Maersk trækker APM Terminals Inland Services ind i hovedforretningen
Som en del af arbejdet med at konsolidere koncernen, bliver APM Terminals Inland Services integreret med selve A.P. Møller-Maersk fra d. 1. august 2019, bl.a. med vækst af logistikforretningen som mål. Og så er der fem nye containerskibe på vej fra Kina.
A.P. Møller-Maersks store strategiske konsolidering af koncernen som en logistik- og shippingvirksomhed fortsætter. Denne gang er turen kommet til landterminaldivisionen APM Terminals Inland Services, som fra d. 1. august i år bliver integreret med hovedforretningen.
Læs også: A.P. Møller afblæser salg af Maersk Supply Service
Inland Services er et netværk af indenlandske terminaler verden over, der består af 36 forretningsenheder med over 100 lokationer. Ved at trække netværket ind i moderselskabet satser Maersk på at skabe basis for endnu bedre logistikservices og ikke mindst øget vækst på området.
”APM Terminals (den resterende del, med havneterminaler, red.) kan fokusere fuldt ud på at blive en verdensklasse havneoperatør, mens Maersk med integrationen af Inland Services vil fortsætte med at fokusere på oceantransport samt logistik- og serviceproduktudvikling og levering”, siger COO i Maersk, Søren Toft, og fortsætter:
”Ved at gøre Inland Services til en del af Maersks struktur, vil kunder få gnidningsfri adgang til en bredere palet af logistik- og servicetilbud. Det sætter Maersk i en endnu bedre position i forhold til at differentiere sine tilbud og skalere sit Logistics & Services-portfolio til en endnu større kundebase.”
APM Terminals vil holde fast i sin kerneforretning omkring havneterminalerne, og samtidig fortsætte samarbejdet med Maersk og kunder, der har brug for end-to-end-løsninger.
”Det endnu tættere samarbejde vil gøre både APM Terminals og Maersk i stand til at reducere kompleksitet og eliminere serviceoverlap, således at begge brands kan fokusere på deres kernestyrker og levere større værdi og bedre oplevelser for kunderne”, lyder det fra CEO for APM Terminals, Morten Engelstoft.
Samtidig fortsætter Maersk med at opruste på materiel i shippingforretningen. Selskabet har således for nylig underskrevet en kontrakt på fem containerskibe fra det kinesiske værft CSSC Jiangnan Shipyard, skriver Ships & Ports.
Læs også: Mumbai Maersk sætter ny verdensrekord
De fem fartøjer er af typen feeders og vil hver blive 172 meter lange og 32 meter brede med en kapacitet på 2.200 teu. Skibene vil blive indsat på det asiatiske marked og skal efter planen leveres i første halvdel af 2021.
-AK