Videnskab hjælper Maersk og Arla på klimafronten

Videnskabeligt baserede klimamålsætninger giver Maersk troværdighed i arbejdet med få sit CO2-aftryk ned på netto-nul i 2050, mens Arla samarbejder med leverandører og transportpartnere omkring data om miljøpåvirkning.

John Kornerup Bang fra Maersk (tv.), Jan Dalsgård Johannesen fra Arla og Dorethe Nielsen fra Novo Nordisk (th.) udgjorde panelet om SBT til konferencen. Foto: Anders Kampmann.

04.09.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Det er der indtil videre ikke så mange der har gjort. Indtil videre har kun Novo Nordisk, Carlsberg, Lundbeck, Arla og Ørsted fået godkendt deres målsætninger af Science Based Target initiative (SBTi) efter de nyeste kriterier, mens seks andre virksomheder (Maersk, TDC, Vestas, Pension Danmark, Bestseller og Novozymes) har fremlagt sine mål (vælg Denmark i HQ Location).

Om Science Based Target initiative (SBTi)

Carbon Disclosure Project (CDP), FN’s Global Compact, World Resources Institute (WRI) og WWF Verdensnaturfonden står bag det fælles initiativ, der sætter virksomheders mål for CO2-reduktion i forhold til den seneste viden inden for klimaforskning og målsætningen i Parisaftalen.

Initiativet har til formål at motivere og rådgive virksomheder til at fastsætte ambitiøse og videnskabsbaserede klimamål, specifikt emissionsreducerende mål om at begrænse stigningen af den globale temperatur til 1,5˚C. Et emissionsreducerende mål er science-based, hvis det er i overensstemmelse med, hvad den nyeste klimavidenskab fastslår er nødvendigt for at opnå klimamålet i Parisaftalen.

Målsætningen med SBTi er, at forskningsbaserede mål integreres i virksomheders strategi og arbejde med bæredygtighed for derved markant at øge den private sektors bidrag til den grønne omstilling. Pr. d.d. er 624 virksomheder på verdensplan med i initiativet, hvoraf de ca. 260 har formuleret et valideret sæt SBT.

Kilde: Global Compact Network Denmark

Til konferencen var både Arla og Maersk repræsenteret, og fra begge lød det nærmest samstemmigt, at business casen for at sætte nogle ambitiøse og videnskabsbaserede klimamål er ganske glimrende.

”SBT kan langt fra føre til forretningsudvikling alene, men det giver noget troværdighed til vores indsats. Vi er nødt til at finde nogle nye teknologier, der kan hjælpe os på vej mod vores mål om netto-nul CO2 i 2050, og der kan den videnskabelige tilgang give noget fantastisk viden”, sagde chefrådgiver på klimaspørgsmålet hos Maersk, John Kornerup Bang.

Langt størstedelen af Maersks CO2-fodaftryk kommer fra det såkaldte scope 1, som er en virksomheds direkte udledninger, i dette tilfælde skibsfarten. Selvom rederiet ifølge John Kornerup Bang har fordoblet sin CO2-effektivitet over de senere år, så er de absolutte emissioner ikke blevet mindre, og det mener man altså kalder på nye løsninger.

Samtidig er det noget, der interesseret ”mange flere kunder”, forklarede han. Endda til højere priser. ”Vi har solgt de første CO2-neutrale containertransporter til H&M, og det har betalt en præmie for dem”, sagde John Kornerup Bang, uden at uddybe yderligere i forhold til prissætningen.

”Vi har ikke alle løsningerne”
For Arla, der ligesom Maersk har et netto-nul-mål for 2050, er SBT forholdsvis nyt på agendaen. Ifølge bæredygtighedsrådgiver Jan Dalsgård Johannesen, så hørte det landmandsejede selskab om konceptet i forbindelse med COP21 i Paris i 2015, og så har man ellers arbejdet sig frem mod nogle mål de sidste par år.

”Jeg er glad for at annoncere, at vores mål blev godkendt i går (d. 29. august, red.)”, sagde Jan Dalsgård Johannesen indledningsvist og høstede bifald fra salen for den nyhed.

”På verdensplan har vi et CO2-aftryk på 20 mio. ton, så det er en ret massiv klimabelastning, og noget vi er nødt til at adressere. Vi har ikke alle løsningerne, langt fra, men interessen er megastor og der er mange partnere, vi kan samarbejde med. F.eks. er vi begyndt at arbejde med vores leverandører og transportpartnere omkring data om miljøpåvirkning, og så ser vi på de næste skridt”, fortalte han.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

På verdensplan arbejder selskaber som PostNord i Sverige, Panalpina (der jo nu er en del af DSV), Deutsche Post DHL Group og det østrigske postvæsen også med science-based targets.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn