Arla tester to biogaslastbiler i København
To Scania-lastbiler er blevet bygget om, så de kan køre på biogas fra gylle i et forsøg, hvor mejerigiganten Arla i et halvt års tid vil teste potentialet i at omdanne et restprodukt til brændstof. Konceptet kan mere end halvere CO2-udslippet fra bilerne, der også støjer langt mindre.
Gylle er et velkendt restprodukt fra landbruget, som i århundreder har været brugt som gødning på markerne. Men nu vil mejerigiganten Arla bruge gyllen til miljøvenlig transport. Selskabet har således sat gang i et forsøg med to lastbiler, der groft sagt leverer mælken på gylle. Brændstoffet er nemlig biogas udvundet af komøg.
Læs også: Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion
”Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, som vi vil teste. Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud og anløber godt 2.600 detailbutikker hver dag. Derfor har vi taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt”, siger landedirektør for Arla Danmark, Jakob Knudsen.
Forventningen er, at gylle fra en enkelt ko på et år kan skabe så meget biogas, at lastbilen kan køre 875 kilometer. Samtidig viser undersøgelser, at CO2-udledningen reduceres med mindst 53 procent i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender.
Det er to Scania-lastbiler, der er blevet bygget om til at kunne håndtere ’gyllegassen’, der fyldes på fire tanke og derfra kan levere ikke bare grønnere, men også mere stille fremdrift til vognen. Støjen reduceres således med tre-fire decibel, hvilket svarer til godt en halvering.
I dag har Arla godt en halv million køer på sine landmænds gårde, hvor de dagligt skaber store mængder gylle. Med den nye teknologi kan gyllen gøres til en endnu bedre ressource en gødning, og det ser Arla store muligheder i på sigt.
”Potentialet i forsøget er kæmpestort, fordi Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 millioner kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler, vil der kunne spares meget CO2 og partikelforurening, hvis forsøget går godt”, siger Jakob Knudsen.
Flere projekter på vejen mod nul CO2 i 2050
Arla har flere projekter både i gang og på vej, når det gælder grøn transport. I 2017 fik man sænket partikeludledningen med 25 procent, ved at brændstoffet på 60 lastbiler blev udskiftet og erstattet af GTL, som er en syntetisk diesel lavet på naturgas i stedet for råolie med en langt højere biologisk nedbrydelighed end almindelig diesel. Og i 2020 venter et nyt initiativ på området.
”Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn og et af forsøgene er biogaslastbilerne i Storkøbenhavn. Efter en testperiode på 4-6 måneder, vil vi evaluere og se på anvendeligheden i lastbilerne og derpå perspektiver i forsøget”, siger Jakob Knudsen.
I Sverige er man, på samme måde som Elgiganten, en smule længere med forsøg med at levere mælk på biogas, og her forventer Arla, at 30 procent af flåden kører på biogas om fem år.
Læs også: Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten
Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne inklusive emballageforbruget.
-AK