Klimarådet: Høj CO2-afgift skal drive grøn omstilling af transporten

Klimarådet lægger op til en markant forøgelse af CO2-afgiften, hvilket bl.a. vil ramme transportsektoren, hvor brændstofpriserne vil stige kraftigt. Afgiften skal drive den grønne omstilling, men man erkender samtidig den store teknologiske usikkerhed. Branchen er yderst skeptisk.

Rådsmedlem Niels Buus Kristensen (th) fremlagde de transportrelaterede overvejelser i rapporten, der i høj grad handler om elektrificering. Foto: Anders Kampmann.

12.03.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

I december 2019 besluttede et bredt flertal i Folketinget at Danmark skal reducere sine udledninger af klimagasser med 70 procent i 2030 og være klimaneutralt i 2050. Hvordan det skal ske, kom Klimarådet i denne uge med sine anbefalinger til.

Læs også: ”Der skal sættes pris på de grønne værdier”

De fremgår af rapporten ”Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion”, som rummer en lang række forskellige greb, Regeringen bør forholde sig til og ikke mindst føre ud i livet i den kommende tid. Sker det, er der til gengæld også håb forude, lød det.

”Målet er muligt at nå”, som Klimarådets formand, Peter Møllgaard, understregede ved præsentationen af rapporten. Men det vil kræve en markant indsats i form af ”en mærkbar omstilling”, som han sagde.

Eksempler på løbende afgiftsstigninger frem mod 2030 på udvalgte områder. Illustration: Klimarådet.

Et af de helt centrale elementer, der ifølge Klimarådets rapport skal sætte fart i den omstilling, er en betydeligt højere afgift på drivhusgasser. Grundlæggende mener rådet, at udledning af drivhusgasser skal koste mere, og at dem der udleder mest, også skal betale mest for at opfylde det fælles mål.

I dag betaler de forskellige sektorer i Danmark meget forskellige afgifter for adfærd, der udleder drivhusgasser, hvilket ifølge Klimarådet gør det unødigt dyrt at opfylde målet. Derfor ligger man op til at samle de nuværende energiafgifter og CO2-afgifter i én drivhusgasafgift.

Og den skal være markant større end i dag. 1.500 kr. pr. ton CO2e er et rimeligt bud, mener rådet, og påpeger, at det vil være en mangedobling af afgiften i flere sektorer. Benzin og diesel i transportsektoren ligger eksempelvis på 180 kr./ton i dag, mens industrien betaler omkring 250 kr./ton, hvis de bruger kul.

Den øgede afgift, der efter Klimarådets plan skal indfases gradvist frem mod 2030, vil medføre en markant stigning i benzin- og dieselpriserne (ca. 4-5 kr. pr. liter). Det vil ifølge rådet ’reducere benzin- og dieselforbruget i Danmark og tilskynde til at bruge andre transportmidler’, som det hedder.

Adm. direktør for DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, mener at Klimarådet ”leger med ilden” med forslaget til den markante forøgelse af CO2-afgiften. Foto: DTL.

DTL: Farlig vej at gå
Den opfattelse deler man i DTL – Danske Vognmænd imidlertid ikke helt. Adm. direktør Erik Østergaard mener således ikke, at det giver mening at tale om stærkt forhøjede dieselafgifter, da kompensationen for konkurrenceudsatte virksomheder i hans optik kører uden om vognmandserhvervet.

”Det er at lege med ilden, og det kan man brænde sig på eller få våde bukser af. Det er en farlig vej, hvor de forventede klimaeffekter udhules af grænsehandel – kulstoflækage – og udkonkurrering af danske vognmænd. Og det sker på et fejlagtigt grundlag, idet der kun tages højde for afgifterne i de nærmeste nabolande Tyskland og Sverige. Men lastbiler kan sagtens tanke længere væk fx i Polen, Tjekkiet, Belgien, Holland og Luxembourg”, siger han.

Ifølge Klimarådsmedlem Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo, skal den kraftigt forhøjede afgift være en drivkraft for omstillingen af den tunge transport til eksempelvis elektricitet eller biogas, men han erkender samtidig den indbyggede usikkerhed.

Læs også: Lidl klar med to biogaslastbiler i København

”Vi er nødt til at afvente den teknologiske udvikling inden for bæredygtige drivmidler og se på, hvor Europa bevæger sig hen, før vi satser på en bestemt infrastruktur. Vi kan ikke bare køre vores eget løb i Danmark”, sagde han ved præsentationen af rapporten.

’Inden for godstransporten er omstillingen ikke rigtig kommet i gang, og der er stadig stor usikkerhed om, hvilke teknologier der bliver de bedste. Klimarådet har ikke valgt en specifik teknologi, som der bør satses på, men omstillingen skal i gang inden 2030’, hedder det.

Den konklusion er DTL til gengæld enig i, om end man ikke bifalder den. Rapporten ’giver ikke de svar, som transporterhvervet har behov for, når man skal finde ud af, hvilken teknologi, der er den mest fordelagtige’, påpeger organisationen.

”De skyder langt forbi målet”, lyder den kontante kritik fra DI Transports branchedirektør Michael Svane om afgiftsforslaget. Foto: DI/Hans Søndergaard.

”De skyder langt forbi målet”
Fra DI Transport bakker branchedirektør Michael Svane op om det synspunkt. Han mener således at Klimarådet undervurderer de usikkerheder, der knytter sig til den teknologiske udvikling og hvor branchen bør satse sine midler.

”Jeg synes rådet er meget lavmeldte omkring de mange usikkerheder, der er omkring den tunge transport. Elektricitet er eksempelvis ikke bare løsningen for de store lastbiler, og når vi så risikerer at stå over for et reelt grænsehandelsproblem, så synes jeg godt at virkelighedens verden kunne være bedre afspejlet i rapporten”, siger han til SCM.dk.

Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

Når det gælder den potentielt svulmende CO2-afgift, så bliver tonen ikke meget mere positiv, selvom Michael Svane med det samme understreger at ”vi er skam ikke er afgiftsforskrækkede i DI”, og at man bestemt støtter op om den grønne omstilling.

”Men en afgift i den størrelse får det virkelig til at gibbe i én; det er den helt store haubitser, Klimarådet har fundet frem her, og jeg synes de skyder langt forbi målet. En så høj afgift vil ramme mobiliteten og virksomhedernes muligheder for at holde deres aktiviteter i Danmark hårdt”, siger Michael Svane.

”Vi anerkender værdien og nødvendigheden af afgifter i den grønne omstilling, men det er meget svært at se, hvordan en så høj afgift, som den Klimarådet lægger op til, skal gavne nogen”, tilføjer han.

Danske Fragtmænd mener at den forhøjede CO2-afgift ”vil udhule den allerede lille indtjening, som branchen har”, som administrerende direktør Jørn P. Skov skriver. Foto: Danske Fragtmænd.

Danske Fragtmænd: Høj afgift vil udhule indtjening
En af de største aktører på de hjemlige lande- og motorveje, Danske Fragtmænd, ser heller ikke de store perspektiver i den forhøjede afgift. Tværtimod mener selskabet, hvis 3.000 medarbejdere og 1.800 lastbiler håndterer små 10 mio. forsendelser om året, at tiltaget vil være yderst skadeligt økonomisk.

”Indtjeningsgraden på stykgodsmarkedet, hvor Danske Fragtmænd primært har sin forretning, er ekstremt lav, og derfor er det af stor betydning for vores overskudsgrad at kunne producere så billigt som muligt. Klimarådets anbefalinger, om at forhøje CO2-afgiften fra i dag 180 kr./ton til 1.500 kr./ton uden at sænke energiafgiften, vil udhule den allerede lille indtjening, som branchen har”, skriver administrerende direktør Jørn P. Skov til SCM.dk.

Læs også:  Mere elektrisk levering undervejs

”Samtidig er vi også meget kritiske i forhold til forslagene om særlige miljøzoner i byerne med krav om CO2-neutrale køretøjer. I dag koster en el-lastbil tre gange så meget som en dieseldreven lastbil, og det har transportvirksomhederne ganske enkelt ikke råd til. Danske Fragtmænd vil meget gerne bidrage til den grønne omstilling, men det skal også være en bæredygtig økonomisk omstilling”, fortsætter han.

Læs mere om Klimarådets anbefalinger til transportsektoren i dette Faktaark om transport (direkte download).

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online