Fundamental kulturændring er under opsejling i søfartsindustrien

Stærkere forhold til kunderne og langsigtede kontrakter skal udgøre grundstenen hos Mærsks fremover. Opgøret med de gamle dynamikker mellem rederier og shippere er mere end en ny forretningsmodel. Det har potentiale til at ændre hele kulturen i skibsfragtsindustrien, hvis flere hopper med på vognen.

Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk at fokusere på at pleje langvarige kunderelationer ved indgå langsigtede kontrakter. Foto: Vladimir Serebryansky / 123rf .

07.04.2021

SCM.dk

”I løbet af de sidste ni måneder har man kunne se – i hvert fald på vores skibe – et noget dramatisk skift i andelen af kortsigtede shippers – eller det som man kalder det; spotpladser – i forhold til langsigtede kontraktbaseret pladser”.

Således udtaler Charles van der Steene, salgschef I Nordamerika for A.P. Møller – Maersk, om den udvikling, som Mærsk har undergået under corona-krisen og 2020. Da mængden af fragtgods begyndte at tage til i løbet af sidste forår, valgte Mærsk nemlig at fokusere på at pleje sine langvarige kunderelationer med shippere (kunder, der køber containertransport, red.). Det gør rederiet ved at indgå flere langsigtede kontrakter end hidtil.

Det er på trods af at stigende fragtmængder – som sædvanligt – har fået spotpriserne til at skyde i vejret: Noget som normalt får rederier til at give sine containerpladser til spotmarkedet.

Læs også: Priserne på kontraktskibsfragt stiger – og falder ikke ned igen lige foreløbig

”Det har været en betydningsfuld investering, fordi vi valgte samtidig ikke at nyde godt af prisstigningerne på spotmarkedet, men i stedet at holde fast i vores langsigtede partnere. Det bekræfter vores langsigtede vision om at være mere end bare et rederi. I stedet vil vi ses som en langsigtet integrator af container-logistik af vores største partnere”, fortæller van der Steene til mediet og analysehuset FreightWaves.

New York Shipping Exchange ser også fordelene ved en kulturforandringen. Prioriteringen kan nemlig give shippere en sikkerhed, de ikke før har haft. Den pris de aftaler, er den de betaler, og den service de aftaler, er den de får. Ligeledes giver det rederierne mulighed for at være mere præcise i deres planlægning. Ved langsigtede kontrakter kan rederierne bedre forudsige mængden af fragtgods til en afgang, og på den måde behøver de ikke i samme grad overbooke skibe i frygten for frafald.

”Price gouging” eller bare volatile priser?

Selvom Mærsk bevidst har fravalgt at udnytte et ophedet spotmarked, er priserne alligevel skudt i vejret. Så meget at det har fået flere til at spekulere i om der er tale om ”price gouging” fra rederiernes side af. Det indebærer, at rederier udnytter usædvanlige forhold – det kunne være en pandemi – til at hæve prisen mere end omkostningerne berettiger, hvilket er ulovligt flere steder – blandt andet USA.

Hos supply chain analysehuset Sea-Intelligence mener man ikke, at der ikke er tale om ’price gouging’. Container shipping spotpriser er normalt meget volatile, og der vil skulle mere til, før man vil kategorisere det som ’gouging’, mener de.

Læs også: Coronaperiodens prisstigninger for containertransport vækker undren

Men ’gouging’ eller ej – spotmarkedet er nu blevet så presset, at shipperne ligesom Mærsk søger de langsigtede kontrakter for overhovedet at sikre sine containere pladser på rederiernes skibe. Kontraktfragtpriserne er fulgt med, og det går kun en vej: op.

Udviklingen mærker man også hos Mærsk, selvom man har valgt at fokusere på langsigtede partnere. Mærks formåede nemlig at så godt som fordoble sin omsætning for fjerde kvartal i 2020 sammenlignet med året før.

Corona er en turbo-effekt

Ser man på udvikling mod en kulturændring, som Mærsk kæmper for, samt de voldsomme prisstigninger, der er et udtryk for den klassiske dynamik mellem rederier og shippere, er begge del blevet forstærket af corona-pandemiens indtog.

”Vi snakker mindre på et transaktionsgrundlag og mindre om indkøb. I stedet snakker vi mere om løsninger, og det er et fundamentalt skift. Det var heldigvis den retning, vi alligevel gerne gå i, så det har vi har kunne knytte udviklingen til vores langsigtede vision som virksomhed”, forklarer Charles van der Steene fra Mærsk.

Hos NYSHEX er man positivt stemt overfor Mærsks nye udvikling. Det kommer dog til at kræve noget af en mentalitetsskift hos begge parter, mener adm. direktør for NYSHEX, Gordon Downes.

Læs også: Følg din skibsfragt skridt for skridt gennem nyt samarbejde

”Det handler om forandringsledelse: alt både rederier og shippere skal vænne sig til nye forretningsmodeller og et helt nyt niveau af langsigtede partnerskaber. Men det er skøn forandring. Jeg tror, det bliver fordelagtigt for alle involveret, og den rolle som Mærsk og andre rederier spiller i forhold til at drive forandringen er meget konstruktiv”, siger Downes ligeledes til FreightWaves.

Samtidig minder han shippere om, at kontraktfragt ikke kun handler om pris. Laveste pris betyder oftest også, at containerpladser bliver tilsidesat til spotmarkedet, når priserne der er gunstigere. Derfor mener Gordon Downes, at det handler om langvarige relationer for shippere såvel som rederierne.

Kilde: FreightWaves

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online