Scania klar med første lastbil på flydende biogas

Transportvirksomheden Frode Laursen A/S har som den første danske virksomhed sat en ny Scania-gaslastbil til kørsel på flydende biogas i normal drift. Løsningen kan give en markant reduktion af CO2-udslippet.

På grund af de manglende muligheder for at tanke flydende biogas i Danmark, skal lastbilen indtil videre køre i Sverige. Foto: Scania.

03.02.2020

SCM.dk

Den danske division af den svenske lastbilfabrikant Scania har leveret sin første lastbil, der kører på flydende biogas (LBG – liquifiebiogas). Det er transport-, lager- og logistikvirksomheden Frode Laursen A/S fra Vitten nord for Aarhus, der har modtaget bilen.

Lastbilen, en Scania R 410, er udrustet med en gasmotor, der kan give en markant reduktion af CO2-udslippet sammenlignet med den traditionelle dieselmotor, og det er noget man sætter pris på i det østjyske.

“Vi har stor opmærksomhed på, at vi som logistikvirksomhed er med til at påvirke miljøet - især gennem CO2-udslip. Og da vi betragter god opførsel omkring et bæredygtigt miljø som en integreret del af vores forretningsfilosofi, prøver vi med den nye Scania at tage endnu et skridt i den bæredygtige retning”, siger indkøbschef Jan Skov fra Frode Laursen.

“Vi har tidligere investeret i lastbiler til kørsel på bl.a. biodiesel og naturgas, men det er første gang, vi investerer i en lastbil til kørsel på LBG, der kan give helt op til 100 procent CO2-reduktion", forklarer han videre.

R 410’eren har kun fået motoren og brændstofsystemet lettere ombygget for at kunne håndtere biogassen, resten af lastbilen har præcis de samme egenskaber som en traditionel diesellastbil med 410 hk, når det gælder præstationer, lasteevne, køreegenskaber osv. Rækkevidden ved kørsel på flydende gas er ca. 1.100 km pr. optankning.

Skal faktisk køre i Sverige 
Netop det med tankning er dog indtil videre en udfordring i Danmark, hvor der pt. Ikke findes en eneste tankstation til tankning af flydende gas, hvilket Jan Skov dog meget gerne ser ændre sig.

“Hos Frode Laursen har vi store forventninger til omstillingen til mere bæredygtig lastbiltransport. Teknologien er her, men for at det rigtig kan slå igennem, kræver det også, at f.eks. infrastrukturen til distribution af den bæredygtige gas er på plads”, fastslår han.

Af samme årsag har virksomheden, der har aktiviteter i hele Norden og dagligt disponerer over mere end 1.000 lastbiler, heraf ca. 750 egne, set sig nødsaget til at se udover de danske breddegrader for at få vognen i drift.

“For at komme i gang med kørsel på flydende biogas har vi indsat den nye Scania i Stockholm-området, hvor den skal køre for kaffegrossisten Arvid Nordquist, der vægter bæredygtig transport meget højt”, forklarer Jan Skov.

Han fortæller samtidig, at man forventer at indsætte yderligere et antal gasbiler i Tyskland og Sverige, hvor der ikke alene kan tankes flydende gas, men hvor også rammevilkårene er anderledes end i Danmark i forhold til at fremme anvendelsen af grønne drivmidler.

Læs også: Fremtidens brændstoffer skal være grønne – men hvordan?

“Hvis vi får mulighed for at tanke flydende biogas i Danmark, vil det være oplagt at indsætte lastbilen og flere nye af samme type til langturskørsel mellem f.eks. Sverige og Tyskland, hvor det er muligt at tanke flydende biogas”, slutter han.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online