Arla tester to biogaslastbiler i København

To Scania-lastbiler er blevet bygget om, så de kan køre på biogas fra gylle i et forsøg, hvor mejerigiganten Arla i et halvt års tid vil teste potentialet i at omdanne et restprodukt til brændstof. Konceptet kan mere end halvere CO2-udslippet fra bilerne, der også støjer langt mindre.

De to biogaslastbiler skal testes i fire til seks måneder. Foto: Arla.

25.10.2019

SCM.dk

Gylle er et velkendt restprodukt fra landbruget, som i århundreder har været brugt som gødning på markerne. Men nu vil mejerigiganten Arla bruge gyllen til miljøvenlig transport. Selskabet har således sat gang i et forsøg med to lastbiler, der groft sagt leverer mælken på gylle. Brændstoffet er nemlig biogas udvundet af komøg.

Læs også: Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion

”Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, som vi vil teste. Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud og anløber godt 2.600 detailbutikker hver dag. Derfor har vi taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt”, siger landedirektør for Arla Danmark, Jakob Knudsen.

Forventningen er, at gylle fra en enkelt ko på et år kan skabe så meget biogas, at lastbilen kan køre 875 kilometer. Samtidig viser undersøgelser, at CO2-udledningen reduceres med mindst 53 procent i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender.

Det er to Scania-lastbiler, der er blevet bygget om til at kunne håndtere ’gyllegassen’, der fyldes på fire tanke og derfra kan levere ikke bare grønnere, men også mere stille fremdrift til vognen. Støjen reduceres således med tre-fire decibel, hvilket svarer til godt en halvering.

I dag har Arla godt en halv million køer på sine landmænds gårde, hvor de dagligt skaber store mængder gylle. Med den nye teknologi kan gyllen gøres til en endnu bedre ressource en gødning, og det ser Arla store muligheder i på sigt.

”Potentialet i forsøget er kæmpestort, fordi Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 millioner kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler, vil der kunne spares meget CO2 og partikelforurening, hvis forsøget går godt”, siger Jakob Knudsen.

Flere projekter på vejen mod nul CO2 i 2050
Arla har flere projekter både i gang og på vej, når det gælder grøn transport. I 2017 fik man sænket partikeludledningen med 25 procent, ved at brændstoffet på 60 lastbiler blev udskiftet og erstattet af GTL, som er en syntetisk diesel lavet på naturgas i stedet for råolie med en langt højere biologisk nedbrydelighed end almindelig diesel. Og i 2020 venter et nyt initiativ på området.

”Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn og et af forsøgene er biogaslastbilerne i Storkøbenhavn. Efter en testperiode på 4-6 måneder, vil vi evaluere og se på anvendeligheden i lastbilerne og derpå perspektiver i forsøget”, siger Jakob Knudsen.

I Sverige er man, på samme måde som Elgiganten, en smule længere med forsøg med at levere mælk på biogas, og her forventer Arla, at 30 procent af flåden kører på biogas om fem år.

Læs også: Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne inklusive emballageforbruget.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online