Kreditbureau: Shippingbranchens konsolideringsbølge ebber ud

Den globale containershippingsektor bevæger sig i retning af vertikal integration og logistik, og væk fra opkøb og konsolideringer, påvirket af mindre vækst og digital disruption, vurderer det amerikanske kreditbureau Fitch Ratings.

De store konsolideringer og opkøb i den globale containershippingindustri er ved at være fortid, vurderer Fitch Ratings, der ser bredere logistik som fremtiden..

25.06.2019

SCM.dk

Konsolideringsbølgen i den globale containershippingindustri er ved at nå til vejs ende. I stedet fokuserer branchens aktører mere på vertikal integration ved at bevæge sig i retning af logistik og væk fra opkøb og storhandler.

Læs også: DFDS køber tyrkisk shippingselskab

Sådan lyder en frisk vurdering fra det amerikanske kreditbureau Fitch Ratings, der peger på, at de seks største containerrederier på verdensplan, med A.P. Møller-Maersk i spidsen, sidder på over 70 procent af den globale shippingkapacitet.

Derfor mener Fitch, at flere overtagelser i stor skala er usandsynlige, mens man ikke vil udelukke muligheden for yderligere konsolideringer blandt mindre, finansielt svagere virksomheder, der eksempelvis kan blive opslugt af større konkurrenter.

Forudsigelsen baserer Fitch på, at der kun er begrænsede omkostningsgevinster at hente ved at vokse yderligere i størrelse, ligesom der også kan opstå problemer omkring juridiske godkendelser, ikke mindst af konkurrencehensyn. Endelig kan det også vise sig svært at skaffe finansiering, hvis udviklingsmulighederne ikke er klare.

Tendensen til mere vertikal integration med fokus på flere logistikopgaver ser Fitch flere eksempler på. Maersks omfattende transformation til netop en logistikleverandør er et af dem, CMA CGM’s opløb af CEVA, som DSV ellers også forsøgte at få fingre i, er et andet.

Læs også: A.P. Møller afblæser salg af Maersk Supply Service

Skiftet, påpeger Fitch, giver shippingselskaberne mulighed for at skabe mere stabile cashflows og reducere sin sårbarhed for de stærkt omskiftelige fragtrater. Logistikindustrien er dog præget af stærk og bred konkurrence, så fremtidens vindere skal være både hurtige og dygtige til at omstille sig. På trods af et boost fra e-handlen, så er fragtraterne faldende globalt, og branchens marginer er under pres, slutter vurderingen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle