Ladcykler er ikke bare grønnere, de er også hurtigere end varevogne
Et studie foretaget i London viser, at elektriske ladcykler leverer 10 pakker i timen, hvor varevogne leverer seks. Samtidig sparer distributøren 90 procent af CO2-udledningen, der ville være fundet sted med en dieselvarevogn.
60 procent hurtigere. 90 procent grønnere. De tal beskriver fordelene ved at bruge elektriske ladcykler i stedet for dieseldrevne varevogne til pakkelevering, ifølge et nyt studie foretaget i London. Det skriver the Guardian.
I kraft af e-handels stigende popularitet, er hjemmeleveringer også et voksende fænomen. Det får flere varevogne på vejene, hvoraf 96 procent kørte på diesel i 2019. Derfor er det en fordel for distributører at tænke innovativt, hvis de vil, ikke blot undgå et øgede CO2-udslip, men også sikre sig et mindre klimaaftryk.
Læs også: DHL starter endnu et elektrisk ladcykelprojekt
Og her kommer den elektriske ladcykel ind i billedet, argumenterer Ersilia Verlinghieri, der er hovedforfatter på rapporten: ”De seneste estimater fra Europa antyder, at op imod 51 procent af alle fragtkøreture i byer kan erstattes af ladcykler”.
”Selvom forretninger er drevet på baggrund af økonomi, bliver de også i stigende grad holdt ansvarlige for både deres miljømæssige og sikkerhedsmæssige præstation. Ladcykler opfylder en række krav for virksomheder, der vil levere deres varer gennem Londons tætpakkede gader”, fortsætter Steve Gooding, direktør for RAC Foundation, en britisk forskningsorganisation med fokus på transport politik.
London – New York, tur-retur
Det er ikke kun i London at ladcyklerne har et stort potentiale, fastslår rapporten: “I Europa er der introduceret 100.000 ladcykler mellem 2018 og 2020, hvilket estimeret har sparet den samme mængde CO2, der skal til for at flyve 24.000 mennesker tur-retur fra London til New York – hver måned”.
Dertil hjælper cykellevering også med at begrænse partikeludledninger i byen, som fortsat er et voksende problem i verdens storbyer. Dog er distributører langsomt begyndt at erstatte deres dieselvarevogne med elektrificerede lastbiler og varevogne, hvilket har den samme positive effekt for luftforeningen.
Læs også: Gennem TV-projekt deler DHL sin ekspertise om eldreven logistik
Men studiet fastholder, at en elektrisk ladcykel stadig er det klimamæssigt bedste valg i forhold til sin varevognspendant. Faktisk hele 33 procent bedre, når det kommer til CO2-udledninger, ifølge rapporten.
Så hvad nu? Spørger man forfatterne bag studiet bør man fra politisk side opmuntre virksomhederne at tilvælge de elektriske ladcykler. Konkret forslår de at man først reducerer momsen på cyklerne og dermed gør prisen overkommelig. Samtidig opfordrer de politikerne til at tillade endnu kraftigere elcykler i bybilledet – i sidste ende vil varevognene ikke kunne følge med.
- KCP