Klimarådet: Høj CO2-afgift skal drive grøn omstilling af transporten
Klimarådet lægger op til en markant forøgelse af CO2-afgiften, hvilket bl.a. vil ramme transportsektoren, hvor brændstofpriserne vil stige kraftigt. Afgiften skal drive den grønne omstilling, men man erkender samtidig den store teknologiske usikkerhed. Branchen er yderst skeptisk.
I december 2019 besluttede et bredt flertal i Folketinget at Danmark skal reducere sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050. Hvordan det skal ske, kom Klimarådet i denne uge med sine anbefalinger til.
De fremgår af rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion”, som rummer en lang række forskellige greb, Regeringen bør forholde sig til og ikke mindst føre ud i livet i den kommende tid. Sker det, er der til gengæld også håb forude, lød det.
”Målet er muligt at nå”, som Klimarådets formand, Peter Møllgaard, understregede ved præsentationen af rapporten. Men det vil kræve en markant indsats i form af ”en mærkbar omstilling”, som han sagde.
Et af de helt centrale elementer, der ifølge Klimarådets rapport skal sætte fart i den omstilling, er en betydeligt højere afgift på drivhusgasser. Grundlæggende mener rådet, at udledning af drivhusgasser skal koste mere, og at dem der udleder mest, også skal betale mest for at opfylde det fælles mål.
I dag betaler de forskellige sektorer i Danmark meget forskellige afgifter for adfærd, der udleder drivhusgasser, hvilket ifølge Klimarådet gør det unødigt dyrt at opfylde målet. Derfor ligger man op til at samle de nuværende energiafgifter og CO2-afgifter i én drivhusgasafgift.
Og den skal være markant større end i dag. 1.500 kr. pr. ton CO2e er et rimeligt bud, mener rådet, og påpeger, at det vil være en mangedobling af afgiften i flere sektorer. Benzin og diesel i transportsektoren ligger eksempelvis på 180 kr./ton i dag, mens industrien betaler omkring 250 kr./ton, hvis de bruger kul.
Den øgede afgift, der efter Klimarådets plan skal indfases gradvist frem mod 2030, vil medføre en markant stigning i benzin- og dieselpriserne (ca. 4-5 kr. pr. liter). Det vil ifølge rådet ’reducere benzin- og dieselforbruget i Danmark og tilskynde til at bruge andre transportmidler’, som det hedder.
DTL: Farlig vej at gå
Den opfattelse deler man i DTL – Danske Vognmænd imidlertid ikke helt. Adm. direktør Erik Østergaard mener således ikke, at det giver mening at tale om stærkt forhøjede dieselafgifter, da kompensationen for konkurrenceudsatte virksomheder i hans optik kører uden om vognmandserhvervet.
”Det er at lege med ilden, og det kan man brænde sig på eller få våde bukser af. Det er en farlig vej, hvor de forventede klimaeffekter udhules af grænsehandel – kulstoflækage – og udkonkurrering af danske vognmænd. Og det sker på et fejlagtigt grundlag, idet der kun tages højde for afgifterne i de nærmeste nabolande Tyskland og Sverige. Men lastbiler kan sagtens tanke længere væk fx i Polen, Tjekkiet, Belgien, Holland og Luxembourg”, siger han.
Ifølge Klimarådsmedlem Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo, skal den kraftigt forhøjede afgift være en drivkraft for omstillingen af den tunge transport til eksempelvis elektricitet eller biogas, men han erkender samtidig den indbyggede usikkerhed.
Læs også: Lidl klar med to biogaslastbiler i København
”Vi er nødt til at afvente den teknologiske udvikling inden for bæredygtige drivmidler og se på, hvor Europa bevæger sig hen, før vi satser på en bestemt infrastruktur. Vi kan ikke bare køre vores eget løb i Danmark”, sagde han ved præsentationen af rapporten.
’Inden for godstransporten er omstillingen ikke rigtig kommet i gang, og der er stadig stor usikkerhed om, hvilke teknologier der bliver de bedste. Klimarådet har ikke valgt en specifik teknologi, som der bør satses på, men omstillingen skal i gang inden 2030’, hedder det.
Den konklusion er DTL til gengæld enig i, om end man ikke bifalder den. Rapporten ’giver ikke de svar, som transporterhvervet har behov for, når man skal finde ud af, hvilken teknologi, der er den mest fordelagtige’, påpeger organisationen.
”De skyder langt forbi målet”
Fra DI Transport bakker branchedirektør Michael Svane op om det synspunkt. Han mener således at Klimarådet undervurderer de usikkerheder, der knytter sig til den teknologiske udvikling og hvor branchen bør satse sine midler.
”Jeg synes rådet er meget lavmeldte omkring de mange usikkerheder, der er omkring den tunge transport. Elektricitet er eksempelvis ikke bare løsningen for de store lastbiler, og når vi så risikerer at stå over for et reelt grænsehandelsproblem, så synes jeg godt at virkelighedens verden kunne være bedre afspejlet i rapporten”, siger han til SCM.dk.
Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner
Når det gælder den potentielt svulmende CO2-afgift, så bliver tonen ikke meget mere positiv, selvom Michael Svane med det samme understreger at ”vi er skam ikke er afgiftsforskrækkede i DI”, og at man bestemt støtter op om den grønne omstilling.
”Men en afgift i den størrelse får det virkelig til at gibbe i én; det er den helt store haubitser, Klimarådet har fundet frem her, og jeg synes de skyder langt forbi målet. En så høj afgift vil ramme mobiliteten og virksomhedernes muligheder for at holde deres aktiviteter i Danmark hårdt”, siger Michael Svane.
”Vi anerkender værdien og nødvendigheden af afgifter i den grønne omstilling, men det er meget svært at se, hvordan en så høj afgift, som den Klimarådet lægger op til, skal gavne nogen”, tilføjer han.
Danske Fragtmænd: Høj afgift vil udhule indtjening
En af de største aktører på de hjemlige lande- og motorveje, Danske Fragtmænd, ser heller ikke de store perspektiver i den forhøjede afgift. Tværtimod mener selskabet, hvis 3.000 medarbejdere og 1.800 lastbiler håndterer små 10 mio. forsendelser om året, at tiltaget vil være yderst skadeligt økonomisk.
”Indtjeningsgraden på stykgodsmarkedet, hvor Danske Fragtmænd primært har sin forretning, er ekstremt lav, og derfor er det af stor betydning for vores overskudsgrad at kunne producere så billigt som muligt. Klimarådets anbefalinger, om at forhøje CO2-afgiften fra i dag 180 kr./ton til 1.500 kr./ton uden at sænke energiafgiften, vil udhule den allerede lille indtjening, som branchen har”, skriver administrerende direktør Jørn P. Skov til SCM.dk.
Læs også: Mere elektrisk levering undervejs
”Samtidig er vi også meget kritiske i forhold til forslagene om særlige miljøzoner i byerne med krav om CO2-neutrale køretøjer. I dag koster en el-lastbil tre gange så meget som en dieseldreven lastbil, og det har transportvirksomhederne ganske enkelt ikke råd til. Danske Fragtmænd vil meget gerne bidrage til den grønne omstilling, men det skal også være en bæredygtig økonomisk omstilling”, fortsætter han.
Læs mere om Klimarådets anbefalinger til transportsektoren i dette Faktaark om transport (direkte download).