18.01.2019  |  Branchenyt

DSV byder 26 mia. for Panalpina

Endnu et opkøb i sværvægtsklassen kan være undervejs for DSV, der har budt godt 26 milliarder kroner for den schweiziske konkurrent Panalpina. Vi kan vokse meget endnu, lyder det fra det danske selskab, der vil blive verdens næststørste luftfragtspeditør, hvis handlen lykkes.

Den danske fragt- og logistikgigant DSV har afgivet et bud til bestyrelsen i det schweiziske transportselskab Panalpina med henblik på at opkøbe virksomheden. Det bekræftede DSV i onsdags, d. 16. januar, efter at Panalpina tidligere på dagen havde meldt ud, at man havde modtaget et tilbud.

Læs også: Arla, Jysk, DSV og andre dropper samarbejde med skandaleramt transportfirma

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Buddet fra den danske storaktør lyder på 170 schweizerfranc (omkring 1.125 kr.) pr. aktie, eller sammenlagt omkring 26 milliarder kroner. DSV understreger selv, at tilbuddet er ’indikativt og privat’, og at man ikke har fået et svar fra Panalpinas bestyrelse endnu.

Ifølge DSV’s eget regnestykke vil de to selskaber lagt sammen generere forventede indtægter på 110 mia. kr., og skabe det, koncernen kalder ’en førende globalt transport- og logistikvirksomhed med betydelige vækstmuligheder og potentiale for værdiskabelse’, som vil byde på ’unikke muligheder for begge selskaber og deres respektive stakeholders, inkl. aktionærer, ansatte, kunder og leverandører’.

Efter at DSV i efteråret 2018 måtte droppe opkøbet af Ceva Logistics, har man fra det voksende hovedkvarter i Hedehusene set sig om efter andre muligheder, og med Panalpina i kikkerten er man klar til det, selskabets bestyrelsesformand Kurt Larsen kalder en historisk satsning.

”Vi har 2-3 procent af det samlede marked, og med Panalpina vil vores andel stige med 1 procentpoint. Så lander vi oppe blandt de fire største spillere som DHL, Kuehne + Nagel og DB Schenker”, siger han til Børsen, og understreger, at vækstambitionerne ikke stopper her:

”Intet vokser ind i himlen, og hvis vi var ti gange så store som i dag, kunne man tænke sig, at der kom en stivhed i organisationen. Der er grænser for størrelsen, men den er vi langt fra.”

Næststørst i verden på luftfragt
I 2015 opkøbte DSV det kriseramte UTI Worldwide, som man siden fik integreret succesfuldt i organisationen. Hvis Panalpina-handlen går igennem, vil den være næsten fire gange så stor, men topchef Jens Bjørn Andersen er ikke i tvivl om, at Panalpina et godt match for hans virksomhed, der oplever stor vækst inden for især luft- og søfragt. 

”Det er et attraktivt selskab. 90 procent af det, de laver, er luft- og søfragt. Det er et produkt, vi gerne vil udvikle, og et opkøb vil samtidig gøre os større uden for Europa i Fjernøsten og Nord- og Sydamerika”, siger han til Børsen.

Ifølge Air Cargo World’s seneste “Power 25” freighter forwarder-rangering, vil den nye konstellation være verdens næststørste luftfragtspeditør med en samlet godsmængde på over 1,63 mio. ton, umiddelbart foran Kuehne + Nagel (1,57 mio. ton) og bag DHL Supply Chain & Global Forwarding (2,25 mio. ton).

Andre bud måske på vej, men DSV kan give mere
I den kommende tid skal Panalpinas ejere og aktionærer så tage stilling til købstilbuddet fra DSV, men ifølge den amerikanske investeringsbank Berenberg kan der sagtens komme andre tilbud på bordet.

”Hvis vi antager, at Panalpina vil indgå i en seriøs dialog, kan der muligvis komme andre bejlere. Kuehne + Nagel virker som den mest åbenlyse: Historisk har de afholdt sig fra store opkøb, men har på det seneste indikeret, at man er mere åben over for strategiske aftaler”, skriver Berenbergs analytikere ifølge Børsen.

Læs også: DSV køber hollandsk distributionsfirma

Der skulle dog også være økonomisk spillerum at gøre med for DSV. Samme Berenberg mener således at DSV med sindsro kan byde over 30 mia. for Panalpina, skriver Jyllands Posten.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere