
Det finske lager er det første automatiske e-handelslager i Finland.
-SSM