Coronaperiodens prisstigninger for containertransport vækker undren
Prisen for at få transporteret containere med skib er steget voldsomt under coronakrisen, og der bliver spekuleret i, at rederierne foretager ’price gouging’, som i nogle lande er strafbart. For kunder med lavværdi-varer er prisudviklingen en katastrofe.
Spotpriser på containertransport er normalt meget volatile og svinger op og ned næsten på dagsbasis. Men i løbet af 2020 har prisniveauet slået alle rekorder, og det får nu mange aktører til anklage rederierne for at foretage såkaldt ’price gouging’, som er udnyttelse af usædvanlige forhold som for eksempel en pandemi til at skrue prisen højere op end, omkostningerne berettiger. ’Price gouging’ er i mange lande som for eksempel USA strafbart. Det er normalt noget, man forbinder med forbrugervendt forretning, og der skal normalt prisstigninger på 10-15 procent til, før man kan tale om ’price gouging’.
Data viser ikke ’gouging’
Hvis man analyserer dataene for spotprisernes udvikling i 2020, er det dog ifølge supply chain analysehuset Sea-Intelligence tydeligt, at der ikke er tale om ’price gouging’. Container shipping spotpriser er normalt meget volatile, og det er ikke usædvanligt at se prisudsving på mere end 15 procent fra uge til uge. Sea-Intelligences analyse viser, at den akkumulerede prisstigning de sidste seks måneder holder sig pænt inden for normalmønsteret for prisudviklingen, og at prisstigningerne er langt under det niveau, markedet oplevede i det store markedsnedbrud i 2015-16, hvor der skete massive prisstigninger, som så faldt igen inden for få uger. Det, der ifølge Sea-Intelligence gør den store forskel denne gang, er, at spotprisernes stigning starter med en højere basislinje, og at stigningen er fortsat henover mange uger uden, at markedet har oplevet den sædvanlige priserosion.
Alan Murphy, der er CEO hos Sea-Intelligence, konkluderer, ”at eftersom container shipping er en ren B2B-industri, og eftersom prisstigningerne ikke nødvendigvis er uden for normalmønsteret, er det svært at få øje på en klar juridisk sag – i hvert fald i en amerikansk kontekst”. Han understreger dog også, at Sea-Intelligence ikke er juridiske eksperter, og at de ikke kan udelukke, at juridiske eksperter og myndigheder kan se anderledes på sagen set i lyset af pandemien.
... det betyder så også, at de på et tidspunkt skal betale en stor ukonkret pris i form af anstrengte relationer til mange kunder
Alan Murphy
Men rederierne prioriterer kortsigtet profit
Sea-Intelligence konkluderer dog også, at det er tydeligt, at containerskibsrederierne med deres prisadfærd har prioriteret kortsigtet profit højere end kunderelationer, og at det for shippers (kunder der køber containertransport, red.) med lavværdi-varer er en fuldbyrdet katastrofe. De er i færd med at blive sejlet agterud på deres markeder, fordi prisen for transporten ødelægger deres konkurrencedygtighed. Figur 1 viser, at spotprisen for cargo med en værdi på 10.000 US dollars er gået fra at udgøre 30 procent af cargoværdien i starten af 2020 til nu at udgøre næsten 80 procent af cargoværdien.
”Rederierne havde et reelt valg: De kunne kapitalisere på en undergruppe af shippers med en høj villighed til at betale og på den måde drastisk forbedre den kortsigtede profit. Eller de kunne fastholde lidt mere stabile priser, der ville tilgodese shippers med lavværdi-cargo. Det sidste ville betyde, at rederierne ville gå glip af det største prisboom i nyere tid. Rederierne valgte den første mulighed, og det betyder så også, at de på et tidspunkt skal betale en stor ukonkret pris i form af anstrengte relationer til mange kunder”, siger Alan Murphy i en pressemeddelelse.